Fotoreporter codziennej gazety kontra fotograf agencyjny - trochę o tym, jak prasa wciąż oszczędza na zawodowcach

Fotoreporter codziennej gazety kontra fotograf agencyjny - trochę o tym, jak prasa wciąż oszczędza na zawodowcach07.11.2016 12:24
Źródło zdjęć: © © katatonia82 / [pl.depositphotos.com](http://pl.depositphotos.com/)

W zeszłym tygodniu odbył się finał mistrzostw ligi MLB, czyli najważniejszej amerykańskiej ligi baseballu. Zwycięstwo przypadło drużynie The Chicago Cubs, lecz dla nas nie to jest najważniejsze. Na okładkach magazynów oraz na stronach internetowych od razu pojawiły się zdjęcia z tego historycznego wydarzenia. Największe tytuły pokazały, jak ważne jest zatrudnienie zawodowych fotografów.

Dwa największe tytuły w Chicago, to Chicago Tribune oraz Chicago Sun-Times. Drugie z tych wydawnictw w 2013 roku zwolniło cały dział fotograficzny, a ich dziennikarze mieli nauczyć się robić zdjęcia iPhone'ami.

Dla odmiany, właściciele gazety Chicago Tribune postanowili dalej inwestować w dział fotograficzny i wciąż zatrudniają profesjonalnych fotoreporterów. Do tego zespołu należy między innymi Brian Cassella, autor znakomitego zdjęcia okładkowego, które szybko obiegło całe Stany Zjednoczone.

Okładka Chicago Tribune., Źródło zdjęć: © © Brian Cassella / Chicago Tribune
Okładka Chicago Tribune.
Źródło zdjęć: © © Brian Cassella / Chicago Tribune

Ze względu na rozgłos, jaki zyskało wydawnictwo Chicago Sun-Times, fotografowie po zawodach od razu zaczęli omawiać okładki, które się pojawiły. Różnice są dość znaczne. Na okładce z Tribune zobaczymy zdjęcie, które trafnie ujęło moment radosnego wyskoku zwycięskiej drużyny, dodatkowo ma dość interesującą estetykę. Bliski, dobrze skomponowany obraz dokładnie oddaje emocje, które towarzyszyły wydarzeniu. To naprawdę świetne zdjęcie sportowe.

Główna strona Chicago Sun-Times., Źródło zdjęć: © © David J. Philip / Associated Press
Główna strona Chicago Sun-Times.
Źródło zdjęć: © © David J. Philip / Associated Press

Zdjęcie w Sun-Times jest dalekim kadrem, wykonanym przez Davida J. Philipa z Associated Press. Również są na nim widoczne emocje, towarzyszące zwycięstwu Chicago Cubs, aczkolwiek brakuje TEGO wyczucia chwili. Poza tym, fotograf pracował z daleka i prawdopodobnie nie był skupiony na jednej drużynie, jak fotoreporter gazety z Chicago. Fotografowie agencyjni celują w fotografie, które sprzedadzą się jak najszerzej, więc i ich zdjęcia są specyficzne.

Na Twitterze od razu pojawiło się sporo postów, w których fotografowie okazywali swoje oburzenie i porównywali świetną robotę redakcyjnego fotografa ze zdjęciem agencyjnym, wybranym przez Sun-Times. Powiedzmy szczerze – różnica jest druzgocąca. Jest to kolejny przykład na to, że prasa powinna inwestować w fotografię, zwłaszcza że żyjemy w społeczeństwie, dla którego to obraz jest najważniejszy – w końcu doskonałe zdjęcie wyraża więcej niż tysiąc słów.

Zauważyliście, jak wygląda ta kwestia w polskiej prasie? Uważacie, że oszczędzanie przez wydawców na fotografach jest ważniejsze niż przekazanie porządnej treści?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.