Kolorowa fotografia ma już 110 lat. Zobaczcie, jak wyglądały pierwsze autochromy

W połowie XX wieku pojawiły się kolorowe filmy zwojowe. Jednak zanim to się stało, kolorowe zdjęcia powstawały bardzo rzadko. Jedną z wykorzystywanych technik był autochrom. Oto, jak wyglądał dawny świat barw.

© Fredrich Paneth

Louise i August Lumière kojarzą się nam przede wszystkim z ruchomym obrazkiem. Panowie oczywiście eksperymentowali z wieloma innymi technikami, w tym z autochromem. Jest to proces, który pozwala uzyskać barwną fotografię na szklanej płycie w formie pozytywu. Można powiedzieć, że te zdjęcia są prekursorami slajdów spopularyzowanych w II połowie XX wieku.

Christina w czerwonej sukience, czyli pierwsze kroki kolorowej fotografii z 1913 roku

Mervyn O’Gorman to angielski inżynier, który dzięki swoim zainteresowaniom artystycznym stał się jednym z pionierów kolorowej fotografii.

Francuscy bracia bazowali na opracowaniach Louisa Ducos du Hauron, który jako pierwszy zaczął eksperymentować z barwnym autochromem. W 1907 roku bracia Lumière wprowadzili do produkcji wynalazek prekursora techniki. Kilka lat później pojawiły się pierwsze albumy z kolorowymi zdjęciami.

Na początku jednak były problemy z uzyskaniem barwnych odbitek na papierze. Zdjęcia autochromowe były pokazywane w formie projekcji – przepuszczano przez nie światło, co sprawia, że były one pierwszymi slajdami. Dzięki technice autochromu i powstaniu kolorowej fotografii ręcznie malowane ilustracje lub koloryzowane obrazki w książkach zostały zastąpione prawdziwymi zdjęciami.

W 1910 roku została wydana pierwsza polska książka z autochromami. Nazywała się ”Malownicza Polska”, a jej autorem był Tadeusz Rząca. Był on fotografem, który poznał technikę autochromu braci Lumière podczas podróży do ich fabryki we Francji. Rząca był nie tylko pierwszym wydawcą barwnego albumu, ale pierwszym polskim fotografem robiącym kolorowe zdjęcia. Swoje prace pokazywał w Krakowskim Towarzystwie Fotografów Amatorów. Jego obrazy do dziś są dostępne w Muzeum Historii Fotografii w Krakowie.

Podczas przygotowania płyt szklanych pod technikę autochromu pokrywało się ją skrobią ziemniaczaną w kolorach: pomarańczowym, zielonym i fioletowym. Na tę mozaikę była nanoszona warstwa panchromatycznej emulsji światłoczułej. Światło, które przechodziło przez cząsteczki skrobi i emulsję, po wywołaniu pozwalało stworzyć kolorowy obraz. Wadą tej techniki była konieczność stosowania długich czasów naświetlania, które za dnia wynosiły około 3 sekund.

Tak wyglądały Niemcy w 1900 roku, zanim kraj został zniszczony przez wojny

Niestety podróże w czasie nie są jeszcze możliwe. Jednak jeśli chcecie wiedzieć jak wyglądały Niemcy przed wybuchem wojen światowych możecie odbyć…

W 1933 roku bracia Lumière opracowali film zwojowy oparty na ich arkuszach Filmcolor (1931). Niestety nie przyjął się on specjalne na rynku, a ten został zdominowany przez Kodaka oraz Agfę. Obaj producenci cieszyli się popularnością dzięki wprowadzeniu na skalę masową zwojowych filmów kolorowych. Do dziś film Kodachrome uważany jest za prawdziwą legendę, podczas gdy Agfacolor Neu często zostaje pomijany w historii fotografii.

Mimo trudności technicznych oraz licznych ograniczeń autochrom miał swój okres świetności również w fotografii komercyjnej. W 1914 roku Albert Kahn, francuski bankier, postanowił wyłożyć środki na stworzenie dokumentacji świata w kolorze. Jego fotografami zostali: Georges Chevalier, Auguste Leon, Leon Gimpel oraz Stephane Passet. Stworzyli oni łącznie największą kolekcję kolorowych zdjęć w tamtym okresie, która zawierała ponad 70 tysięcy fotografii. Jej część możecie podziwiać w Muzeum Alberta Kahna.

Jeśli spodobała się wam tematyka autochromu, już niedługo w Gdańsku będziecie mogli podziwiać kolekcję takich zdjęć. Będzie to premierowa wystawa francuskiej serii z programu Marsylia Europejska Stolica Kultury. Zbiór pochodzi z prywatnych zasobów (jej właścicielami są Soizic Audouard oraz Elisabeth Nora). Pojawią się również fotografie z archiwum spadkobierców braci Lumiere i innych kolekcjonerów. Będziecie mogli zobaczyć zdjęcia autorstwa Alfreda Stieglitza, Augusta i Louisa Lumiere, Leona Gimpla, Paula Havilanda oraz wielu innych.

Wernisaż wystawy odbędzie się w Oddziale Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku, 30 czerwca 2017 roku o godzinie 18:00. Wystawa potrwa do 24 września. Bilety będą kosztowały 10 złotych (normalny), 6 złotych (ulgowy) oraz 1 złoty dla dzieci i uczniów do 26 roku życia. Więcej informacji znajdziecie na stronie Muzeum Narodowego w Gdańsku.

Zobacz również: Podstawy fotografii: jak dobrze ustawić czas naświetlania zdjęć?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Fantazyjne sceny stworzone i sfotografowane w malutkim studiu Ludzkie portrety zwierząt Vincenta Lagrange Film fotograficzny kontra cyfra. Co sprawdziło się lepiej w fotografii mody? Jak robić ciekawe psie portrety? Popraw swój warsztat w 2 minuty ”Pokolenia” to fantastyczny materiał Arka Sołtysika na temat dorastania i przemijania Język fotografii w pracach Agnieszki Sosnowskiej Bruno Bernardi i jego melancholijne spojrzenie na Brazylię Miniaturowe planety zbudowane z setek zdjęć [galeria] Kolorowy, chłodny i inspirujący klip narciarski Jak zarabiać na zdjęciach? Opowieści fotografów o ich pierwszych zleceniach Micah Albert: fotograf z misją [inspiracja] Tracy Johnson ma dar śpiewnia, ale także przyciągania i fotografowania kolibrów

Popularne w tym tygodniu:

W jego ogrodzie zamieszkały myszy. Dał im dom i robi piękne zdjęcia Historia kontrowersyjnej fotografii Thomasa Hoepkera, która stała się symbolem 9/11 530 tys. złotych dla 77-letniego fotografa. To dopiero coś! Marusia, czyli uśmiechnięty pies-ratownik. Zobacz ją w akcji Miłość nie wyklucza. Ta sesja kobiet z niepełnosprawnościami wzrusza Nie chce się wierzyć, że ktoś opuścił te domy. W Skandynawii jest ich pełno Pasjonat ujął niesamowite zdarzenie kosmiczne. Wszystko widać jak na dłoni Najlepsze zdjęcia astronomiczne minionego roku. Pierwsze miejsce jest zaskoczeniem Gość lub fotograf - nigdy 2 w 1. Młodzi chcieli oszczędzić i ostro się przeliczyli Jak zmieniło się World Trade Center przez ostatnie 20 lat? Widać to na tym filmie Zamki, które musisz odwiedzić. Ich zdjęcia nie pozwalają zwlekać Kot miał złapać mysz. Zamiast tego zaprzyjaźnił się z nią