Błysk w fotografii sportowej. Sprawdzamy lampę Quadralite Reporter 360 TTL

Błysk w fotografii sportowej. Sprawdzamy lampę Quadralite Reporter 360 TTL20.02.2017 14:26
Jakub Kaźmierczyk

Światło błyskowe pozwala nam zamrozić ruch, jak również nadaje zupełnie innego charakteru fotografiom. W dzisiejszym poradniku sprawdzę, jak lampa Quadralite Reporter 360 TTL radzi sobie podczas fotografowania podczas wypadu na narty. Zapytałem również o szereg rad w tej kwestii Przemka Jakubczyka - fotografa, który specjalizuje się w tego typu fotografii.

Jak dobrze wiecie, lubię wykorzystywać lampy błyskowe w mojej pracy. Zresztą w całej serii poradników realizowanych od wczesnego lata mogliście zobaczyć wiele zdjęć wykonanych przy użyciu różnych rozwiązań Quadralite. Kiedy nadeszła zima, postanowiłem zabrać ze sobą Reportera 360 TTL na narty do Zieleńca i zrobić kilka zdjęć na stoku. Poprosiłem również o podzielenie się swoimi zdjęciami i spostrzeżeniami na temat tego typu fotografii z Przemkiem Jakubczykiem, który na co dzień zajmuje się fotografią motoryzacyjną i sportową.

Z lampą na narty

Na narty zabrałem ze sobą Alę, która jeździ od dziecka, a do tego dorywczo zajmuje się modelingiem. Wybrałem ładny dzień i pojechaliśmy do Zieleńca - świetnego ośrodka narciarskiego na Dolnym Śląsku.

Podczas zdjęć, prosiłem Alę żeby przejeżdżała przez to widoczne pole światła.
Podczas zdjęć, prosiłem Alę żeby przejeżdżała przez to widoczne pole światła.

Cały zestaw fotograficzny spakowałem do sporego plecaka Lowepro. Bez problemu zmieściłem do niego Canona 5D Mark IV z obiektywami 17-40 mm f/4 L, Sigmę 35 mm f/1.4 ART, EOSa M5 z obiektywem kitowym i tele, a także lampę Quadralite Reporter 360 TTL z akumulatorem i standardową czaszą. Do ręki wziąłem statyw Quadralite Air 260 z mocowaniem lampy S-Holder. Mimo że na nartach nie jeździłem kilka lat, bez problemu zapakowałem się z tym wszystkim na kanapę i wjechałem na górę.

Do zdjęć wykorzystałem lampę Quadralite Reporter 360 TTL wraz z nadajnikiem Navigator X
Do zdjęć wykorzystałem lampę Quadralite Reporter 360 TTL wraz z nadajnikiem Navigator X

Podczas zdjęć zależało mi na zrobieniu kilku statycznych i bardziej dynamicznych kadrów z mocno zaakcentowanym błyskiem. Do tego typu zdjęć zdecydowałem się zabrać lampę Quadralite Reporter 360 TTL, która w porównaniu np. z opisywanym wcześniej Atlasem 600 TTL jest lżejsza i bardziej mobilna. Z drugiej strony, oferuje wystarczającą moc, która nawet w słoneczny dzień pozwoli przygasić dużą część światła zastanego.

Jeszcze przed zachodem słońca za górą, zrobiłem kilka bardziej statycznych zdjęć.
Jeszcze przed zachodem słońca za górą, zrobiłem kilka bardziej statycznych zdjęć.

Fotografowałem tuż przed zachodem słońca za górą, więc światło było naprawdę ładne. Zależało mi na zdjęciach pod słońce, więc wybrałem stok schodzący z zachodu na wschód. Miałem do dyspozycji głównie krótkie szkła, a pomysł na zdjęcia był prosty. Sfotografować Alę przejeżdżającą obok lampy i uchwycić odpowiedni moment. Z każdym zdjęciem zjeżdżaliśmy około 30-50 metrów w dół stoku i powtarzaliśmy ujęcie. Pokazałem Ali miejsce, przez które ma przejeżdżać - a następnie czekałem, aż w nie trafi i wtedy ja dociskałem spust migawki. Co ważne, dzięki systemowi TTL, w który wyposażony jest Reportrer 360 TTL, nie miało większego znaczenia, czy Ala przejedzie metr czy trzy od lampy - automatyka doboru mocy błysku za każdym razem bez problemu radziła sobie z tą sytuacją. Ewentualne korekty nanosiłem z poziomu wyzwalacza Navigator X.

Poza tym warunki na stoku zmieniały się naprawdę dynamicznie - wystarczy, że słońce przysłoniła niewielka chmura, a jasność sceny zmieniała się o 2-3 EV. Poza tym zjeżdżając w dół stoku, robiło się coraz ciemniej. W tym wypadku TTL był nieoceniony. Za każdym razem odpowiednio dobierał moc błysku, a ja ustawiałem jedynie parametry ekspozycji dla światła zastanego.

17 mm, 1/1000 s, f/5.6, ISO 400
17 mm, 1/1000 s, f/5.6, ISO 400

Pracując w dość dynamicznych warunkach, na mrozie, nie musiałem każdorazowo podchodzić do lampy i zmieniać jej moc, a także samemu dbać o stosunek światła zastanego do błysku. Moim zadaniem była ocena parametrów światła zastanego, a TTL robił resztę.

Pracowałem głównie na przysłonach rzędu f/5-5.6, aby uzyskać sporą głębię ostrości, poza tym 17-40 mm f/4L jest dość kiepski na f/4. Z kolei robiąc zdjęcia bardziej statyczne, sięgałem po f/2.0 w Sigmie 35 mm f/1.4 ART, aby uzyskać większe rozmycie tła. Tu z kolei bardzo przydał się tryb HSS, dzięki któremu pracowałem z czasem naświetlania 1/2500 s i krótszymi.

17 mm, 1/1000 s, f/5.6, ISO 400
17 mm, 1/1000 s, f/5.6, ISO 400

Podczas tych zdjęć nie korzystałem z żadnego dyfuzora. Zależało mi na ukierunkowanym, ostrym świetle, więc czasza okazała się najlepszym wyborem. Poza tym parasolka czy softbox działałyby jak żagiel, który przy górskim wietrze wywracałby cały zestaw. Dodatkowo, czasza nie ogranicza światła, przez co nie miałem problemu z widocznością błysku w kadrze.

17 mm, 1/250 s, f/5, ISO 100
17 mm, 1/250 s, f/5, ISO 100

Mając podobny zestaw, bez problemu można wykorzystać go do podobnych zdjęć. To ciekawe uzupełnienie nawet normalnego wyjazdu na narty. Całość mieści się w plecaku, do tego sama lampa jest bardzo mocna, jak na takie wymiary. Jeśli wybrałbym się w więcej osób, pewnie w ogóle nie zabierałbym ze sobą statywu - wystarczyłby kolega, który przytrzymałby lampę, ale wtedy zdjęcia nabrałyby innego charakteru.

Rowerowy błysk

Do przygotowania poradnika zaprosiłem również Przemka Jakubczyka, którego całe życie toczy się wokół fotografii rajdowej, motoryzacyjnej i sportowej.Przemek podzielił się ze mną szeregiem swoich rad dotyczących tego typu fotografii, a także udostępnił swoje zdjęcia rowerzystów. Na co dzień pracuje systemem Olympusa i od początku używa lamp Quadralite (wcześniej Quantuum) Reporter 180 i 360. Z naszej rozmowy wyciągnąłem kilka uniwersalnych punktów, które przydadzą się każdemu, kto chce rozpocząć swoją przygodę z tego typu fotografią.

26 mm, 1/250 s, f/4, ISO 200
26 mm, 1/250 s, f/4, ISO 200
  1. Różnicuj kadry

Do tego typu fotografii warto wyposażyć się w komplet obiektywów - od ultraszerokokątnego po teleobiektyw. Przemek wiele swoich kadrów wykonuje ultraszerokim M. Zuiko Digital 7-14 mm f/2.8, przez co podchodzi bardzo blisko np. przejeżdżającego rowerzysty czy samochodu terenowego. Innym razem woli skorzystać z dłuższego szkła, zawęzić perspektywę i pokazać całość w nieco inny sposób. Dzięki temu zdjęcia przygotowane podczas jednej sesji są zróżnicowane i nie są nudne.

7 mm, 1/50 s, f/2.8, ISO 500, Źródło zdjęć: © ©[Przemysław Jakubczyk](https://www.facebook.com/wblocie/)
7 mm, 1/50 s, f/2.8, ISO 500
Źródło zdjęć: © ©[Przemysław Jakubczyk](https://www.facebook.com/wblocie/)
  1. Błyskaj - mocno!

Światło błyskowe jest nieodzownym elementem tego typu fotografii. Szczególnie wtedy, gdy pracujemy w ponurym lesie, gdzie światła słonecznego jest niedużo. Błysk, który trwa ułamek sekundy, doskonale zamrozi ruch. Przy dłuższych czasach warto skorzystać z synchronizacji na drugą kurtynę, co przełoży się na bardziej naturalny efekt zatrzymania ruchu.

Źródło zdjęć: © ©[Przemysław Jakubczyk](https://www.facebook.com/wblocie/)
Źródło zdjęć: © ©[Przemysław Jakubczyk](https://www.facebook.com/wblocie/)
  1. Panoramuj

Fotografia sportowa to najczęściej dużo ruchu. Jednak dość często, korzystając z krótkiego czasu naświetlania i błysku, powodujemy, że cały kadr traci na dynamice. W tym miejscu warto skorzystać z panoramowania połączonego z błyskiem. Sam błysk pozwoli pokazać detale fotografowanego sportowca, a panoramowanie doda dynamiki poprzez rozmycie światła zastanego. W zależności od fotografowanego sportu i sceny, skorzystaj z czasu 1/50 s lub dłuższego. Tu przydatne mogą się okazać filtry ND.

7 mm, 1/30 s, f/2.8, ISO 500, Źródło zdjęć: © ©[Przemysław Jakubczyk](https://www.facebook.com/wblocie/)
7 mm, 1/30 s, f/2.8, ISO 500
Źródło zdjęć: © ©[Przemysław Jakubczyk](https://www.facebook.com/wblocie/)
  1. Wykorzystaj zdjęcia seryjne

Jeśli masz czas przygotować się do sesji sportowej i będziesz korzystać z ręcznego ustawienia mocy lampy, sprawdź jej możliwości w stosunku do trybu seryjnego Twojego aparatu. Dobierz odpowiednią moc do fotografowanej sceny, a następnie sprawdź, ile błysków na sekundę jest w stanie zrobić lampa. Większość aparatów ma limitery trybu seryjnego. Dzięki temu wykorzystasz maksymalny potencjał posiadanego zestawu. To będzie przydane głównie w scenach, w których nie fotografujesz w pełnym słońcu, gdzie lampa błyska maksymalną mocą.

7 mm, 1/250 s, f/5, ISO 200, Źródło zdjęć: © ©[Przemysław Jakubczyk](https://www.facebook.com/wblocie/)
7 mm, 1/250 s, f/5, ISO 200
Źródło zdjęć: © ©[Przemysław Jakubczyk](https://www.facebook.com/wblocie/)
  1. Ustawiaj się tam, gdzie dzieje się coś ciekawego

Dobierając miejsce do fotografowania, spójrz, gdzie dzieje się coś ciekawego. Wyskoki, przejazdy przez błoto, zakręty - to ciekawsze miejsca niż prosta. Zobacz, jak wygląda trasa rajdu WRC - fotografowie obstawiają głównie te miejsca, które są najciekawsze z punktu widzenia przejeżdżającego sportowca.

Na koniec

Jak widzisz, rozpoczęcie przygody z błyskiem w plenerze podczas fotografowania aktywności fizycznych, wcale nie jest takie trudne. Muszę przyznać, że były to moje pierwsze tego typu zdjęcia. Nie było idealnie, ale nabrałem większej ochoty, żeby w przyszłości bardziej zgłębić tajniki tego typu fotografii. Quadralite Reporter 360 TTL jest świetnym kompanem tego typu zdjęć - zarówno moim jak i Przemka. Mała, lekka, ale zarazem bardzo mocna i zaawansowana lampa pozwala osiągać efekty, które byłyby niemożliwe do zrealizowania bez niej. Zachęcam do sprawdzenia się w podobnych zdjęciach, to naprawdę spora frajda!

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.