#ZostańWDomu: 10 rzeczy dla fotografów na kwarantannie

#ZostańWDomu: 10 rzeczy dla fotografów na kwarantannie08.04.2020 05:43

Jak doskonale wiesz – rząd i GIS zalecają obecnie ograniczenie swojej aktywności na zewnątrz do minimum w związku z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2. Apeluję do ciebie – posłuchajcie i posiedź trochę w domu. W tym artykule znajdziesz kilka pomysłów, jak dobrze spożytkować ten czas.

Ogarnij swoje portfolio i stronę

Nie znam ani jednego fotografa, który regularnie by dodawał i usuwał zdjęcia ze swojego portfolio na stronie internetowej. Ba, znam wielu takich, którzy zwyczajnie w świecie o tym zapomnieli lub nie mają na to czasu, bo są w ciągłych rozjazdach. Wykazanie się postawą obywatelską i zostanie w domu, to dobry czas na to, by nadrobić zaległości.

Swoją drogą – jeśli nie masz strony WWW, bo nie miałeś czasu, by usiąść i ją napisać, albo brakowało ci kilku godzin, by nauczyć się obsługi Wrodpressa, to w końcu nadeszły te dni. Warto też sprawdzić gotowe propozycje, jak bezpłatne Adobe Portfolio, czyli dedykowaną stronę, z której możesz korzystać w ramach swojej subskrypcji Adobe CC.

Tak dla przypomnienia – możesz mieć teraz pakiet Adobe CC za darmo przez 2, a nawet 3 miesiące. Krótki poradnik, jak to zrobić, znajdziesz w osobnym artykule.

Zadbaj o media społecznościowe

Nie ma co ukrywać, że social media są bardzo ważne w pracy każdego fotografa. Usiądź, przejrzyj zdjęcia, które wrzucałeś na Instagram i Facebooka – usuń starocie, dodaj nowości, poczytaj trochę o pozycjonowaniu zdjęć za pomocą hashtagów. Na pewno na tym nie stracisz, a możesz wiele zyskać.

Może warto zaplanować na nowo sposób dodawania zdjęć i zobaczyć, kiedy twoi obserwujący są najbardziej aktywni i zaplanować posty tak, by dotrzeć organicznie do jak największej liczby fanów?

Nie zapominaj też o innych portalach, jak 500px, Flickr czy Behance.

Przejrzyj swoją ofertę dla klientów

Wiem, że na pewno twoja oferta w niezmienionej formie sprawdza się od roku, dwóch czy trzech lat. Pamiętaj jednak o tym, że rynek i wymagania klientów się zmieniają. Co chwilę pojawiają się nowi fotografowie i filmowcy, firmy i klienci indywidualni mają inne oczekiwania – chcą czegoś świeżego, nowego, z polotem.

Warto by było usiąść i zobaczyć, co i za jaką kwotę oferuje konkurencja. Gdzie ty możesz trochę uszczknąć, by było taniej, a w czym jesteś absolutnym mistrzem i wiesz, że należy ci się większa stawka. Nie bój się docenić swojej własnej pracy. W końcu wiesz, za co bierzesz pieniądze.

Poszukaj inspiracji

Dobra książka lub film, a może stary album fotograficzny? Uwierz mi – powstało naprawdę niesamowicie wiele doskonałych materiałów, z których możesz czerpać inspirację. O ile wcześniej mogło ci zabraknąć czasu, by poświecić prawie 3,5 godziny na ”Irlandczyka”, to teraz możesz to zrobić. Wciąż jest dostępny na Netflixie i pewnie szybko nie zniknie. Od siebie gorąco polecam ”Lighthouse” – piękne kadry, doskonała estetyka i interesująca fabuła. Każdy kadr z tego filmu z powodzeniem mógłby być dobrym zdjęciem.

Jeśli wolisz położyć się z smartfonem w łóżku, przejrzyj media społecznościowe ulubionych fotografów. Przy okazji pamiętaj o lajkowaniu i udostępnianiu na swoim story zdjęć innych – zwiększysz sobie tak zasięgi.

Nadrób zaległości – teraz nie masz wymówki

Każdy z nas ma w bibliotece Lightrooma jakieś nieobrobione zdjęcia albo foldery z plikami o nazwie ”Zobaczymy” albo ”Może kiedyś coś z tego będzie”. W natłoku codziennej pracy zapominamy o tych folderach, albo mamy nadzieję na to, że magicznie znikną. Niestety wymówki związane z brakiem czasu się skończyły, więc proszę usiąść, otworzyć bibliotekę i przejrzeć zdjęcia.

Kto wiem, może w ten sposób zrobisz projekt fotograficzny, który później zgłosisz na konkurs? Szczerze powiem, że sam mam kilka takich zaległych spraw w swoich bibliotekach i aż głupio będzie zostawić je bez zerknięcia. W końcu oddam modelkom zaległe sesje!

Posprzątałeś mieszkanie? Posprzątaj dysk!

Jeśli już jesteśmy przy bibliotece w Lightroomie, to warto przejrzeć, co tam się właściwie wydarzyło. Przyznam, że moja biblioteka to obecnie jeden wielki bałagan – kilkadziesiąt folderów z tysiącami zdjęć. Jak o tym pomyślę, to aż mnie wzdryga.

Wśród tych pokładów mało-wybitnych zdjęć, znajduje się zaledwie niewielki odsetek tych, które mam oznaczone flagą albo gwiazdkami. Ergo – to te, które obrobiłem i wykorzystałem. Reszta na bank nie będzie mi potrzebna, więc po co je trzymać na dysku. Chyba jeszcze dzisiaj usiądę i usunę to, co zbędne. Przynajmniej przestanę narzekać na to, że ”Lightroom zamula”. Polecam zrobić to samo.

Pozbądź się sprzętu, którego nie używasz

Pamiętasz to pudło, do którego nie zaglądałeś kilka lat i wiesz, że prawdopodobnie nigdy nie zajrzysz? Pewnie znajdziesz tam stare aparaty, kilka kart pamięci, jakieś paski i inne akcesoria. Po co ci to? Sprawdź karty, zgraj zdjęcia i to, czego nie potrzebujesz, po prostu wyrzuć lub oddaj do utylizacji.

Swoją drogą – niektóre z nieużywanych przez ciebie rzeczy mogą być całkiem przydatne innym. Jedne na pewno uda ci się sprzedać, inne możesz komuś zwyczajnie oddać. Najważniejsze jest to, by nie gromadzić w domu i studio nieprzydatnych przedmiotów – lepiej mieć trochę więcej przestrzeni, kilka groszy w kieszeni i świadomość, że się komuś pomogło.

Wymyśl sobie projekt domowy i zacznij go realizować

Kiedyś ktoś powiedział:* ”Temat na materiał leży na ulicy. Wystarczy się po niego schylić”*. Trochę gorzej jest, gdy dawno nie widziałeś ulicy, a jedyne co masz do panele lub kafelki – one też mogą być pełne tematów. A tak zupełnie poważnie – rozejrzyj się dookoła, weź na warsztat przedmioty, których nigdy nie fotografowałeś i spróbuj pokazać je w swój sposób.

Ciekawym pomysłem jest też projekt oparty na realizowaniu autoportretów. Nie potrzebujesz do niego nikogo innego, a aparat i okno pewnie w domu masz. Dzięki temu zrozumiesz, jak czują się modelki na twoich sesjach, zwiększysz swoją świadomość ludzkiego ciała i będziesz wiedział, jak doradzać w pozowaniu bohaterom na sesjach komercyjnych.

Zacznij pisać bloga lub nagrywać filmiki

Jeśli już bardzo się nudzisz, to spróbuj zacząć pisać albo mówić o fotografii. Nawet, jeśli będziesz to robić dla garstki znajomych, to zawsze warto. To świetny sposób na uporządkowanie swojej wiedzy i poglądów, co za tym idzie – snucie refleksji na temat fotografii, a to zawsze jest dobre.

Dzięki pisaniu i mówieniu o zdjęciach, w łatwy sposób zdasz sobie sprawę, co wiesz, a gdzie warto zasięgnąć języka. Chcąc nie chcąc – będziesz się w ten sposób uczyć. Samorozwój jest ważny, kiedy zajmujesz się tak gnającą do przodu dziedziną, jak fotografia cyfrowa. Chyba, że zajmujesz się zdjęciami tradycyjnymi – wtedy tym bardziej warto o tym rozmawiać.

Pozwól sobie na odpoczynek

Czas dla siebie – bez smartfona i komputera, sen, dobre jedzenie, klapnięcie się na kanapie przed telewizorem, gry, książki. Brzmi super, prawda? W obecnej sytuacji zupełnie bez jakichkolwiek wyrzutów możesz sobie na to pozwolić. Leniuchowanie jest super, zwłaszcza gdy siedząc w domu, możesz przyczynić się dla dobra ogółu społeczeństwa. Nie zepsuj tego.

COVID-19 - Środki bezpieczeństwa

W obliczu zagrożenia, jakie niesie [b]koronawirus COVID-19[/b], warto uświadomić sobie, czym są odpowiednie środki bezpieczeństwa, a czym objawy nieuzasadnionej paniki. Środkami bezpieczeństwa są: [b]częste mycie rąk, unikanie zgromadzeń, higiena kaszlu i kichania, czyli zasłanianie ust chusteczką lub łokciem, tak aby kropelki śliny nie zostały na dłoni[/b]. Objawem paniki jest natomiast wykupowanie zapasów maseczek, co powoduje, że są one trudno dostępne dla personelu medycznego, który faktycznie ich potrzebuje.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.