Photoshopowanie: Amerykanie przesadzają, Kanadyjczycy rezygnują

Photoshopowanie: Amerykanie przesadzają, Kanadyjczycy rezygnują19.09.2010 16:05
Photoshopowanie: Amerykanie przesadzają, Kanadyjczycy rezygnują
Krzysztof Basel

Uwielbiamy opisywać photoshopowe wpadki. Świetnym przykładem nadmiernego użycia Photoshopa jest okładka amerykańskiej edycji magazynu Elle. Z drugiej strony dotarła do nas zaskakująca wiadomość o pewnej kanadyjskiej firmie, która zupełnie zrezygnowała z obróbki zdjęć reklamowych sprzedawanych ubrań. Czy to początek nowego trendu?

Uwielbiamy opisywać photoshopowe wpadki. Świetnym przykładem nadmiernego użycia Photoshopa jest okładka amerykańskiej edycji magazynu Elle. Z drugiej strony dotarła do nas zaskakująca wiadomość o pewnej kanadyjskiej firmie, która zupełnie zrezygnowała z obróbki zdjęć reklamowych sprzedawanych ubrań. Czy to początek nowego trendu?

Gabourey Sidibe obrobiona na Michaela Jacksona?

Porównując zdjęcie Gabourey Sidibe z okładki Elle z naturalną fotografią, od razu widać, że fotoedytorzy znanego magazynu bardzo rozjaśnili celebrytce twarz. Możliwe, że oryginalne zdjęcie zostało po prostu nieco mocniej naświetlone, a edytorzy tylko je jeszcze rozjaśnili. Mimo to fotografia wywołała sporo kontrowersji. O sprawie napisała gazeta Telegraph.

Mamy cztery różne okładki w tym miesiącu, a okładka z Gabby nie była obrabiana ani mocniej, ani słabiej niż pozostałe - tłumaczą się przedstawiciele magazynu Elle.

Trudno, aby przyznali się do błędu. Jestem skłonny nawet im uwierzyć, ale efekt rozjaśnionej skóry Gabourey wygląda wyjątkowo sztucznie. Celebrytka prezentuje się o wiele lepiej w naturalnej, bardzo ciemnej karnacji.

W 2008 roku podobne kontrowersje wywołała reklama znanej firmy L'Oréal. Fotoedytorzy kosmetycznej korporacji zostali oskarżeni o zbytnie rozjaśnienie i rozbielenie twarzy piosenkarki Beyoncé Knowles. Różnica jest taka, że gwiazda po retuszu prezentuje się rewelacyjnie.

Kanadyjska photoshopowa abstynencja

Skrajnie odmienne podejście do pracy z Photoshopem reprezentuje firma Jacob - kanadyjski dystrybutor odzieży dla kobiet. Prezesi firmy z miasta Quebec zdecydowali, że zupełnie zrezygnują z retuszowania na zdjęciach wyglądu modelek promujących sprzedawane przez nich ciuchy. To pierwsza tak odważna decyzja w Kanadzie.

Jak podaje CBC News, ich pierwsza kampania polegała na przedstawieniu obok siebie trzech zdjęć modelki ubranej w promowaną odzież. Pierwsza fotografia była czystym plikiem RAW, druga to wywołane zdjęcie użyte w kampanii. Trzecie prezentowało fotografię obrobioną w Photoshopie metodami wykorzystywanymi dotychczas.

Mamy nadzieję, że uda się odwrócić trend manipulowania cyfrowymi zdjęciami, który jest nadmierny w naszej branży - powiedział Cristelle Basmaji, rzecznik prasowy firmy Jacob.

Czy Kanadyjczykom uda się zatrzymać tak mocny i rozpowszechniony trend photoshopowania fotografii? Niestety, ale szanse są marne, panie Basmaji*.*

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.