Był szybki niczym myśliwiec. Ujął na zdjęciu linie fali uderzeniowej
KONRAD SIWIK • miesiąc temu • 2 komentarzeFotograf Camden Thrasher podczas demonstracji odrzutowców Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych uchwycił niezwykłe zbliżenie samolotu tworzącego linie fali uderzeniowej, gdy zbliżał się do prędkości dźwięku.


Camden Thrasher jest fotografem sportów motorowych i lotnictwa, który pod koniec 2021 r. uczestniczył w pokazie lotniczym EAA Airventure z udziałem oddziału Strike Fighter Squadron 106 znanego również jako Gladiators. Coroczne pokazy lotnicze odbywają się na Regionalnym Porcie Lotniczym Wittman w Oshkosh w stanie Wisconsin. W trakcie wydarzenia fotograf zrobił zdjęcie naddźwiękowego wielozadaniowego odrzutowca McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. Zostało ono wykonane lustrzanką Nikon D5 DSLR przy ustawieniu 500 mm, f/5, 1/2500 i ISO 50.
Choć jego zdjęcie szybko stało się viralem w sieci jako przykład odrzutowca łamiącego barierę dźwięku, Thrasher zauważa, że samolot nie poruszał się z prędkością naddźwiękową. "Istnieją różne zasady dotyczące lotów naddźwiękowych, które w większości wykluczają ich wykonywanie na małych wysokościach lub w przeludnionych obszarach" – mówi fotograf w rozmowie z serwisem PetaPixel. "Dlatego też, wbrew temu, co ludzie mogą myśleć, zdjęcie nie przedstawia odrzutowca łamiącego barierę dźwięku.
Thrasher wyjaśnił, że podczas pokazów lotniczych piloci zazwyczaj wykonują przelot z prędkością nieco mniejszą od prędkości dźwięku. Na zdjęciu widać, jak powietrze wokół naddźwiękowego odrzutowca ulega odkształceniu, gdy zbliża się on do prędkości 1 Macha (1 Ma = 340 m/s = 1224 km/h), jednak jej nie pokonuje. "Linie te mogą zacząć się tworzyć, gdy odrzutowiec zbliża się do prędkości dźwięku" – wskazuje Thrasher.
Zobacz również: Polska z drona jest nie do poznania
"Samolot porusza się z prędkością nieco mniejszą niż prędkość dźwięku, ale w miarę jak powietrze przechodzi nad różnymi częściami skrzydeł i kadłuba, w niektórych miejscach może na krótko osiągnąć prędkość naddźwiękową” – wyjaśnia fotograf. “W tym czasie powietrze ulega sprężeniu lub rozprężeniu, a zmiany ciśnienia powodują zmianę sposobu załamania lub ugięcia światła podczas przelotu. Widocznym efektem są linie fali uderzeniowej, a czasem chmura w kształcie stożka, która otacza część samolotu, jeśli powietrze jest wystarczająco wilgotne." – dodaje.
Konrad Siwik, dziennikarz Fotoblogii
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Ten artykuł ma 2 komentarze
Pokaż wszystkie komentarze