Fotografia mody - jak zacząć? [poradnik]

Fotografia mody - jak zacząć? [poradnik]02.12.2010 14:44
Seria LALKI, fot. Michał Massa Mąsior
Michał Massa Mąsior

Nie dość, że to najszybciej i najprężniej rozwijający się gatunek fotografii, to jeszcze coraz bardziej... modny. Zastanówmy się, czym rzeczywiście jest fotografia mody, jak zacząć swoją przygodę w tej dziedzinie i gdzie szukać inspiracji do rozwoju oraz nowych projektów.

Witajcie na Fotoblogii. Nazywam się Michał Massa Mąsior i będę pisał dla Was artykuły na temat modnej ostatnio fotografii mody.Czym jest fotografia mody?

Fot. Anna Kurpas, zdjęcia z sesji dla motiv.pl
Fot. Anna Kurpas, zdjęcia z sesji dla motiv.pl
  • Fashion ? skupiamy się przede wszystkim na odzieży, stroju. Modelka staje się drugorzędną sprawą, interesuje nas atrakcyjnie wyglądający produkt, oczywiście ciekawie zaprezentowany przez modelkę.
  • Glamour ? fotografia uprawiana już w XIX wieku we Francji. Obiektem fotografowanym staje się tutaj modelka. Skupiamy się przede wszystkim na seksapilu kobiety, ubranie jest w tym wypadku uzupełnieniem kobiecości.
  • **Beauty **? to bardzo czyste zdjęcia urody, najczęściej twarzy albo włosów. Zdjęcia beauty mają na celu zademonstrować ?wspaniałe? działanie kosmetyków. Najczęściej tego typu fotografie oglądać możemy na reklamach licznie powstających ostatnio salonów piękności.

Fotografia typu fashion to gigantyczny przemysł. Wszystkie omówione tematy zdjęć mają za zadanie wypromować konkretny produkt, którym może być odzież, kosmetyki, gadżety, ale także modelka czy model.

Fotografia mody jest najszybciej i najprężniej rozwijającym się gatunkiem fotografii. Trendy w zdjęciach fashion zmieniają się z każdym sezonem. Co kilka miesięcy wraz ze strojami kreowana jest moda na konkretne typy zdjęć; kolorystyka ubrań idzie w parze z barwami i klimatem na zdjęciach. Żeby być na bieżąco, musimy nieustannie śledzić to, co wielki przemysł aktualnie ze sobą niesie.

"OK, ale to my chcemy kreować trendy, pokazywać, jak ma wyglądać moda w fotografii" - powiecie. W porządku, najpierw jednak musicie mieć na te trendy wpływ! Trzeba zacząć od pokornego dostosowania się do mainstreamu, bo przecież w jego ramach jest tak szerokie pole do popisu, że każdy może robić coś swojego, zupełnie innego, a jednak wpasowującego się w nurt.Jak zacząć, czyli zdjęcia w notatniku

Fot. Anna Kurpas, zdjęcia z sesji dla motiv.pl
Fot. Anna Kurpas, zdjęcia z sesji dla motiv.pl

Jak w każdej dziedzinie obrazowania, musimy mieć pomysł na zdjęcie (a może nawet lepiej ? na zdjęcia?) Z całego serca radzę Wam założyć teczkę albo zeszyt z pomysłami. Stanie się on dziennikiem Waszych przemyśleń fotograficznych. Zanotujecie w nim i wkleicie wszystko, co Was fascynuje. Od tematu zdjęć przez konkretny klimat, opis światła, myśl, wiersz aż po konkretne rozrysowane na kadry sesje zdjęciowe, czyli storyboardy. Dlaczego?

Dlatego, że zwykle pomysły wpadają do głowy pomiędzy natłokiem różnorakich zdarzeń, bardzo trudno jest sobie po fakcie przypomnieć ?o czym to ja wtedy myślałem??, a już szczególnie trudno wrócić do ?tamtej? myśli, kiedy stoimy z aparatem fotograficznym przed modelką... Ona od artysty oczekuje konkretnych wytycznych, jak ma wyglądać, zachowywać się, słowem ? jaka ma być.Gdzie szukać inspiracji? Wszędzie!

Seria BAJKI ? wykonane dla Getty Images ? Barcelona 2006, fot. Michał Massa Mąsior
Seria BAJKI ? wykonane dla Getty Images ? Barcelona 2006, fot. Michał Massa Mąsior

Niezależnie od tego, jak wiele patrzycie, polecam poszerzać i wyrabiać swoje gusta fotograficzne. Oglądajcie wiele zdjęć, wklejajcie je do zeszytu pomysłów. Prenumerowanie wszystkich magazynów modowych nie ma sensu, szczególnie biorąc pod uwagę te zagraniczne, doprowadziłoby to do bankructwa.

Warto poszukać blogów zajmujących się modą, takich jak Fashion Gone Rouge czy Touchpuppet. Tam na tacy dostaniecie wszystkie ciekawostki, które ostatnio ukazały się w modzie. Oprócz tego warto wybierać się na wystawy, coraz częściej w Polsce moda pokazywana jest w galeriach. W Londynie, Nowym Jorku, Paryżu czy Mediolanie zawsze znajdziecie dobre wystawy, zatem ilekroć bywacie w stolicach modowych, warto zobaczyć, co w trawie piszczy.

Polecam Wam także platformę YouTube. Znajdziecie tam mnóstwo filmów typu making of, w których podejrzycie pracę fotografików. Do niedawna podglądanie mistrzów było dostępne jedynie dla wybranych szczęściarzy. Teraz może ich podglądać każdy.

Wszystko to służy budowaniu siebie - własnej osobowości jako fotografika. Żeby móc o sobie powiedzieć ?artysta fotografik?, nie wystarczy mieć wypasiony sprzęt. Trzeba zrealizować konkretny pomysł, w którym sprzęt nam jedynie pomoże... A rozpoznawani będziemy po stylu, który wcześniej lub później zacznie się nam wyrabiać ? do tego jednak potrzebny jest czas i praca, praca, praca!

Powodzenia.


Michał Massa Mąsior ? Fotograf, który specjalizuje się w modzie i reklamie. Wykładowca Warsztatów Sztuki Fotografii. Ukończył kurs International Center of Photography oraz kursy i warsztaty Getty Images. W 2007 roku był nominowany do Polskich Oskarów Mody. Współpracował z wieloma agencjami reklamowymi, między innymi: Eskadra, Opus-B, Demo, Adheads, Wallstreet czy Fashion Color, oraz z magazynem ?Lounge?. Nie ukrywa, że w fotografii interesuje go zwłaszcza to, czego wielu twórców próbuje uniknąć: kultura popularna.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.