Jak poznać zdjęcie po retuszu? Adobe może nawet odtworzyć oryginał

Jak poznać zdjęcie po retuszu? Adobe może nawet odtworzyć oryginał17.06.2019 13:00
Anna Rymsza

Kto lepiej wie, czy zdjęcie było retuszowane, niż producent Photoshopa? Firma Adobe pokazała sztuczną inteligencję, która nie tylko poznaje retusz, ale też przywraca zdjęcia do pierwotnej wersji.

Wprowadzenie na rynek Photoshopa w 1990 roku całkowicie zmieniło sposób wyrażania się przez artystów i dało ogromną wolność fotografom. Efektem ubocznym istnienia tego wspaniałego programu jest wypaczona wizualnie kultura. Magazyny i strony internetowe pełne są nieistniejących osób.

Adobe od dawna boryka się z etycznymi konsekwencjami istnienia Photoshopa. Apelowanie o etyczny retusz powoli zmienia tę tendencję, ale wciąż trudno ufać zdjęciom.

Sztuczna inteligencja rozpoznaje retusz

Adobe stara się przywrócić wiarę w cyfrowy obraz. To niezwykle ważne w kulturze wizualnej, gdzie obraz jest źródłem rozrywki i nośnikiem wiadomości. Adobe rozwija rozwiązania mające pomóc nam w rozpoznawaniu retuszowanych zdjęć.

Pracownicy firmy Adobe i naukowcy z UC Berkley nauczyli sztuczną inteligencję rozpoznawać obrazy modyfikowane z pomocą narzędzia Face Aware Liquify.

Źródło zdjęć: © Adobe
Źródło zdjęć: © Adobe

Świetne narzędzie do zmiany geometrii twarzy i mimiki zostawia pewne ślady, które będą widoczne dla modelu maszynowego uczenia. Prawdopodobne miejsca modyfikacji zostaną oznaczone, a znając działanie narzędzia, sztuczna inteligencja odtworzy prawdopodobny pierwotny wygląd twarzy.

Źródło zdjęć: © Adobe
Źródło zdjęć: © Adobe

To część większego planu

Sztuczna inteligencja poznająca modyfikowane twarze to część większej inicjatywy Adobe. Firma stara się opracować metody rozpoznawania modyfikacji wprowadzonych na filmach, nagraniach dźwiękowych i w dokumentach. Adobe pracuje też nad wykrywaniem klonowania, sklejania zdjęć i miejsc, z których zostały usunięte obiekty.

Face Aware Liquify wysunął się na pierwszy plan, gdyż jest często używany do zmiany wyrazu twarzy. Podczas testów ludzie rozpoznawali prawidłowo 53 proc. modyfikowanych obrazów, sztuczna inteligencja robi to ze skutecznością 99 proc. Do tego program zaskakująco dobrze radzi sobie z rekonstrukcją oryginałów.

Być może w przyszłości programy Adobe będą miały przycisk "odtwórz oryginał". Obecnie jedyną linią obrony jest uświadamianie społeczeństwa, że cyfrowymi obrazami można dowolnie manipulować.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.