Czy jesteś etycznym fotografem?

Czy jesteś etycznym fotografem?02.07.2019 06:55
Justyna Kocur-Czarny

Zastanawiałeś się kiedyś, czy postępujesz słusznie? Czy twoje zachowanie jest odpowiednie w danej chwili? Co z moralnością...? Usiądź wygodnie i pomyśl. Bądź nie tylko dobrym fotografem, ale przede wszystkim dobrym człowiekiem.

Temat etyki najczęściej pojawia się, kiedy zostanie ona naruszona. Pierwsze skojarzenia jakie przychodzą mi na myśl, to kontrowersje wokół konkursów fotograficznych. Zwykle problemy etyczne dotyczą manipulacji zdjęciem lub publikacji drastycznych kadrów. Częstym tematem jest granica między dokumentacją, a kreacją i czy fotografia to medium informacji (dokument) czy raczej wyrazu artystycznego. W kwestii etyki jest więcej pytań niż odpowiedzi.

Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia

Choć chcemy wierzyć, że istnieje zestaw zasad etycznych, które powszechnie traktują o normach zachowania, to naprawdę wszystko jest subiektywne. Postrzeganie norm moralnych zależy od lokalizacji, kultury, czasu. To, co było etyczne sto lat temu, dziś może być barbarzyństwem. U niektórych fotografów pojęcie etyki wywołuje przewracanie oczami. Pamiętajmy, że zdjęcia mają ogromną moc. Mogą stać się bronią lub narzędziem manipulacji. Pokazywać prawdę lub ją zniekształcać. Źle użyte mogą nawet doprowadzić do czyjejś śmierci, jak było w przypadku nastolatki Amandy Todd.

Po trupach do celu

Dziennikarstwo i fotografia są ze sobą ściśle związane. Te dwie dziedziny przenikają się wzajemnie, co sprawia, że w dyskusji na temat etyki także możemy mówić o dużej korelacji. W fotografii dziennikarskiej problemem jest ukazywanie ludzkiego cierpienia. Drastyczne sceny na zdjęciach, choć mają często na celu uświadomić odbiorców, bywają wykorzystywane w niewłaściwy sposób.

Zaciera się granica między dokumentacją, a poszukiwaniem sensacji. Szokowanie odbiorcy staje się dla niektórych ważniejsze, niż pokazywanie prawdy. Decyzję o naciśnięciu spustu migawki dyktuje chęć zdobycia nagrody w międzynarodowym konkursie fotograficznym, a nie rzetelność dziennikarska.

Cel uświęca środki?

W fotografii przyrody mówimy o etyce w innym świetle. Chodzi głównie o ingerowanie w środowisko naturalne podczas robienia zdjęć. Czy utrwalanie natury przynosi więcej szkody niż pożytku? Fotografowie często oznaczają współrzędne wykonania zdjęcia. Takie działania stymulują rozwój turystyki fotograficznej. Coraz więcej osób udaje się w dzikie miejsca, by zrobić efektowne ujęcie. Nic więcej.

What happens when nature goes viral?

Podobnie jest ze zwierzętami. Niektórzy nie zwracają uwagi na fakt, że ich obecność wpływa na dzikie żyjące zwierzęta. Ingerencja w naturalne środowisko jest często mocno nieuzasadniona. Karmienie dzikich zwierząt po to, by zbliżyły się do obiektywu lub latanie dronem w niewielkiej odległości to znaczne naruszenie zasad etyki, ale i zdrowego rozsądku.

Granice prywatności

Arne Svenson stworzył projekt “Sąsiedzi” (ang. The Neighbours). Seria pokazuje ludzi podglądanych przez okna w swoich domach. Bohaterowie projektu nie wiedzieli, że są fotografowani. Choć fotograf nie naruszył prawa, to jednak można się spierać na temat słuszności jego działania.

Emocje wzbudza również zawód paparazzo. Słynny przedstawiciel tej profesji Ron Galella od czasu, kiedy został pobity przez Marlona Brando, wszędzie chodził w kasku. Z jednej strony fotografując celebrytów po prostu wykonywał swoją pracę. Z drugiej, skoro zachowujemy się etycznie, to czy to normalne, że ktoś chce nas za to pobić?

Czy to mnie w ogóle dotyczy?

Niewiele istnieje jeszcze regulacji dotyczących etyki pracy fotografa. Trudno każdą sytuację jednoznacznie ocenić. Dyskusje wybuchają najczęściej w kwestiach dużej skali: konkursów fotograficznych lub kampanii reklamowych. Warto zastanowić się, czy ja jestem etycznym fotografem? Jakie motywy kierują mną gdy robię zdjęcie? Czy stawiam sobie granice, których nie przekroczę? Jeden artykuł to zdecydowanie za mało, aby wyczerpać temat.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.