Rekordowe przychody Adobe, dzięki abonamentowi Creative Cloud

Rekordowe przychody Adobe, dzięki abonamentowi Creative Cloud19.12.2016 15:10
Mikołaj Rożek

Kiedy w 2011 roku firma Adobe zaprezentowała nowy model dystrybucji swojego oprogramowania, wielu użytkowników złapało się za głowę. Wizjom apokalipsy i konieczności przesiadki na darmowe alternatywy nie było końca. Czas pokazał jednak, że da się zmienić przyzwyczajenia, a firma zaliczyła właśnie kolejny rekord sprzedaży.

Opcja opłaty abonamentowej za produkty i usługi rozszerza się z każdym rokiem o kolejne dziedziny. Muzyka, filmy, seriale, gry oraz oprogramowanie, jedne za drugim trafiają do tzw. chmury. Płacimy miesięcznie lub rocznie stałą kwotę i możemy użytkować do woli.

Źródło zdjęć: © @ JK
Źródło zdjęć: © @ JK

Kwestia ceny, jaką przychodzi zapłacić za możliwość korzystania z wszelkich dobrodziejstw oprogramowania Adobe, jest tematem dyskusji od wielu lat. Cena kilku tysięcy złotych, która utrzymywała się aż do 2013 roku, kiedy Adobe całkowicie zrezygnowało z opcji pudełkowej, niejednemu zapaleńcowi fotografii czy grafiki spędzało sen z powiek. Nic dziwnego, że Photoshop był jednym z najczęściej piraconych programów w historii. Istniał także sposób kombinowany z oszukiwaniem rejestru Windowsa. Bodajże do wersji CS2, kiedy nie było jeszcze wymogu połączenia z Internetem do działania programu, po okresie ważności triala, kasowało się całą zawartość rejestru dotyczącą Photoshopa i instalowało się ponownie wersję próbną. Tak przynajmniej czytałem na forach internetowych ;)

Obecnie najnowsze wersje Photoshopa oraz pozostałych programów, jak Lightroom czy Premiere, otrzymać możemy jedynie godząc się na opłatę abonamentową. Oferta Adobe jest dyskusyjna. Za pakiet dla fotografów (Lightroom CC oraz Photoshop CC) zapłacimy co miesiąc 12,29 euro, jeśli zadeklarujemy się płacić przez kolejnych 12 miesięcy lub jednorazowo, na rok - 146,17 euro (zyskujemy... 1 euro). Co gorsze, w obecnej ofercie nie da się kupić samego Lightrooma. Jeśli natomiast potrzebujemy wszystkich programów Adobe, koszt wynosi ok 62 euro miesięcznie lub 737,85 euro/rok jednorazowo.

Wersja subskrybcji ma też swoje zalety - cena za pakiet dla fotografów jest dosyć przystępna, a oferta subskrypcji zapewnia stały dostęp do poprawek i najnowszej wersji oprogramowania. To istotne z punktu widzenia aktywnych fotografów, którzy korzystają w pracy z różnego, często nowego, sprzętu. Pewnie dobrze wiecie, że starsze wersje nie wspierają plików RAW z najnowszych modeli aparatów. Poza tym, wielu fotografom łatwiej jest wydać niecałe 50 zł / miesiąc, niż od razu kilkaset złotych czy kilka tysięcy naraz. A to sprawia, że potencjalnie więcej osób pozwoli sobie na zakup, rezygnując z nielegalnych kopii oprogramowania.

Możemy się zastanawiać czy to dla nas oferta atrakcyjna, czy nie, ale dla producenta tego oprogramowania odpowiedź jest jasna. Wystarczy spojrzeć na wykres powyżej. Firma Adobe w roku 2016 zaliczyła rekordową sprzedaż swojego oprogramowania. Przychód za cały mijający rok wyniósł 5.85 miliarda dolarów. Jest to o 1.6 miliarda więcej niż za rok 2015. Co więcej, zysk z obrotu akcjami na giełdzie papierów wartościowych wyniósł 0.89 dolara za udział, gdzie rok temu oscylował na poziomie 0.62 dolara za akcję.

Sytuacja pokazuje, że z perspektywy firmy przejście na całkowicie cyfrową dystrybucję opłaca się z nawiązką. Czy tak samo jest ze strony użytkownika? Nie do końca. Osoby, które w swojej karierze zmuszone są do korzystania z produktów Adobe, nie mają wyjścia. Chyba że zostaną przy starej wersji, jak ostatnie pudełkowe wydanie, czyli CS6. Kontrowersyjna jest także kwestia, za co tak naprawdę płacimy? Jeżeli przestaniemy, tracimy dostęp. Oznacza to, że zamiast kupować dobra i usługi, zaczęliśmy je wypożyczać od producentów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.