Nowe schorzenie uderza w ludzi. Chcą wyglądać jak na selfie ze Snapchata

Nowe schorzenie uderza w ludzi. Chcą wyglądać jak na selfie ze Snapchata09.08.2018 13:23

Na Snapchacie i od jakiegoś czasu na Instagramie możemy bawić się filtrami, zmieniającymi nasze twarze – dodającymi różne śmieszne elementy lub po prostu upiększającymi. Te drugie niosą za sobą niebezpieczeństwo. Ludzie chcą wyglądać jak na zdjęciach i sięgają po operacje plastyczne.

Absurdy mediów społecznościowych stają się coraz bardziej niebezpiecznie. Jakiś czas temu nową jednostką chorobową zostało schorzenie o nazwie ”selfitis”, czyli uzależnienie od selfie. Narcystyczna kultura XXI wieku doprowadziła również do rozwoju dysmorfofobii, czyli choroby polegającej na braku akceptacji własnego wyglądu i nadmiernego starania się o idealny wizerunek.

Dysmorfofobia jest wyniszczającym schorzeniem, które zaczyna się od niewinnego dopracowywania szczegółów swojego wyglądu, a kończy się na zamknięciu przed światem lub popadnięciu w uzależnienie od operacji plastycznych. Właśnie ten ostatni aspekt jest wyjątkowo niebezpieczny w obliczu nowej odmiany dysmorfofobii, która potocznie jest nazywana ”dysmorfofobią snapczatową”.

Skąd taka nazwa? Wszystko wzięło się od filtrów na Snapchacie, które upiększają twarze osoby, która robi selfie – gładka cera, większe oczy i usta, mniejszy nos, ostrzejsze rysy twarzy. Generalnie programy tego typu doprowadzają do promowania nierealnego typu urody, przez co wiele osób jest narażonych na kompleksy związane z nieprawdziwym postrzeganiem siebie. Zaniżanie własnej samooceny prowadzi do braku akceptacji, aż w końcu do chęci ”zastosowania filtrów w prawdziwym życiu”, czyli operacji plastycznej.

Naukowcy z Uniwersytetu w Bostonie opublikowali artykuł na łamach dziennika dla chirurgów plastycznych JAMA, który zwraca uwagę na badania w kwestii zależności mediów społecznościowych i operacji plastycznych. Jawnie wynika z niego, że upiększające filtry wpływają niekorzystnie na użytkowników. ”Dysmorfofobia snapczatowa” jest pewnego rodzaju fenomenem, ponieważ ludzie przed operacjami rzadziej wspominają o tym, że chcą wyglądać jak gwiazdy z czerwonego dywany, a jako powód podają wygląd z filtrów. To naprawdę niepokojące.

Nawiązując do Business Insidera, niektóre smartfony mają wgraną opcję zmieniania wyglądu w natywnych aplikacjach fotograficznych. Dotyczy to zwłaszcza azjatyckich telefonów – rozjaśniają one skórę oraz automatycznie redukują niedoskonałości. Warto też zwrócić uwagę na to, że przy aplikacjach może wystąpić korekta perspektywy – zwłaszcza przy selfie, kiedy zdjęcie robimy z niewielkiej odległości.

Zagrożenie związane z przesadnym korzystaniem z filtrów brzmi absurdalnie, ale ten problem faktycznie występuje. Zwróciłem uwagę na to nawet podczas rozmów z moimi modelkami przy sesji, gdzie wtrącają po zrobieniu selfie: ”Chciałabym mieć takie oczy jak na tym zdjęciu”, a mówią o szybkiej fotce na Insta Story. Pamiętajcie, że wszystko, co z mediami społecznościowymi, trzeba traktować z przymrużeniem oka. Prawdziwe życie toczy się tu i teraz, a nie na kolejnym filmiku na Instagramie czy Snapie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.