Użytkownicy Instagrama narzekają na przycięte zasięgi i ukryte bany

Użytkownicy Instagrama narzekają na przycięte zasięgi i ukryte bany31.03.2017 08:34
Źródło zdjęć: © © KB

W przeciągu ostatnich tygodni wielu użytkowników Instagrama zwróciło uwagę na to, że ich zdjęcia, mimo dobrych tagów, stały się rzadziej oglądane. Znacząco spadło zaangażowanie ich społeczności. Wychodzi na to, że na Instagramie szerzy się ciche obcinanie zasięgów i nieoficjalne blokowanie treści.

W mediach społecznościowych stosuje się takie określenie jak „shadow banning” lub „ghost banning”. Zjawisko polega na tym, że czyjeś konto zostaje zablokowane za jego plecami, bez żadnej informacji. Patrząc od strony takiego użytkownika, nic się nie zmienia, wszystko wygląda normalnie, ale nikt inny nie jest w stanie zobaczyć postów ani komentarzy danej osoby.

Posty jednego użytkownika nie są wyświetlane w feedzie drugiego. To przykład "shadow banningu".
Posty jednego użytkownika nie są wyświetlane w feedzie drugiego. To przykład "shadow banningu".

Interesujące jest to, że bany mogą wynikać z ograniczeń algorytmu zarządzającego tagami. Użytkownicy zamieszczali zrzuty ekranów, na których widać, że ich zdjęcia, mimo zastosowania konkretnego słowa kluczowego, nie wyświetlają się na dedykowanej podstronie, jeśli ktoś nie obserwuje pierwotnego konta.

Jak widzicie - zdjęcie, mimo przypisania mu tagów, nie wyświetla się na dedykowanej podstronie.
Jak widzicie - zdjęcie, mimo przypisania mu tagów, nie wyświetla się na dedykowanej podstronie.

Fotografowie wspominają, że ich zasięgi spadły nawet o 60 proc.. Dodatkowo – mimo pisania z prośbą o wyjaśnienie do władz Instagrama – wiele zgłoszeń pozostało bez odpowiedzi. Zostało jednak wydane oficjalne oświadczenie na fanpage'u Instagrama , które informuje o pojawieniu się błędu, lecz nie wskazuje na żadne rozwiązanie. Jedynym, czego możemy się dowiedzieć, jest to, że powinniśmy przestać polegać na tagach.

Jak się domyślacie – ta wiadomość w ogóle nie ucieszyła użytkowników, ponieważ stracili 2/3 swoich zasięgów. Paranoja. Jeśli użytkownicy nie mogą używać trafnych hashtagów, to jak mają pozycjonować swoje posty? Chyba słyszę brzęk szekli… Nawiązując do oficjalnej odpowiedzi Instagrama – konta nie zostały zablokowane w tradycyjnym rozumieniu. Gdyby tak było, przestałyby być widoczne, a użytkownicy nie mogliby w ogóle reagować na posty. Tutaj mamy do czynienia z problemem pozycjonowania – zniesienia zasięgu przez zablokowanie niektórych hashtagów.

Interesujące jest to, że problemy występują tylko w przypadku kont biznesowych – nie prywatnych. Wspominałem o możliwościach takiego działania Instagrama i cięciu zasięgów przy okazji wypuszczenia aktualizacji jakiś czas temu. Ciekawym rozwiązaniem dla tego problemu, które może zadziałać, jest zalogowanie się z urządzenia o innym IP, aczkolwiek problem na pewno się powtórzy po jakimś czasie. Z tego, co wiem, kwestia obcinania widoczności postów znacznie się poszerza.

Tak naprawdę Instagram nie przyznał się oficjalnie do świadomego ograniczania zasięgów kontom biznesowym, ale czy nie dokładnie to samo miało miejsce kilka lat temu na fanpage’ach na Facebooku? Pamiętacie, do kogo należy Instagram? No właśnie – do Facebooka. Historia lubi się powtarzać.

Z mojej strony radziłbym dalej prowadzić prywatne konta powiązane z waszymi fanpage’ami na Facebooku. Zwróciłem uwagę na to, że posty udostępniane na Facebooku (bezpośredni podczas wrzucania posta na Instagram) mają całkiem dobre organiczne zasięgi – wypróbujcie to na własnej skórze. I nie zapominajcie odwiedzać naszego profilu na Instagramie!

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.