720 milionów straty. Czy Nikon z tego wyjdzie?

720 milionów straty. Czy Nikon z tego wyjdzie?22.01.2021 06:31

O problemach finansowych Nikona jest w branży ostatnio bardzo głośno. Najpierw dowiedzieliśmy się o zmniejszeniu zatrudnienia, później dodatkowe obostrzenia przez stan wyjątkowy w Japonii, a teraz informacja o największych w historii istnienia firmy stratach. Nie zapowiada się to najlepiej.

Nikon nie ma szczęścia przez ostatni rok. Wydaje się, że jest to firma fotograficzna, którą kryzys spowodowany pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 dotknął najmocniej. W 2020 roku trzeba było zamknąć część fabryk, spadła sprzedaż, powiększyły się straty.

Sytuacja finansowa jest bardzo zła

Według Tokyo Keizai, strata operacyjna Nikona w okresie od kwietnia do września 2020 roku wyniosła około 449 milionów dolarów, czyli o około 270 milionów dolarów więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku. Rok fiskalny kończy się dopiero z końcem marca 2021 roku, a straty firmy są obecnie szacowane na około 720 milionów dolarów. W porównaniu do roku 2019, gdzie strata wyniosła ok. 65 milionów dolarów, ta kwota jest przeolbrzymia.

W porównaniu do Canona sytuacja Nikona jest wręcz tragiczna. Konkurent szacuje nie stratę, a zysk na poziomie około 616 milionów dolarów. Nikon odnotuje największe historycznie spadki i nie wróży to dobrze dla przyszłości firmy.

Dyrektor zarządzający Nikona Hirotaka Ikegami w wywiadzie z japońskimi mediami zwrócił uwagę na znaczny rozwój rynku bezlusterkowców. Nikon wszedł na niego za późno, o czym pisaliśmy jakiś czas temu, a rozwój nowych produktów nie okazał się rewolucją. Znawcy rynku od razu zwrócą uwagę na firmę Sony, która przoduje w tej branży. Ogromna poprawa jakości wizjerów elektronicznych oraz zwiększenie wydajności akumulatorów to bezpośrednie przyczyny wzrostów Sony.

Nowy kierunek: bezlusterkowce ponad wszystko

Nikona czeka restrukturyzacja. Oprócz przeniesienia produkcji poza Japonię, plan zakłada zredukowanie kosztów operacyjnych aż o 59 proc. przed końcem przyszłego roku rozliczeniowego. Prawdopodobnie nie będzie to wystarczające, by wyjść na prostą. Firma będzie musiała skoncentrować się na zwiększeniu sprzedaży, a póki co Nikon Z6 II czy Nikon Z7 II nie mają wielu zwolenników. Odpychające są wysokie ceny nie tylko korpusów, ale i obiektywów z bagnetem Nikon Z.

Ikegami podkreśla, że polityka firmy skoncentruje się na rozwoju gałęzi systemów bezlusterkowych. Zapowiada, że pojawią się nowe obiektywy i korpusy, jak też to, że Nikon zrobi wszystko, by sytuacja zmieniła się do końca marca 2022 roku. Według doniesień z listopada 2020 roku, Nikon planował wydać 2 nowe lustrzanki i kilka obiektywów z bagnetem Nikon F, ale zapowiada się, przez zmianę strategii operacyjnej nie zobaczymy ich szybko.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.