Pushkar Raj Sharma pokazuje na swoich zdjęciach ulicznych, czym jest utrata tożsamości

Pushkar Raj Sharma jest fotografem z Deli. Jego zainteresowanie fotografią uliczną sięga 2014 roku. W trakcie swojej wędrówki wśród ludzi zauważył interesującą rzecz – chętnie kryjemy się za różnymi rzeczami, by nie zwracać na siebie uwagi. Wszystko to za sprawą Maćka Dakowicza, któremu Pushkar towarzyszył przez 10 dni w Mumbaju.

Marcin Watemborski: Zacznijmy klasycznie – jak zacząłeś fotografować?

Pushkar Raj Sharma: Wszystko zaczęło się kilka lat temu, kiedy zobaczyłem zdjęcia, które zrobił mój kumpel swoją lustrzanką. Jakość obrazu była zdumiewająca. Pozazdrościłem mu i kupiłem swój aparat. Byłem wtedy zapalonym fotografem krajobrazowym, a z czasem zaczęły się produkty, zdjęcia korporacyjne, wnętrza, moda – to, co robią wszyscy.
© Pushkar Raj Sharma / pushkarrajsharma.wordpress.com

Marcin Watemborski: Zacznijmy klasycznie – jak zacząłeś fotografować?

Pushkar Raj Sharma: Wszystko zaczęło się kilka lat temu, kiedy zobaczyłem zdjęcia, które zrobił mój kumpel swoją lustrzanką. Jakość obrazu była zdumiewająca. Pozazdrościłem mu i kupiłem swój aparat. Byłem wtedy zapalonym fotografem krajobrazowym, a z czasem zaczęły się produkty, zdjęcia korporacyjne, wnętrza, moda – to, co robią wszyscy.

Byłeś zadowolony z tego, w jakim kierunku idzie Twoja twórczość?

Zdałem sobie sprawę z tego, że nie mogę często podróżować i robić krajobrazów , bo miałem pracę i rodzinę. Pomyślałem więc o fotografii ulicznej. Kupiłem pierwszą książkę - „Street Photography Now”. Dni mijały, a ja nie mogłem zrozumieć sedna fotografii ulicznej. Wtem odkryłem książkę Macieja Dakowicza, który mieszkał wtedy w Mumbaju.
© Pushkar Raj Sharma / pushkarrajsharma.wordpress.com

Byłeś zadowolony z tego, w jakim kierunku idzie Twoja twórczość?

Zdałem sobie sprawę z tego, że nie mogę często podróżować i robić krajobrazów , bo miałem pracę i rodzinę. Pomyślałem więc o fotografii ulicznej. Kupiłem pierwszą książkę - „Street Photography Now”. Dni mijały, a ja nie mogłem zrozumieć sedna fotografii ulicznej. Wtem odkryłem książkę Macieja Dakowicza, który mieszkał wtedy w Mumbaju.

Widzę, że mamy wspólnego znajomego. Zainteresowałeś się bardziej tym, co robi Maciek?

Po przejrzeniu książki od razu zainteresowałem się warsztatami z Maćkiem, były dość drogie jak na realia Indii, ale zrobiłem to. Spotkałem się z Maciejem na początku 2014 roku i to on właśnie otworzył mój umysł na fotografię uliczną. Nie było już dla mnie powrotu.

Od tamtego czasu kocham każda chwilę i każde pojedyncze zdjęcie.
© Pushkar Raj Sharma / pushkarrajsharma.wordpress.com

Widzę, że mamy wspólnego znajomego. Zainteresowałeś się bardziej tym, co robi Maciek?

Po przejrzeniu książki od razu zainteresowałem się warsztatami z Maćkiem, były dość drogie jak na realia Indii, ale zrobiłem to. Spotkałem się z Maciejem na początku 2014 roku i to on właśnie otworzył mój umysł na fotografię uliczną. Nie było już dla mnie powrotu.

Od tamtego czasu kocham każda chwilę i każde pojedyncze zdjęcie.

Czego szukasz w fotografii? Chwil? Niecodziennych sytuacji?

Szukam wielkich chwil – momentów, które się nie powtórzą i tych, które chcę widzieć. Dzięki temu rośnie we mnie radość i miło spędzam czas. Te chwile mogą być zabawne, uczuciowe, stresujące, unikalne lub rutynowe. Najważniejsze to widzieć je w różny sposób, obserwować światło i czuć nastrój.

Bardzo mocno wpłynęła na mnie twórczość Alexa Webba. Innymi moimi idolami są: Harry Gruyaert oraz Nikos Economopoulos. Lubię też styl Pinkhassova.
© Pushkar Raj Sharma / pushkarrajsharma.wordpress.com

Czego szukasz w fotografii? Chwil? Niecodziennych sytuacji?

Szukam wielkich chwil – momentów, które się nie powtórzą i tych, które chcę widzieć. Dzięki temu rośnie we mnie radość i miło spędzam czas. Te chwile mogą być zabawne, uczuciowe, stresujące, unikalne lub rutynowe. Najważniejsze to widzieć je w różny sposób, obserwować światło i czuć nastrój.

Bardzo mocno wpłynęła na mnie twórczość Alexa Webba. Innymi moimi idolami są: Harry Gruyaert oraz Nikos Economopoulos. Lubię też styl Pinkhassova.

Jak filozoficznie działa na Ciebie fotografia? 

Czuję jedność z ludźmi przez moje zdjęcia. Pomaga mi to wcisnąć spust migawki. Tak samo jak inni – często nawalam, ale czasem przychodzą chwile, że wszystko gra jak należy. 

Bardzo lubię to, co powiedział Henri Cartier-Bresson: „Fotografować to znaczy umieścić w jednej linii głowę, oko oraz serce”. Myślę, że to te trzy czynniki tworzą zdjęcie.
© Pushkar Raj Sharma / pushkarrajsharma.wordpress.com

Jak filozoficznie działa na Ciebie fotografia?

Czuję jedność z ludźmi przez moje zdjęcia. Pomaga mi to wcisnąć spust migawki. Tak samo jak inni – często nawalam, ale czasem przychodzą chwile, że wszystko gra jak należy.

Bardzo lubię to, co powiedział Henri Cartier-Bresson: „Fotografować to znaczy umieścić w jednej linii głowę, oko oraz serce”. Myślę, że to te trzy czynniki tworzą zdjęcie.

Możesz opowiedzieć o swoim projekcie „Losing Identity?

Rozpocząłem ten projekt jako ćwiczenie – znalezienie swojej tożsamości w świecie fotografii ulicznej. Takie najbardziej się ceni, realizuje się je dłużej – bez presji – bez względu na to, czy zostaną zaakceptowane przez społeczeństwo, wydawnictwa, prasę i tak dalej. Po prostu robisz to, co lubisz i robisz to dla siebie.

W dzisiejszym cyfrowym świecie dostęp do aparatu stał się relatywnie łatwy, więc każdy może być fotografem. Z drugiej strony unikalność coraz bardziej zanika – ten łatwy dostęp stawia nas przed ryzykiem zatracenia indywidualności. Z czasem wsiąkamy w kulturę masową i masową osobowość, tracąc przy tym naszą własną tożsamość. 

Odnoszę się do tego kryzysu osobiście. 

Zdjęcia zostały wykonane w Deli na przestrzeni jednego roku. Ten projekt jest metaforyczną ilustracją straty – kryzysu osobowości. Znajdziesz tam elementy wesołe, smutne, budzące wątpliwości i inne. Zadaję widzom jedno pytanie: „W jakim kierunku pójdzie ten kryzys?”.
© Pushkar Raj Sharma / pushkarrajsharma.wordpress.com

Możesz opowiedzieć o swoim projekcie „Losing Identity?

Rozpocząłem ten projekt jako ćwiczenie – znalezienie swojej tożsamości w świecie fotografii ulicznej. Takie najbardziej się ceni, realizuje się je dłużej – bez presji – bez względu na to, czy zostaną zaakceptowane przez społeczeństwo, wydawnictwa, prasę i tak dalej. Po prostu robisz to, co lubisz i robisz to dla siebie.

W dzisiejszym cyfrowym świecie dostęp do aparatu stał się relatywnie łatwy, więc każdy może być fotografem. Z drugiej strony unikalność coraz bardziej zanika – ten łatwy dostęp stawia nas przed ryzykiem zatracenia indywidualności. Z czasem wsiąkamy w kulturę masową i masową osobowość, tracąc przy tym naszą własną tożsamość.

Odnoszę się do tego kryzysu osobiście.

Zdjęcia zostały wykonane w Deli na przestrzeni jednego roku. Ten projekt jest metaforyczną ilustracją straty – kryzysu osobowości. Znajdziesz tam elementy wesołe, smutne, budzące wątpliwości i inne. Zadaję widzom jedno pytanie: „W jakim kierunku pójdzie ten kryzys?”.

Zobacz również: Polska z drona jest nie do poznania

Jakim sprzętem realizowałeś projekt?

Jestem typem człowieka, który chodzi z jednym aparatem i jednym obiektywem. Wybór padł na Nikona D610 i obiektyw Nikkor 35 mm f/2.0 AFD. Oczywiście dobre buty i butelka wody zawsze są ze mną.
© Pushkar Raj Sharma / pushkarrajsharma.wordpress.com

Jakim sprzętem realizowałeś projekt?

Jestem typem człowieka, który chodzi z jednym aparatem i jednym obiektywem. Wybór padł na Nikona D610 i obiektyw Nikkor 35 mm f/2.0 AFD. Oczywiście dobre buty i butelka wody zawsze są ze mną.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.
© Pushkar Raj Sharma / pushkarrajsharma.wordpress.com

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.

© Pushkar Raj Sharma / pushkarrajsharma.wordpress.com
© Pushkar Raj Sharma / pushkarrajsharma.wordpress.com
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Abstract Aerial Art: “Chcemy pokazać, jak dziwacznie piękny jest świat” Krajobraz miejski też może być piękny. Zrób kilka zdjęć! Paweł Dutka jest pasjonatem górskich podróży i robi fantastyczne zdjęcia Tatr Kristina Makeeva odwiedziła Kenię, by pokazać jej piękno przez zdjęcia mody Podwodny duet fotograficzny staje w obronie środowiska morskiego Niezwykłe światła na niebie w Norwegii. To nie była zorza polarna Kacper Kowalski powraca z nowym lotniczym projektem. Zobaczcie jego zdjęcia z książki fotograficznej ”OVER” Underwater Photographer of the Year 2015 - najlepsze fotografie wykonane pod wodą Fotograf oskarża "Super Express" o publikację zdjęcia bez zgody Zobacz wczesne zgłoszenia do Sony World Photography Awards 2019 "Śniadaniowe" portrety muzycznych gwiazd Przeżyła śpiączkę, jeździ na wózku i… trafiła do finału konkursu piękności!

Popularne w tym tygodniu:

Najlepszy film o COVID-19, jaki zobaczysz. Nagrało go 3 chłopaków z Wrocławia Odreagowywanie na kwarantannie. Polski duet odtwarza kultowe memy Fotograf z Dąbrowy Górniczej zachęca do zostania w domu. Pokazał pustki w mieście Hiszpanka - historia najbardziej śmiertelnej pandemii XX wieku Elke Vogelsang robi genialne portrety psów, pokazujące ich prawdziwe emocje Luksus podczas kwarantanny. Fotografka zrobiła sesję w wannie pełnej… papieru toaletowego! Wzruszający projekt, czyli długie pożegnanie z rodzicami. Zdjęcia łapią za serce Pijane słonie z prowincji Junnan, delfiny w Wenecji i inne. Obalamy fake newsa Kwarantanna – dla jednych przymus, dla innych raj. Skejterzy opanowują miasta ONZ apeluje do artystów: Prześlij swoje prace i pomóż w walce z koronawirusem Poraziła klisze prądem. Na zdjęciach wyszedł niecodzienny efekt Humor na kwarantannie to podstawa. Te zdjęcia podnoszą na duchu