Rozdzielczość ludzkiego oka w smartfonie, czyli ambitne plany Samsunga

Rozdzielczość ludzkiego oka w smartfonie, czyli ambitne plany Samsunga08.09.2021 11:17
Artykuł sponsorowany

O ile w świecie konwencjonalnej fotografii wyścig na rozdzielczość matryc praktycznie się skończył, tak producenci smartfonów wyczuli w tym niezły zabieg marketingowy. Fotografia mobilna w połączeniu z algorytmami sztucznej inteligencji w fotografii obliczeniowej może dać wspaniałe efekty. Po to, by jeszcze bardziej poprawić jakość obrazu, Samsung planuje zbudowanie gigantycznej matrycy.

Określenie gigantyczna z powyższego akapitu nie odnosi się do fizycznej wielkości matrycy, a do rozdzielczości. Podczas prezentacji na targach SEMI Europe Summit, jeden z wiceprezesów Samsunga przedstawił interesujący koncept. Ale czy na pewno w dziedzinie fotografii mobilnej?

Haechang Lee omawiał slajd przedstawiający ewolucję matryc światłoczułych w smartfonach i innych urządzeniach mobilnych. Na grafice można było zobaczyć, jak prezentuje się zagęszczenie pikseli na matrycach o różnych wielkościach fotodiod – od 5,6 mikrometra do 0,64 mikrometra.

Duża rozdzielczość? A na co to komu?

Już teraz istnieją miniaturowe sensory o wielkości pojedynczego piksela równej 0,64 mikrometra. Taka matryca znalazła się we flagowym modelu smartfona Samsung Galaxy S21 Ultra i ma rozdzielczość 108 megapikseli. Każdy, kto interesuje się fotografią od strony technologii obrazowania od razu lekko się skrzywi patrząc na tę specyfikacje. Z jednej strony – większa rozdzielczość to większa szczegółowość końcowego obrazu i możliwość wycięcia z niego ostrego fragmentu, a drugiej jedna – małe piksele łapią mało światła, więc w ciemności fizycznie nie będą sobie dawały rady.

Slajd z prezentacji wiceprezesa Samsunga, pokazujący rozmieszczenie pikseli o konkretnej wielkości na polu matrycy światłoczułej.
Slajd z prezentacji wiceprezesa Samsunga, pokazujący rozmieszczenie pikseli o konkretnej wielkości na polu matrycy światłoczułej.

Rozwiązaniem Samsunga w tej kwestii jest technologia scalania sygnału z sąsiadujących pikseli, które zachowują się prawie tak, jakby były fizycznie większą fotodiodą. Efekt nie jest taki, jak w najprostszym przypadku, czyli zastosowaniu większych pikseli, aczkolwiek nie jest najgorzej. Z prezentacji Lee wynika, że producent smartfonów chce przekroczyć granicę 108 milionów pikseli.

Skrajnie po prawej stronie grafiki jest symbol oka oraz podkreślona rozdzielczość 576 megapikseli. Ze slajdu wynika też, że jest to cel na 2025 rok. Zastanawiacie się, dlaczego akurat Samsung celuje w rozdzielczość powyżej 500 megapikseli. Odpowiedź jest prosta. Producent pragnie zbliżyć jakość obrazu do tej, którą ma ludzkie oko, a została ona określona właśnie na 500 Mpix. Badania nad nową technologią trwają od kwietnia 2020 roku.

Na dwoje babka wróżyła

Samsung jednak otwarcie przyznaje się do tego, że nie można mieć dwóch dobrych parametrów naraz – przynajmniej na tę chwilę. Technologia o nazwie Nanopixel pozwala na wybór między wysoką rozdzielczością zdjęcia w dobrych warunkach oświetleniowych lub niższą rozdzielczością na rzecz zwiększenia sygnału w ciemności.

Większa szczegółowość lub lepsza jakość w ciemności - wybór należy do ciebie.
Większa szczegółowość lub lepsza jakość w ciemności - wybór należy do ciebie.

Jeśli producentowi udałoby się połączyć dwa wyżej omawiane aspekty z sensorem o niewielkim fizycznym rozmiarze i umieścić go w smartfonie, mielibyśmy do czynienia z rewolucją na rynku sensorów. Póki co, wysoka rozdzielczość, szeroka dynamika tonalna i doskonałe osiągi w trudnych warunkach oświetleniowych to domena profesjonalnych aparatów fotograficznych takich jak: Sony A1, Hasselblad X1D II, Phase One IQ3 czy niedawno zaprezentowany średnioformatowy bezlusterkowiec Fujifilm GFX 50S II.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.