Sztuczna inteligencja nauczy się twojego stylu retuszu. Obrobi zdjęcia za ciebie

Sztuczna inteligencja nauczy się twojego stylu retuszu. Obrobi zdjęcia za ciebie28.04.2021 11:39
Artykuł sponsorowany

Algorytmy sztucznej inteligencji i maszynowego uczenia zakorzeniaj się coraz mocniej w fotografii. Nie chodzi jedynie o smartfony i fotografię obliczeniową, ale również o konwencjonalną wersję sztuki obrazowania świata. ImagenAI to kolejny przykład. Za trenowanie tego programu odpowiemy my – fotografowie i retuszerzy. Resztę roboty zrobi technologia.

W pierwszej chwili, gdy usłyszałem o sztucznej inteligencji, która ma uczyć się stylu obróbki zdjęć od fotografa, zaniemówiłem. Narzędzie, które samo przejdzie przez proces automatyzacji i będzie w stanie wymiernie go powtórzyć brzmi naprawdę nieźle. ImagenAI jest programem, który ma być podpięty pod Adobe Lightroom i uczyć się indywidualnego sposobu pracy danego fotografa, by później go powielać. Coś niesamowitego.

Historia ImagenAI rozpoczęła się, gdy twórca programu Yoav Chai musiał czekać kilka miesięcy na zdjęcia ze swojego ślubu. Obróbka trwała po protu za długo. O tym, że cały proces musi po prostu być zrobiony w odpowiednim czasie, wie każdy fotograf ślubny albo inny twórca, który zobowiązany jest dostarczyć obszerny materiał. Każdy z nas wie również, że zastosowanie presetu to tylko początek roboty, później dochodzą korekty lokalne czy tak zaawansowane sprawy, jak retusz skóry technikami separacji częstotliwości oraz D&B.

Getting started with ImagenAI

Usprawnienie procesu postprodukcji sprawiłoby, że fotografowie zaoszczędziliby naprawdę dużo czasu. Obróbka trwa niejednokrotnie dłużej niż samo fotografowanie. Być może skrócenie czasu retuszu wpłynęłoby też na delikatne obniżenie cen. Z drugiej strony, wiecie – "work smart, not hard" (ang. "pracuj mądrze, a nie ciężko"). W tym przypadku smart może mieć dodatkowe znaczenie – smartpraca, tak samo jak smartfon, smartwatch czy smarthome.

Po to, by wyszkolić sztuczną inteligencję ImagenAI, fotografowie powinni przesłać 5000 lub więcej zdjęć obrobionych za pomocą Lightrooma w katalogu programowym zawierającym wszystkie korekty. Na podstawie tego, oprogramowanie zrozumie, jak wygląda styl danego fotografa i nauczy się go powielać. W zależności od ilości danych (wielkość próbki), odtwarzanie pracy artysty będzie lepsze lub gorsze. W dużym skrócie – im więcej obrazków, tym lepiej dla programu. Taki trening powinien zająć kilka dni, a gdy zostanie skończony, klient (fotograf) zostanie bezzwłocznie o tym poinformowany. Powiedzcie, kto nie chciałby się odstresować mając cyfrowego współpracownika w takiej formie?

Twórcy ImagenAI określają wydajność ich sztucznej inteligencja na 3000 zdjęć na godzinę (1000 obrazów na 20 minut). Dla wielu fotografów coś takiego to znacznie więcej niż jedno zlecenie, bo przecież ile zdjęć ze ślubu można oddawać…? Cały materiał gotowy, nazwany i wyeksportowany w kilka minut brzmi jak coś pięknego.

Oczywiście nic nie ma w tym świecie za darmo, chyba, że pierwszy tysiąc zdjęć. Chociaż patrząc na wymierność płatności za zlecenia względem poniesionych kosztów na sztuczną inteligencję – to groszowe sprawy. Miesięczny abonament wynosi 7 dolarów (ok. 27 zł), a cena za zdjęcia od 6 centów, czyli ledwie23 grosze (wraz z ilością obrobionych zdjęć maleje do 5 i kolejno 4 centów).

Więcej informacji znajdziecie na stronie internetowej ImagenAI.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.