Nadchodzą 100-megapikselowe kamerki do selfie. Czy to ma sens?

Nadchodzą 100-megapikselowe kamerki do selfie. Czy to ma sens?16.02.2021 12:54
Artykuł sponsorowany

Wyścig na megapiksele w smartfonach fotograficznych trwa. Mamy na rynku kilka smartfonów pokroju Samsunga Galaxy S21 Ultra czy Xiaomi Mi 10T Pro ze 108-megapikselowym aparatem głównym, lecz te do selfie wciąż mają niską rozdzielczość. Niedługo może się to zmienić.

Na chińskim portalu społecznościowym Wiebo, Digital Char Stations opublikowało bardzo dosadny post, który głosi, że "100-megikselowe selfie naprawdę nadchodzą". W dopisku znalazło się hasło, brzmiące jak slogan reklamowy: "Oświeć swoje pięknp".

Współcześnie kamerki do selfie mają rozdzielczość nawet do 48 megapikseli, aczkolwiek pytanie brzmi – czy to w ogóle ma sens? Większość producentów smartfonów fotograficznych koncentruje się na zaawansowanych rozwiązaniach dotyczących tylnych, głównych aparatów. Znajdziemy tam obiektywy ultraszerokokątne oraz teleobiektywy o dużym otworze względnym. Dodatkowo są tam miliony upchanych pikseli, pozwalając otrzymać obrazek o rozdzielczości nawet 108 Mpix.

Warto zwrócić uwagę na to, że wciąż mówimy o fizycznie małych matrycach z mikroskopijnymi pikselami. Nawet wykorzystanie technologii pixel stackingu, czyli łączenia sąsiadujących pikseli celem osiągnięcia obrazu lepszej jakości przy mniejszej rozdzielczości nie da tak dobrego efektu, jak wykorzystanie po prostu fizycznie większych fotodiod. Wielkość pikseli w wysokorozdzielczowych matrycach wacha się w przedziale 0,7-0,8 mikrometra.

Gdyby podobny sensor upchać na przedniej części układu smartfona, który miałby być przeznaczony do robienia selfie, pewnie nie zmieniłoby to specjalnie wiele w życiach użytkowników. Patrząc na topowe smartfony chętnie wykorzystywane do fotografowania, jak Google Pixel czy iPhone, rozdzielczość kamerki do selfie to 8-16 Mpix, co i tak jest znacznym rozmiarem.

Trzeba pamiętać, że te aparaty zostały stworzone z myślą o wideorozmowach, lecz z czasem się rozwinęły. W końcu selfie królują w mediach społecznościowych, ale czy komukolwiek jest potrzebna rozdzielczość 100 megapikseli? Nie wydaje mi się. Upychanie takiej ilości pikseli na matrycy światłoczułej zapewne skończyłoby się bardzo kiepską jakością zdjęć i filmów w gorszych warunkach oświetleniowych.

Wciąż nie wiem, dlaczego producenci sprzętu tak bardzo upierają się przy wpychaniu tysięcy pikseli do malutkich sensorów. Nie lepiej by było pomniejszyć rozdzielczość i wsadzić większe fotodiody? Jasne, że tak, ale to chyba nie robi aż tak wielkiego wrażenia na konsumentach, bo w końcu utarło się przekonanie, że większa rozdzielczość to synonim lepszej jakości zdjęć. Oczywiście to stwierdzenie jest błędne, bo w tym przypadku nie liczy się ilość, tylko wielkość.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.