Relikty przeszłości: aparaty cyfrowe na dyskietki

Obecnie pojemność kart pamięci jest ogromna. Bez problemu możemy sobie pozwolić na zebranie kilku tysięcy zdjęć na jednym nośniku. Kiedyś jednak było inaczej. Nośniki były fizycznie większe, a ich pojemność pozwalała zaledwie na umieszczenie tam kilku plików znikomej jakości. Oto, jak wyglądało to dawniej.

W filmiku, autorstwa The 8-Bit Guya, pojawiają się aparaty z początków historii fotografii cyfrowej. Pierwsze z nich zapisywały dane m.in. na dyskietkach oraz płytach CD. Wśród omawianych aparatów pojawia się m.in. Sony Mavica FD7, ulepszona wersja pierwszego aparatu na dyskietki – modelu FD5.

Te specyficzne aparaty były etapem przejściowym między fotografią tradycyjną, a cyfrową. Sony Mavica i następcy tego urządzenia zapoczątkowali nową erę w dziedzinie obrazowania i przenoszenia obrazu. Przestał on wtedy być fizycznym dobrem, a stał się cyfrowym algorytmem, który zmienił świat i ułatwił przesyłanie informacji.

Nagrywanie obrazów na dyskietki, płyty CD oraz karty pamięci, było przełomem. Skróciło to czas oczekiwania na zdjęcie, gdyż bezpośrednio z aparatu można je było zrzucać i natychmiastowo obejrzeć na monitorze komputera. Czekanie na odbitki oraz skanowanie negatywów przestało być koniecznością. Na rzecz prędkości uzyskiwania obrazu można było przeżyć jakoś utratę jakości.

Na studiach miałem okazję bawić się przez chwilę aparatem Sony Mavica. Pamiętam, że włączał się dość długo i oczekiwanie na zdjęcie, w porównaniu z dzisiejszymi aparatami, również trwało wieczność. Rozdzielczość obrazu była tragiczna, nie wspominając już nawet o dynamice tonalnej. Jednak wszyscy musimy oddać hołd tym urządzeniom, ponieważ na zawsze zmieniły oblicze współczesnego obrazowania.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Sprzęt:

Nowa kamerka Ricoha ma rozmiar długopisu i robi niesamowite selfie w 360 stopniach Pasek Photoshopa w formie mechanicznej klawiatury to gratka dla geeków Flipback, przydatny gadżet? Zasada 600, czyli jak fotografować nocne niebo [wideo] Nowy super zoom od Tamrona Najmocniejszy MacBook Pro 17" mocno potaniał Dwa nowe szerokokątne obiektywy Pentax: 35 mm f/2 i 11-18 mm f/ 2.8 już za miesiąc Nikon D610 – odrobinę szybszy od poprzednika Casio Exilim EX-FH100 i 60 kl./s Samyang 12 mm 1:2.0 NCS CS - nowy obiektyw krajobrazowy do bezlusterkowców Canon EOS R5: Wewnętrzny zapis RAW 8K z prędkością 29,97 kl./s oraz inne cechy kluczowe Citograph 35 mm f/8 to pancake, który zawsze robi ostre zdjęcia

Popularne w tym tygodniu:

Ci fotografowie zarabiają krocie na Instagramie. Oto sprzęt, którego używają Nikkor Z 400 mm f/2.8 TC VR S – armata za kosmiczne pieniądze jest gotowa! Ricoh Theta X 360° – zapomniana przez wszystkich seria robi się coraz lepsza Nikon D500 znika z azjatyckiego rynku. Co to może oznaczać? Czym różni się Canon EOS R5C od Canona EOS R5? Jest tego sporo!