Czy Facebook sprzeda Instagrama? Ustawa antymonopolowa znowu w akcji

Czy Facebook sprzeda Instagrama? Ustawa antymonopolowa znowu w akcji23.08.2021 10:25
Źródło zdjęć: © © Andrew Harrer / Bloomberg via Getty Images

Instagram jest w rękach Facebooka od 2012 roku. Już po tym przejęciu było głośno na temat tego, że imperium Marka Zuckerberga zmierza w stronę monopolu na rynku mediów społecznościowych. O ile po wielu przesłuchaniach, sytuacja się trochę uspokoiła na jakiś czas, tak teraz wraca ze wzmożoną siłą.

Instagram jest bardzo istotny dla wielu fotografów, modelek, wizażystów, stylistów czy innych osób z branży kreatywnej. To dzięki temu social medium możemy dotrzeć do tysięcy ludzi na całym świecie i wypromować swój biznes w dość prosty sposób. Trzeba pamiętać jednak, że największe media społecznościowe leżą w rękach firmy jednej osoby – Marka Zuckerberga.

W czerwcu 2021 roku sprawa dotycząca monopolizacji mediów społecznościowych przez Facebooka została umorzona ze względu na brak dowodów na nielegalne działania. Amerykańska Federalna Komisja Handlu postanowiła złożyć nowy pozew sądowy przeciwko imperium Zuckerberga. Tym razem bazował on będzie na innym założeniu, lecz właściwie dotyczącym takich samych zarzutów.

FTC chce oprzeć swoją ofensywę przeciwko Facebookowi na polityce, którą według nich stosuje firma. Chodzi o kupowanie i zamykanie mniejszych mediów społecznościowych, które potencjalnie mogą zagrozić potędze Facebooka. Ergo – jest to dążenie do monopolizacji tego sektora. Według komisji Facebook wielokrotnie kupował mniejsze start-upy czy nawet całkiem nieźle prosperujące już firmy tylko po to, by wcielić ich rozwiązania do natywnych działań portalu i zlikwidować.

Obecnie Facebook ani Instagram nie mają żadnej konkurencji na rynku mediów społecznościowych oprócz Twittera, lecz sposób działania tego medium jest zgoła inny niż pozostałych dwóch. Ze względu na to, amerykańska ustawa antymonopolowa może być twardym orzechem do zgryzienia dla Zuckerberga.

Federalna Komisja Handlu chce, by Facebook sprzedał nie tylko Instagrama, ale również WhatsAppa, jak również możliwie inne platformy z różnych dziedzin, które zajmują pierwsze miejsce w rankingach popularności. Ma to doprowadzić do dywersyfikacji rynku i możliwość wejścia na niego mniejszym graczom, którzy mogliby konkurować ze znanymi serwisami.

Do wszystkiego dochodzi kwestia reklam i wykorzystania social mediów. Instagram, który zaczynał jako aplikacja do dzielenia się zdjęciami ze znajomymi, stał się przepotężną maszyną do zarabiania pieniędzy i wytworzył potrzebę zawodu influencera. Umowy zawierane z osobami pracującymi w mediach społecznościowych opiewają na gigantyczne kwoty, co jawnie uzmysławia, że Instagram przestał być serwisem do dzielenia się zdjęciami. O tym, jak nie wpaść w pułapkę ładnego życia, rozmawialiśmy z ekspertami jakiś czas temu.

W odpowiedzi na zarzuty Facebook nazwał je bezpodstawnymi i podkreślił, że w poprzednim śledztwie nie ujawniono działań, które rzekomo miały prowadzić do monopolizacji rynku mediów społecznościowych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.