Nie tylko młodość

Nie tylko młodość19.12.2016 14:35
Źródło zdjęć: © © Michał Massa Mąsior
Michał Massa Mąsior

„To tutaj koło ust to sobie to wyczyścisz, nie?”  „Nooo, ale to zrobisz tak, żebym miała z dziesięć lat mniej” „Nieeee, to jest fatalne zdjęcie, wyglądam na nim, jakbym miała tyle lat, ile mam”. Mało? Sami zapewne macie podobnych tekstów po dziurki w nosie.

Żyjemy w czasach kultu młodości. W sklepie obsługuje młoda sprzedawczyni, w telewizji przeważają młodzi prezenterzy, w knajpie i restauracji podają młokosi. Prawie każda okładka magazynu kolorowego krzyczy do czytelnika młodością. Gdziekolwiek się oglądasz, wszędzie świeżość i nieopierzenie. Wszyscy chcą wyglądać na mniej lat, a czas płynie nieubłaganie. Ci, którzy dzisiaj mają ciało dwudziestolatków, za kilkanaście lat będą czterdziestolatkami. A potem sześćdziesięciolatkami, aż w końcu postarzeją się, przygarbią i zrozumieją, jak życie szybko przeminęło. Piszę to z poziomu człowieka dobiegającego czterdziestki. Jeszcze mi trochę zostało i pewnie, jeśli za 3 lata natknę się na ten tekst, zrobi mi się smutno, że to już po.

Zdjęcie z kalendarza Pirelli 2017, Źródło zdjęć: © © Peter Lindbergh / pirellicalendar.pirelli.com
Zdjęcie z kalendarza Pirelli 2017
Źródło zdjęć: © © Peter Lindbergh / pirellicalendar.pirelli.com

Od jakiegoś czasu dostrzegam jednak, że młodość, mimo iż bardzo fajna, powoli się kończy. Można za to pozostać młodym duchem, a doświadczenie i pokora z pewnością pomogą w poszerzaniu horyzontów. Stereotypowo świat zachodni znajduje się jednak w erze konsumpcjonizmu i kultu posiadania. Nie bycia. Dlatego myślę, że Peter Lindbergh nowym kalendarzem Pirelli zabrał głos w bardzo ważnej sprawie.

Lindbergh nie retuszuje

Kalendarz Pirelli 2017 w wykonaniu Petera Lindbergha powiał niesamowitą świeżością i to nie dlatego, że mistrz wykonał zdjęcia w nowy sposób, bo zrobił to w swoim starym, sprawdzonym stylu. Jednak powiedział przy tym bardzo wiele mocnych słów o całym przemyśle mody, reklamy i rozrywki. Pierwsza dekada XXI wieku to okres przeretuszowanego plastiku, idealnych kształtów i potwornie chudych modelek. Od pewnego czasu widać zwrot w akcji, świat mody zaczął poszukiwać swoich twarzy wśród mniej idealnych kobiet i mężczyzn.

PIRELLI 2017 Calendar Behind The Scenes & Interviews (1hr Version)

Fotografowie w edytorialach przestali mocno upiększać, a w doborze modelek i modeli kryterium przestała być wyłącznie komercyjna uroda. Wydaje się jednak, że podczas, gdy w świecie modeli funkcjonują i młodzi i dojrzali mężczyźni, to modelka dalej musi być młoda. Lindbergh pokazał nie tylko, że można mieć piękne obrazy bez korekcji skóry, odchudzania i układania kadru w postprodukcji, ale także, że młodość nie musi być warunkiem koniecznym, by kobieta wyglądała olśniewająco na zdjęciach. Niby „oczywista oczywistość”, ale chyba obca wielu specom od reklamy.

Zdjęcie z kalendarza Pirelli 2017, Źródło zdjęć: © © Peter Lindbergh / pirellicalendar.pirelli.com
Zdjęcie z kalendarza Pirelli 2017
Źródło zdjęć: © © Peter Lindbergh / pirellicalendar.pirelli.com

Winy nie ponoszą jedynie fotografowie

Photoshop, zaprojektowany w swoim pierwotnym założeniu jako cyfrowa ciemnia fotograficzna, stał się lekarstwem na wszystkie niedociągnięcia i błędy fotografa oraz współpracującej z nim ekipy.

Sami jesteśmy temu winni

Era fotografii cyfrowej przyniosła wiele dobrego. Niestety, zawsze tam, gdzie dobre, jest też trochę szumowiny. Zaczęliśmy korzystać ze wszelkich udogodnień, jakie dają nowe technologie. Można zrobić znacznie więcej zdjęć naraz, a kolejne pstryknięcie nic nie kosztuje. Nie łapiecie się na bezmyślnym wciskaniu spustu migawki? Klient dzisiaj chce widzieć podgląd na żywo, a że powtórzeń można zrobić nieskończenie wiele, każdy ciągnie w swoją stronę. Ponadto, skoro wyretuszowaliśmy sukienkę, czemu nie wymazać zmarszczek, podciąć talii i wymienić koloru cienia do powiek. Niektóre z tych rzeczy można było zrobić wcześniej, ale cały team miał z tyłu głowy - aaa, wyczyści się w „szopie”.

Zdjęcie z kalendarza Pirelli 2017, Źródło zdjęć: © © Peter Lindbergh / pirellicalendar.pirelli.com
Zdjęcie z kalendarza Pirelli 2017
Źródło zdjęć: © © Peter Lindbergh / pirellicalendar.pirelli.com

Młodość nie jest złem

Nie mam nic do młodości. To fantastyczny okres poznawania świata, buntu, dążenia do ideałów i realizacji marzeń. To często także czas, w którym organizm poddajemy ekstremalnym przeciążeniom. Niech trwa jak najdłużej, pamiętajmy jednak, że w końcu przeminie. Możemy się starać zachować młodość ducha i zadbać o ciało. Nic jednak nie postarza bardziej, niż zbyt mocno napełnione botoksem czy innymi substancjami usta, czoło i policzki.

Peter Lindbergh - Poet des Glamours [1993 | Deutsch]

Powyższy film jest w wersji niemieckiej. Nie każdy zrozumie, ale warto ją zobaczyć, by podejrzeć sposób pracy Linbergha.

Zdjęcie z kalendarza Pirelli 2017, Źródło zdjęć: © © Peter Lindbergh / pirellicalendar.pirelli.com
Zdjęcie z kalendarza Pirelli 2017
Źródło zdjęć: © © Peter Lindbergh / pirellicalendar.pirelli.com

Dojrzałość też jest sexy

Wracam do kalendarza Pirelli 2017. Peter Lindbergh pokazał w nim różnorodność. Kobiety od młodych po te dojrzałe, jak Charlotte Rampling, wszystkie wyglądają fantastycznie, przyciągają urodą, oryginalnością, intelektem, a także dystansem do siebie. Nie muszę być fanem urody każdej z nich, jednak w całości zostało stworzone dzieło, które pozostanie w mojej pamięci na wiele lat. Swoją drogą, sposób, w jaki budowane jest światło na zdjęciach Lindbergha, jest dla mnie niedoścignionym ideałem. I niezależnie czy jest miękko, jak w większości jego zdjęć, czy celowo świeci ostrym światłem, zawsze jest pięknie. Ciekaw jestem Waszej opinii w temacie młodości i dojrzałości w fotografii mody.

Peter Lindbergh talks about PIRELLI THE CAL 2017 feat NICOLE KIDMAN & UMA THURMAN in Paris by FC

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.