Kary za zdjęcia dzieci. Konsekwencje dla rodziców we Francji
We Francji opracowywane są właśnie przepisy regulujące kwestie związane z udostępnianiem w sieci zdjęć i nagrań z wizerunkiem dzieci. Niewykluczone, że zmiany w Paryżu mogą stanowić podstawę do rozwinięcia normy unijnej.
04.10.2023 16:14
Ustawodawcy na całym świecie zwracają coraz większą uwagę na problem dotyczący publikowania w sieci wizerunku dzieci. Dla przykładu, jeszcze w sierpniu br. w amerykańskim stanie Illinois ustanowiono, by dzieci influencerów, które pojawiają się w ich materiałach, otrzymywały procent od zysków na specjalne konto.
Teraz krok w kierunku ochrony wizerunku najmłodszych w sieci wykonuje Francja. Na temat szczegółów tzw. cyfrowej władzy rodzicielskiej wypowiedziała się tamtejsza sekretarz stanu Charlotte Caube – czytamy na portalu BFM.
Cyfrowa władza rodzicielska we Francji
"Rodzic, który nadużywa wizerunku swoich dzieci (...) może doświadczyć odebrania szczególnego wykonywania cyfrowej władzy rodzicielskiej, (...) nie będzie mógł już samodzielnie zarządzać cyfrowym wizerunkiem swoich dzieci" – wyjaśniła Charlotte Caube na zgromadzeniu narodowym.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Projekt Francuzów zakłada, że każda osoba fizyczna, placówka lub służba opieki nad dzieckiem, może zwrócić się do sądu z wnioskiem o ochronę prawa do wizerunku dziecka. Złożenie wniosku ma wynikać z sytuacji, w których rozpowszechnianie wizerunku dziecka "poważnie godzi w jego godność lub integralność moralną" – czytamy na BFM.
Francuskie media zauważają, że projekt jest szczególnie ważny w przypadku dzieci influencerów. Jako przykład przytaczane są sytuacje, w których najmłodsi są wykorzystywani przez rodziców do lokowania produktów w mediach społecznościowych.
Le Parisen zwraca uwagę, że "50 proc. zdjęć publikowanych na forach poświęconych pornografii dziecięcej to zdjęcia zrobione przez rodziców i udostępniane publicznie w ich sieciach społecznościowych". Stąd istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa cyfrowego najmłodszych ma być usankcjonowanie kwestii związanych z publikowaniem ich wizerunku w sieci, co w istocie nie jest wyłącznie domeną Francuzów, a zjawiskiem znanym wśród rodziców na całym świecie, w tym również w Polsce.
Norbert Garbarek, dziennikarz Fotoblogii