Nikon oferuje darmową wymianę migawek w D600

Nikon oferuje darmową wymianę migawek w D60026.02.2014 10:12
Nikon D600 w trakcie naszych testów
Źródło zdjęć: © © KB
Krzysztof Basel

Co sprawiło, że firma Nikon przyznała się do błędu i oferuje bezpłatne naprawy słynnych już migawek brudzących matryce w lustrzankach Nikon D600?

Historia z olejem/kurzem w tle

O problemach z szybko brudzącymi się matrycami między innymi w Nikonach D600 jest głośno od jesieni 2012 r., czyli od premiery lustrzanki. Kłopoty zgłaszali także nabywcy modeli D7000 i D7100.

Test wykonany przez Kyle’a Clementsa jasno wykazał, że brud dostaje się na matrycę w jego nowym Nikonie D600, nawet jeśli nie wymienia się obiektywu.

Nikon D600 Sensor Dust Time-lapse (pt. 1)

Podobnych przypadków opisano w Internecie bardzo dużo.

Producent przed długi czas oficjalnie nie przyznawał do wpadki. W specjalnej notce serwisowej opublikowanej w lutym 2013 r. poinformował jedynie o możliwości występowania problemu i wskazał rozwiązanie pozwalające go ograniczyć. Niestety, wbudowana funkcja czyszczenia matrycy zazwyczaj w takich przypadkach nie pomagała na długo i problem powracał. Zobaczcie kolejny test opublikowany przez Kyle'a Clementsa, pokazujący skuteczność naprawy jego Nikona D600 przez autoryzowany serwis.

Nikon D600 Dust Test Timelapse (pt. 4) - After Being Serviced, Dust Still Builds Up.

Dosyć niespodziewanie rok później (dokładnie 26 lutego 2014 r.) japoński producent zaktualizował notę serwisową. Jej pełną treść cytujemy poniżej. W skrócie firma dalej zaleca samodzielne czyszczenie matrycy za pomocą wbudowanej funkcji Czyść matrycę lub ręcznie przy użyciu gruszki. Jeśli te metody nie pomogą, oferuje daleko idącą pomoc. Jaką?

Osoby borykające się z problemem brudzących się matryc w Nikonach D600 powinny skontaktować się z serwisem firmy Nikon w danym kraju. Jego pracownicy mają sprawdzić i oczyścić aparat, ale także wymienić migawkę oraz inne powiązane części aparatu. Cała usługa serwisowa ma być bezpłatna.

Akcja jest międzynarodowa, zatem podobne informacje opublikowano w USA, Japonii, Azji czy Kanadzie. Co istotne, z ewentualnej bezpłatnej wymiany migawki mogą skorzystać użytkownicy wszystkich wadliwych egzemplarzy aparatów Nikon D600, a nie tylko tych , które są jeszcze na gwarancji.

Nikon poślizgnął się na własnej plamie (oleju)

Tym samym Nikon przyznał się do wyprodukowania serii lustrzanek Nikon D600 z wadliwymi migawkami. Co ciekawe, nastąpiło to dopiero jakiś czas po premierze modelu D610, czyli bezpośredniego następcy D600. Nowy aparat różni się od poprzednika przede wszystkim… nowym lub ulepszonym mechanizmem migawki. Trudno w takiej sytuacji powstrzymać się od komentarza, który nieoficjalnie pada z ust wielu fotografów i klientów firmy: Nikon D610 jest próbą zatuszowania wpadki japońskiego producenta. Z drugiej strony wygląda to tak, jakby Nikon cały czas świadomie sprzedawał aparaty D600 z potencjalnym zagrożeniem poważnych wad migawki.

W całej tej sprawie zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz. Skąd nagłe przyznanie się do winy i oferta bezpłatnej naprawy? Wiele wskazuje na to, że kluczem do rozwikłania tej zagadki jest pozew zbiorowy złożony 19 lutego 2014 r. przez kancelarię prawną Lieff Cabraser Heimann & Bernstein i użytkowników wadliwych sztuk modelu D600 do sądu federalnego w Kalifornii w USA. Wczoraj serwis Nikon Rumors poinformował o złożeniu drugiego takiego pozwu. Być może były i kolejne. Równo tydzień później Nikon zaktualizował notę serwisową i zaoferował bezpłatną wymianę wadliwych migawek w D600. Przypadek? Nie sądzę ☺

Treść noty serwisowej w sprawie bezpłatnych napraw modelu Nikon D600

*Zgodnie z informacjami podanymi w artykule „Uwaga do użytkowników lustrzanki cyfrowej Nikon D600” opublikowanym 22 lutego 2013 r. firma Nikon przyjmuje aparaty do sprawdzenia i przeprowadzenia czynności serwisowych od użytkowników, którzy stwierdzili występowanie na zdjęciach licznych ciemnych, ziarnistych punktów.

 Obecnie firma Nikon pragnie poinformować, że będzie nadal świadczyć tę usługę bezpłatnie, nawet po zakończeniu okresu gwarancji na produkt.

Mimo że ze względu na konstrukcję i zasadę działania lustrzanek cyfrowych całkowite wyeliminowanie pojawiania się na zdjęciach licznych ciemnych, ziarnistych punktów jest bardzo trudne, zauważyliśmy, że w niektórych rzadkich przypadkach na zdjęciach mogą być widoczne liczne takie punkty. Z tego powodu firma Nikon ponownie informuje użytkowników o usłudze pozwalającej ograniczyć ten problem.

Rozwiązanie


W przypadku, gdy po wyczyszczeniu matrycy aparatu za pomocą wbudowanej funkcji Czyść matrycę lub po jej oczyszczeniu ręcznym przy użyciu gruszki zgodnie z wytycznymi podanymi w instrukcji obsługi aparatu w sekcji „Filtr dolnoprzepustowy” na zdjęciach nadal widoczne są ciemne, ziarniste punkty, prosimy o kontakt z najbliższym centrum serwisowym firmy Nikon. Jego pracownicy wykonają czynności serwisowe, m.in. sprawdzą i oczyszczą aparat, a także wymienią migawkę oraz inne powiązane części. Usługa ta zostanie wykonana bezpłatnie.

Zgłoszenia serwisowe

Pytania dotyczące omawianej kwestii prosimy kierować do najbliższego centrum serwisowego firmy Nikon.

Bardzo przepraszamy za wszelkie niedogodności, które mogły wyniknąć w związku z tą sprawą.

Firma Nikon będzie nadal podejmować wszelkie możliwe działania w celu dalszego podnoszenia jakości swoich produktów. Dlatego mamy nadzieję, że w dalszym ciągu będą Państwo wybierali produkty fotograficzne firmy Nikon.*

Źródło: www.nikon.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.