Rzeczywistość jest niesamowita

Rzeczywistość jest niesamowita10.06.2012 08:00
© Winkler + Noah
Olga Drenda

Duet Winkler + Noah udowadnia, że na pograniczu reklamy i fotografii konceptualnej dzieją się bardzo ciekawe rzeczy.

Włoski duet fotografów Winkler + Noah (Romina Raffaelli i Stefano Marini) to przedstawiciele tej szkoły współczesnej fotografii, według której nie ma dobrej sesji bez porcji niesamowitości. Podobnie jak Eugenio Recuenco, Frieke Jenssen, Koen Demuynck specjalizują się w fotografiach łączących ostry, hiperrealistyczny styl z niecodzienną treścią. Wcześniejsze doświadczenia z malarstwem i grafiką ukształtowały ich język, który znalazł swoje miejsce na pograniczu sztuki i reklamy. Fotografia reklamowa, zależna od wytycznych klienta, często nie pozwala rozwinąć fotografowi swoich koncepcji w pełni.

© Winkler + Noah
© Winkler + Noah

Twórcy tacy jak Winkler + Noah potrafią jednak umiejętnie balansować na linii między komercją a kreatywnością. W ich portfolio są prace dla Samsunga, Renault, Volkswagena, Subaru (samochody to ich specjalność), jednak zawsze kryje się za nimi jakiś przewrotny pomysł. Volkswagena będzie zatem, na przykład, reklamować inteligentny koń (mechaniczny), a Subaru – ludzie dżungli („ochrona tych, których kochasz, to naturalny instynkt”, głosi hasło). Na pograniczu reklamy i fotografii konceptualnej dzieją się bardzo ciekawe rzeczy, a prace Winkler + Noah to kolejny przykład na to, że dobra fotografia ma się świetnie pod okiem tych art directorów, których głowy są wystarczająco otwarte.

Winkler + Noah realizują również własne projekty. Nietrudno je rozpoznać – duet lubi przyprawiać o dyskretny dreszczyk. Precyzję przedstawiania twarzy i drobiazgowość realizacji zderzają z elementem niesamowitości. Fotografie z cyklu "Short Life" zostały zainspirowane faktyczną sytuacją, w której śmierć zamieniła się w medialny show: pewien widz zmarł w oczekiwaniu na wernisaż, a pozostali goście, jeszcze przed wezwaniem pomocy, odruchowo sięgnęli po aparaty. Seria portretów wykonanych z okazji dwudziestej rocznicy upadku muru berlińskiego przedstawia twarze młodych ludzi o zamglonych oczach na znak tego, że zza muru widać tylko część świata.

© Winkler + Noah
© Winkler + Noah

Jeden z najbardziej znanych projektów Winkler + Noah, "The Puppet Show", był początkowo żartem, który nieoczekiwanie zmienił się w kampanię społeczną uświadamiającą wpływ mediów na dzieci. Podczas wycieczki z wnuczką fotografowie zauważyli, że ze swoją okrągłą buzią i jasnymi loczkami przypomina ona lalkę. W ciągu kolejnych dwóch lat powstały zdjęcia dzieci, które w wyniku postprodukcji zmieniły się w marionetki.  „Najlepsze, co możemy zrobić dla dzieci, to pozwolić im być dziećmi”, głosiło przesłanie kampanii. Portrety zapewniły ich autorom miejsce w prestiżowej kompilacji "200 Best Photographers Worldwide" (Luerzers Archive).

[1/9] © Winkler + Noah
[2/9] © Winkler + Noah
[3/9] © Winkler + Noah
[4/9] © Winkler + Noah
[5/9] © Winkler + Noah
[6/9] © Winkler + Noah
[7/9] © Winkler + Noah
[8/9] © Winkler + Noah
[9/9] © Winkler + Noah
Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.