Adobe zarobiło rekordowo dużo. Wszystko przez abonament Creative Cloud

Adobe zarobiło rekordowo dużo. Wszystko przez abonament Creative Cloud04.07.2017 13:55
Marcin Falana

Adobe poinformowało o wynikach finansowych i jak można się było spodziewać, są znakomite. Duża w tym zasługa usług w chmurze Creative Cloud. Ale czy ich klienci są zadowoleni z abonamentu, na który nie wszyscy chcieli się zdecydować?

Jednak można się było spodziewać, że z czasem będzie to jedyna możliwość, która daje dostęp do najnowszych wersji programów Adobe do obróbki zdjęć, grafiki i filmów. Pamiętam, jak podczas premiery Creative Cloud przedstawiciele Adobe szacowali, że mają ponad 20 milionów pirackich wersji Photoshopa na rynku. Pomyślałem wtedy, że jeżeli Adobe zebrałoby z nich po 1 dolarze, to jednorazowo zarobiłoby 20 milionów dolarów. Jednak Adobe już miało rozwiązanie tego problemu w postaci abonamentu, który z czasem dawał jedyny dostęp do najnowszych wersji oprogramowania i innych bajerów w postaci wersji mobilnych i innych ciekawych aplikacji.

Oczywiste było, że z czasem Photoshop będzie dostępny tylko w wersji abonamentowej czy tego chcemy, czy nie. Możemy się obrażać na Adobe i wybrać jakąś inną aplikację, jak chociażby Affinity Photo, jednak nie przypadkiem Adobe wyrobiło sobie taką pozycję na rynku. Firma nadal rozwija równolegle wersje pudełkowe i w chmurze programu Adobe Lightroom, zatem jeśli nie potrzebujemy obsługi plików RAW z nowych aparatów lub nie wykonujemy zaawansowanego retuszu skóry w Photoshopie, to takie rozwiązanie powinno wielu fotografom wystarczyć.

Abonament miał poprawić ściągalność opłaty z większej liczby użytkowników oprogramowania Adobe. Początkowo ceny trochę odstraszały indywidualnych użytkowników, jednak już w 2014 roku Adobe zaprezentowało wersję subskrypcji dla fotografów za 12 euro / dolarów miesięcznie. Dla Adobe był to strzał w 10! Firma od wprowadzenia abonamentu, który obejmuje najważniejsze aplikacje do obróbki zdjęć, filmów i grafiki, notuje coraz lepsze wyniki finansowe.

W ostatnim kwartale Adobe zanotowało przychód kwartalny na poziomie 1,77 mld dolarów!

Większość z tego, bo aż 1,5 mld dolarów pochodzi z działu Digital Media, do którego wliczany jest pakiet Creative Cloud. Przychody wciąż dynamicznie rosną - identyczny kwartał w zeszłym roku przyniósł 1,1 mld dolarów przychodu, co daje wzrost aż o 36 proc. rok do roku. To sprawia, że w skali roku rośnie także cena akcji giełdowych Adobe.

Wzrost wyceny akcji Adobe.
Wzrost wyceny akcji Adobe.
Obecnie jestem w miarę szczęśliwym użytkownikiem pakietu Adobe Creative Cloud dla fotografów i nie narzekam

Ten pakiet obejmuje Photoshopa, Lightrooma oraz mobilne wersje tych programów. Głównie korzystam z Lightrooma Mobile i aplikacji Creative Cloud, którą wykorzystuję do podręcznego przesyłania zdjęć między urządzeniami mobilnymi i komputerem. Oczywiście chciałbym więcej - nowej, łatwiejszej funkcjonalności czy szybszego działania, szczególnie na starszych komputerach, jednak ogólnie nie ma na co narzekać. Photoshop i Lightroom działają bez zarzutu i dostajemy w bonusie aplikacje mobilne, jak np. Lightroom Mobile, Creative Cloud czy Adobe Colour.

Aplikacje mobilne Adobe
Aplikacje mobilne Adobe

Ile to kosztuje?

Płacę około 50 zł miesięcznie z lekkimi wahaniami zależnie od kursu euro, czyli rocznie wychodzi to około 600 zł. Czy to dużo, czy mało? Z perspektywy amatora, który nie zarabia na fotografii, trochę dużo. Za te pieniądze można mieć Ligtrooma i korzystać z niego przez kilka lat. Jednak, jeżeli zarabiamy na zdjęciach, nie jest to duża opłata za Lightrooma i Photoshopa, który jest graficznym kombajnem. Szczególnie, jeśli wrzucimy te opłaty w koszty działalności firmy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.