Olympus OM-D E-M1 Mark II - najszybszy na rynku [test]

Filmy w rozdzielczości 4K, 60 kl./s w trybie RAW i jeszcze bardziej zaawansowana stabilizacja - to tylko niektóre z nowości, jakie znajdziemy w nowym bezlusterkowcu Olympus E-M1 Mark II. Sprawdziliśmy w praktyce czy te i inne funkcje rzeczywiście czynią z E-M1 Mark II aparat rewolucyjny na miarę zapowiedzi.

Ten artykuł ma 7 stron:

Specyfikacja i opis

Na E-M1 Mark II przyszło nam czekać 3 lata. Nowy model zastępuje wysłużony E-M1, który mimo świetnej specyfikacji zaczął ustępować konkurentom. Wiele osób decydując się na aparat ze stajni Olympusa, wybierało E-M5 Mark II, który E-M1 ustępował właściwie tylko autofokusem w trybie ciągłym. Firma Olympus miała twardy orzech do zgryzienia i musiała zaprezentować produkt znacznie przewyższający pozostałe modele. Specyfikacja obiecuje, że tak właśnie jest, co sprawdzę w dalszej części testu.

Aparat testowałem w wielu sytuacjach, podczas trzech różnych premier tego korpusu - na targach Photokina, następnie na wyjeździe do hiszpańskiej Rondy i podczas polskiej premiery, na której aparaty dostały najmocniej w kość — przez pół dnia chodziliśmy w błocie na torze offroadowym. W międzyczasie zdążyłem zrealizować nim jeszcze dwa zlecenia, więc po dość długim czasie spędzonym z aparatem, mogłem wyrobić sobie o nim mocne zdanie.

OM-D E-M1 Mark II został zaprezentowany w październiku, ale na sklepowe półki trafił dopiero w grudniu. Jego cena to 8490 zł za korpus. To wygórowana kwota, ale producenci zdecydowanie przyzwyczaili nas do tego, że nowy aparat z wysokiej półki musi kosztować.

Cena E-M1 Mark II plasuje go niemal na równi z konkurentami, takimi jak: Nikon D500 (8500 zł), Fujifilm X-T2 (7400 zł). Liczący ponad 2 lata Canon 7D Mark II to wydatek rzędu 5500 zł. Celowo nie wymieniam większej liczby aparatów, bo nie znajduję bezpośredniej konkurencji w takich konstrukcjach, jak Sony A7 lub A6500 czy Panasonic GH4/5, które dedykowane są do innego typu fotografii.

Tym, na co stawia firma Olympus w nowym flagowcu, jest przede wszystkim ponadprzeciętna szybkość i ciekawe funkcje dodatkowe, które będą przydatne przy fotografowaniu dynamicznych akcji. Zresztą wszystko sprawdzę w dalszej części testu.

Olympus OM-D E-M1 Mark II
ProducentOlympus
RodzinaOlympus OM-D
RodzajBezlusterkowiec
BagnetMikro Cztery Trzecie
Karty pamięciDual SD/SDHC/SDXC sloty
Data premiery2016 r.
Matryca
Maksymalna rozdzielczość5184 x 3888
Liczba pikseli20 Mpix
Rozmiar matycyCztery Trzecie (17.4 x 13 mm)
Rodzaj matrycyCMOS
Czułość ISOAuto, 200–25600 (expis down to 64)
ProcesorTruePic VIII
Optyka
Autofokus121 punktów
Tryby AFdetekcja kontrastu (sensor), detekcja fazy, wielopunktowy, centralny,śledzenie, pojedynczy, ciągły, dotykowy, rozpoznawanie twarzy, live view
Pomiar światłamatrycowy, centralnie ważony, punktowy
Fotografia
Formaty zapisuRAW
Minimalny czas naświetlania1/8000 s
Maksymalny czas naświetlania60 s
Korekta ekspozycji±5
Zdjęcia seryjne60.0 kl./s
Filmy
Formaty zapisuMPEG-4, H.264
Wyświetlacz i wizjer
Rozmiar wyświetlacza3 cali
Ilość pikseli1037000 mln pikseli
Ekran dotykowytak
Rodzaj wizjeraElektroniczny
Pokrycie kadru100 %
Powiększenie wizjera0.74 x
Lampa błyskowa
Wbudowana lampa błyskowanie (zewnętrzny flash FL-LM3 w zestawie)
Gorąca stopkatak
Łączność
USBUSB 3.0
HDMItak (micro HDMI)
Gniazdo mikrofonutak
Gniazdo słuchawektak
Dodatkowe informacje
Rodzaj bateriiBLH-1 Li-Ion
Wymiary134 x 91 x 67 mm
Waga574 g
Uszczelnieniatak

Zobacz również: Olympus OM-D E-M1 Mark II w naszych rękach. Oto 18 kl./s!

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Testy bezlusterkowców

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy:

Nikon D5600 - test lustrzanki z Wi-Fi i Bluetooth dla entuzjastów fotografii Test Fotoksiążki od Saal Digital Olympus M. Zuiko Digital 12-100 mm f/4 IS PRO - uniwersalny profesjonalista [recenzja] Voigtländer VM 50 mm f/1.1 Nokton - bardzo jasna pięćdziesiątka, która kreuje własną rzeczywistość [test] Lomo'Instant Wide – sensowny współczesny aparat natychmiastowy czy kolejny hipsterski wymysł? Panasonic Lumix G80 jest bliziutko ideału [test] Lexar Workflow, czyli jak sobie poradzić z powodzią zdjęć (test) Stroppa – nowa marka pasków premium. Jak sprawują się w praktyce? Crumpler The Base Park - praktyczny plecak dla cyfrowych nomadów z aparatem Olympus M. Zuiko Digital 25 mm f/1.2 PRO - prawdziwa portretówka [recenzja] Nowoczesny ekosystem fotograficzny Canona. Sprawdzamy, jak działa w praktyce Wkłady Fujifilm instax mini Monochrome to gratka dla sentymentalnego minimalisty Canon EOS 5D Mark IV - test lustrzanki dla profesjonalistów Peak Design Everyday Backpack 30L – codzienny plecak do profesjonalnego użytku [recenzja] Vanguard VEO 235AB - statyw na lekko [test] Nikon D3400 - test lustrzanki dla każdego DJI Mavic Pro - pierwsze wrażenia, zdjęcia i filmy z polskiej premiery „kieszonkowego” drona Karty SD UHS-II kontra UHS-I. Czy warto dopłacić? [test] Thule Covert DSLR Rolltop - plecak fotograficzny dla aktywnych mieszczuchów [test] Olympus OM-D E-M1 Mark II - pierwsze zdjęcia przykładowe Leica S (Typ 007) - królowa średniego formatu w akcji [test] Sigma 50-100 mm F1.8 DC HSM Art. Jasno – jaśniej – Sigma [test] Canon EOS 5D Mark IV - jak sprawuje się w terenie? Oto zdjęcia przykładowe Leica X-U (Typ 113) - subiektywny test podróżniczego all-roundera

Popularne w tym tygodniu:

Eizo CG2420 - świetne parametry i rewelacyjne wyniki [test] Panasonic Lumix FZ82 – jak Legoland długi i szeroki [test] Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM oraz Sony FE 12-24 mm f/4 G - zdjęcia przykładowe wykonane A9 i pierwsze wrażenia