Zadbaj o swoje dziecko. Tak media społecznościowe pompują negatywne emocje

Zadbaj o swoje dziecko. Tak media społecznościowe pompują negatywne emocje06.05.2022 08:29

"Nie powiedziałabyś tego swojej córce, ale i tak słyszy to w internecie codziennie" – tak firma Dove zwraca się do matek w kontekście szkodliwości mediów społecznościowych. Ta ważna kampania powinna zainteresować każdego rodzica.

Media społecznościowe zmieniły się kompletnie od początku ich powstania. Instagram już nie jest cyfrowym pamiętnikiem dla znajomych, a Facebook już dawno zapomniał o tym, że służył do komunikowania się z osobami z tej samej uczelni czy okolicy. Niemal wszystkie social media są teraz platformami sprzedażowymi, gdzie influencerzy promują mnóstwo różnych produktów i wywołują w odbiorcach uczucie bycia gorszymi.

O negatywnym wpływie Instagrama pisaliśmy wielokrotnie, a nawet zasięgnęliśmy opinii socjolożki oraz psycholożki. Obie naukowczynie wyjaśniły sposób, w jaki działają media społecznościowe i zwróciły uwagę na mechanizm porównywania i jego funkcjonowanie. Nie zabrakło też rad na temat tego, jak uniknąć negatywnych skutków korzystania z social mediów.

Toxic Influence: A Dove Film | Dove Self-Esteem Project

Firma Dove postanowiła pokazać w bardzo dosadny sposób wpływ komunikatów płynących od influencerów do dzieci w kampanii #detoxyourfeed. Na fotelach przed wielkim ekranem zostały posadzone mamy i ich córki. Pierwsze z nich uważały, że social media nie mają wpływu na ich dzieci, te również uważały, że tak jest. Głos spoza kadru poprosił o rozpoczęcie przeglądania treści na smartfonie.

Zostały tam wyświetlane materiały z poradami dotyczącymi pielęgnacji urody, które są bardzo popularne wśród młodzieży. Z czasem zrobiło się znacznie ciekawiej. Dzięki technologii deep fake, na filmach zaczęły pojawiać się matki dziewczynek, które wyglądają, jakby wstrzykiwały sobie botoks czy używały przeróżnych kosmetyków, a nawet unikały jedzenia, by schudnąć. Oczywiście wszystko było sfingowane za sprawą sztucznej inteligencji.

Zarówno matki jak i córki były zszokowane tym widokiem. Te filmy wyglądają jak prawdziwe, co udowadnia, jak zaawansowana jest dzisiejsza technologia pozwalająca stworzyć takie materiały. Wystarczy do tego kilka zdjęć i odpowiedni program, a przed naszymi oczami pojawi się twarz, którą znamy w sytuacji, która nigdy nie wystąpiła.

Kampania #detoxyourfeed ma na celu dodatnie otuchy młodym kobietom i uświadomienie im, że media społecznościowe to jedno wielkie kłamstwo i na podstawie wywoływania w nich negatywnych odczuć, mają za zadanie za wszelką cenę sprzedać im produkt. Algorytmy social mediów są bardzo okrutne i mimo tego, że nie karmimy ich poszukiwaniem treści dotyczących piękna czy pielęgnacji i tak nas dotkną. W tej bitwie liczą się pieniądze, a nie ludzie, co dosadnie potwierdziło śledztwo Wall Street Journal dotyczące Instagrama.

Daniel Fisher odpowiadający za kampanię Dove wierzy w to, że cała akcja jeszcze bardziej nagłośni problem wystawiania dzieci na negatywne działanie influencerów i uzmysłowi rodzicom, że nie można tego bagatelizować. Problemy psychiczne wywołane przez media społecznościowe są bardzo dotkliwe i mogą prowadzić nawet do targnięcia się na własne życie.

Marcin Watemborski, redaktor prowadzący Fotoblogii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.