Czym jest „prawdziwy portret"?

Czym jest „prawdziwy portret"?15.07.2016 14:39
Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/watemborskiphotography/)

To jedno z pytań, które zadają sobie wszyscy fotografowie na pewnym etapie swojej twórczości. Dobry, prawdziwy portret pokazuje emocje, opowiada jakąś historię, podkreśla moment. Chodzi o to, by w zdjęciu zobaczyć więcej, niż tylko martwy obrazek.

Co to jest portret?

Portret to forma artystyczna, której celem jest fizyczne przedstawienie konkretnej osoby lub grupy osób. Jest znaną techniką zarówno w malarstwie i rzeźbie, jak i innych formach graficznych, w tym w fotografii.

Czy zgodzicie się z powyższą definicją? Ja nie do końca. Gdybyśmy w ten sposób podchodzili do tematu, to każdy ładny obrazek, który pokazuje tylko i wyłącznie cechy fizyczne, moglibyśmy nazwać portretem. Z drugiej jednak strony – słusznie. Ale rozumieć go wtedy powinniśmy jedynie jako techniczny zapis aparycji fotografowanej osoby. Czy takie zdjęcie, w którym ujmujemy chwilowy wygląd, tylko cechy fizyczne, bez koncentrowania się na sferze duchowo-emocjonalnej naszego bohatera, można nazwać prawdziwym?

Photographing People: The War in every Portrait

I tak, i nie. Będzie on prawdziwy, ponieważ ujmie dokładnie to, jak wyglądał nasz model. Nie, ponieważ „zdjęcie legitymacyjne” nie jest w stanie oddać tego, jaki on jest. Wielu młodych fotografów nadużywa portretu sądząc, że chodzi jedynie o stylizację, makijaż, pozę. W ten sposób powstaje coś, co nazywam „ładnymi obrazkami”, które de facto nie zawsze są doskonałe – ani technicznie, ani koncepcyjnie.

Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/watemborskiphotography/)
Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/watemborskiphotography/)

Czy aparat potrafi uchwycić historię?

Często spotykałem się z pytaniami - „czym jest dla ciebie zdjęcie?”, odpowiadałem wtedy: „historią emocji wypaloną światłem, zamkniętą w kadrze”. Właśnie to stanowi dla mnie sedno fotografii: historia, emocje, światło oraz kadr. Uważam, że są to 4 elementy istotne dla stworzenia dobrego zdjęcia. Każdy model ma swoją historię, fotograf również. Podczas sesji zdjęciowej, w ramach interakcji, wytwarza się więź, są przemyślenia, rozmowy – rosną emocje, które warto, ba – trzeba pokazać na fotografii. Na podstawie tej historii i emocji dobieramy światło, wiadomo – to na wprost spłaszczy rysy, boczne wydobędzie kształt, natomiast dolne podkreśli niepokój. Należy grać światłem i dostosowywać je do bohatera swoich zdjęć.

Uważam osobiście, że w pozowanych sesjach, gdzie z góry jest założona historia i emocje, nie można mówić o prawdziwym portrecie. Tutaj nie mamy do czynienia z ludźmi takimi, jakimi są – to są aktorzy, osoby udające, odgrywające jakąś rolę, kłamiące dla spełnienia zachcianki reżysera. Podobne odczucia mam, kiedy ktoś mnie pyta o fotografię mody – mówię wtedy, że nie można nazwać takiej twórczości portretem, lecz fotografią produktową. Nie umniejszając fotografii fashion – bo przeważnie jest doskonała pod względem stylizacji, makijażu i gry aktorskiej – wciąż nie jest prawdziwa. Jest zwyczajnie sztuczna.

Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/watemborskiphotography/)
Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/watemborskiphotography/)

Relacje fotografa z modelką — jak wpływają na sukces zdjęcia?

Podczas realizowania sesji zdjęciowych zawsze rozmawiam z osobą pozującą – albo coś zaiskrzy, zaczniemy drążyć jakiś temat i wyjdą dobre zdjęcia, albo nie. Nigdy nie zmuszam się do fotografowania – to strata czasu modelki i mojego, a przecież chodzi o zachowanie wzajemnego szacunku. Odmawiam też sesji, kiedy ktoś próbuje narzucić mi koncepcję – nie o to według mnie chodzi. Zastanawialiście się kiedyś nad tą spontaniczną relacją między fotografującym, a fotografowanym? Przecież to tak niecodzienna sytuacja. Wymaga ona obustronnego zaufania.

Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/watemborskiphotography/)
Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/watemborskiphotography/)

Czy portret będzie prawdziwy, jeśli będzie manipulowany? Może być. Realizowałem w ten sposób jeden z moich projektów. Wiedziałem, co chcę pokazać na zdjęciach, ale nie chciałem, żeby modelki grały. Rozmawiałem z nimi, opowiadałem im historie, kierując wszystkim tak, by poczuły to, co chciałbym pokazać. W trakcie pogawędki przerywałem spontanicznie dialog klapnięciem lustra. Wydaje mi się, że to umiejętność, którą powinien posiąść każdy portrecista. Nie mówię o manipulacji, ale o sposobie przekazywania emocji. Przyznacie, że jest różnica w zimnym powiedzeniu „uśmiechnij się”, a opowiedzeniu anegdoty i wywołaniu szczerego uśmiechu, prawda?

Wyżej pisałem tylko o sesjach zdjęciowych, ale nie wspomniałem, że uważam portrety reportażowe za nad wyraz prawdziwe – zobaczcie zdjęcia Nachtweya, czy choćby materiał Adama Lacha o pensjonariuszach ze Szczytnej. Nie widzę też nic złego w łączeniu reportażu z sesją. Zdjęcia Filipa Ćwika z „12 twarzy” do dzisiaj mnie silnie poruszają, podobnie, jak „Karczeby” Adama Pańczuka. Fotografia uliczna natomiast aż emanuje prawdziwością, bo przecież nie można udawać życia, a może jednak?

Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/watemborskiphotography/)
Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/watemborskiphotography/)

Zdjęcia właśnie są jak życie. Możemy je reżyserować, lecz wtedy nigdy nie oddadzą tego, kim naprawdę jesteśmy. Czy to strach? U mnie tak było. Bałem się pokazywać emocje na zdjęciach. Dzisiaj wiem, że zupełnie niepotrzebnie. Powiem krótko: by wykonać prawdziwy portret, sami musicie być prawdziwi.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.