10 kroków do dobrej kompozycji [poradnik]

10 kroków do dobrej kompozycji [poradnik]27.02.2011 13:44
Fot. Tomasz Woźny
Fot. Tomasz Woźny
Tomasz Woźny

Kompozycja na zdjęciu to temat rzeka. Zamiast długich elaboratów dotyczących „jedynie słusznej drogi” w poszukiwaniu fotograficznej harmonii proponujemy 10 krótkich porad, które zwyczajnie „uporządkują” Wasze zdjęcia.

Odejdź od centrum

Kadr centralny jest najprostszą z możliwych kompozycji - w wielu przypadkach również najnudniejszą. Warto więc trochę odsunąć temat główny zdjęcia z centrum kadru, np. do jednego z mocnych punktów zaprezentowanych poniżej.

Fot. Tomasz Woźny
Fot. Tomasz Woźny
Wieloplanowość
Fot. Tomasz Woźny
Fot. Tomasz Woźny
Pion czy poziom?
Równowaga[photo position="inside"]33768[/photo]Jeżeli temat główny nie jest ulokowany w centrum zdjęcia, warto zrównoważyć kadr jakimś innym elementem. Brak elementu równoważącego może sprawić, że zdjęcie „przechyli” się na którąś stronę.Kierunek
Wąsko czy szeroko?Kadry (a w sztuce filmowej plany) dzielą się na ogólne, średnie i bliskie. Ogólna zasada brzmi: im węższy kadr, tym mniej informacji i więcej emocji. Stąd znane nam z kultowych azjatyckich filmów (lub choćby „Kill Billa”) szalone najazdy na twarz bohatera w sytuacji jego emocjonalnego wzburzenia (tzw. „spinki”). Duże zbliżenia na twarz (w przypadku portretów) sprawiają często wrażenie bardziej intymnych i osobistych.ĆwiartowanieFotografując sytuację z udziałem osób, będziemy nieraz zmuszeni „uciąć” bohatera w którymś miejscu. W przypadku kończyn powinniśmy „ciąć” w okolicach stawów. Tułów tnie się w okolicy pasa, klatki piersiowej lub szyi.Kolor
Fot. Tomasz Woźny
Fot. Tomasz Woźny
Symetria[photo position="inside"]33771[/photo]Symetria to jeden z kanonów piękna. Warto wykorzystać ten fakt, odnajdując ją w otaczającym świecie. Możemy czasem sobie pomóc, wykorzystując różne powierzchnie odbijające (szyby, lustra, taflę wody).Spirale
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)