Kacper Kowalski powraca z nowym lotniczym projektem. Zobaczcie jego zdjęcia z książki fotograficznej ”OVER”

Laureat World Press Photo Kacper Kowalski jest pilotem i fotografem. Jego spojrzenie na połączenie tych dwóch kwestii znajduje wydźwięk w najnowszym albumie artysty ”OVER”. Projekt porusza temat relacji między człowiekiem, a naturą. Premiera książki odbędzie się już dziś w Paryżu.

Projekt ”OVER” odbiega od przyjętej przez Kacpra Kowalskiego koncepcji dokumentu, za którą został wyróżniony m.in. na World Press Photo. W tym cyklu widz ma do czynienia z krajobrazem nie zewnętrznym, a wewnętrznym – emocjami. 

- Ludzie i ich zwyczaje przestali mnie interesować. Energia wypaliła się, misja dobiegła końca. A mnie wciąż ciągnęło w powietrze – mówi autor projektu. Kryzys, który dotknął Kowalskiego wiąże się z rozwojem technologicznym. Nie potrzebujemy już więcej paralotni, ani samolotów, by wykonać dobre zdjęcia z powietrza – wystarczy zdalnie sterowany dron, a jakość obrazu z tych urządzeń jest coraz lepsza. Fotograf postanowił jednak nie porzucać swojego stylu pracy i ciągle wracał osobiście w powietrze – w najtrudniejsze warunki atmosferyczne. Ta historia to opowieść o jego powrocie na ziemię – dosłownie i metaforycznie.
© Kacper Kowalski / www.kacperkowalski.pl

Projekt ”OVER” odbiega od przyjętej przez Kacpra Kowalskiego koncepcji dokumentu, za którą został wyróżniony m.in. na World Press Photo. W tym cyklu widz ma do czynienia z krajobrazem nie zewnętrznym, a wewnętrznym – emocjami.

- Ludzie i ich zwyczaje przestali mnie interesować. Energia wypaliła się, misja dobiegła końca. A mnie wciąż ciągnęło w powietrze – mówi autor projektu. Kryzys, który dotknął Kowalskiego wiąże się z rozwojem technologicznym. Nie potrzebujemy już więcej paralotni, ani samolotów, by wykonać dobre zdjęcia z powietrza – wystarczy zdalnie sterowany dron, a jakość obrazu z tych urządzeń jest coraz lepsza. Fotograf postanowił jednak nie porzucać swojego stylu pracy i ciągle wracał osobiście w powietrze – w najtrudniejsze warunki atmosferyczne. Ta historia to opowieść o jego powrocie na ziemię – dosłownie i metaforycznie.

Estetyka projektu odchodzi od tej, znanej z prac artysty. Jego znakiem rozpoznawczym są żywe kolory, których tu nie uświadczymy. Wszystkie kadry są szczelnie wypełnione śniegiem. Kryje on to, co widzialne na co dzień, choć tylko na chwilę. Śnieżne krajobrazy to novum dla Kowalskiego – stały się one dla niego nową formą wyrazu, którą wcześniej pomijał. Biele stanową dla fotografa nowe źródło ekscytacji i wyciszenia. To pierwsza próba opowiedzenia historii o emocjach za sprawą fotografii lotniczej.
© Kacper Kowalski / www.kacperkowalski.pl

Estetyka projektu odchodzi od tej, znanej z prac artysty. Jego znakiem rozpoznawczym są żywe kolory, których tu nie uświadczymy. Wszystkie kadry są szczelnie wypełnione śniegiem. Kryje on to, co widzialne na co dzień, choć tylko na chwilę. Śnieżne krajobrazy to novum dla Kowalskiego – stały się one dla niego nową formą wyrazu, którą wcześniej pomijał. Biele stanową dla fotografa nowe źródło ekscytacji i wyciszenia. To pierwsza próba opowiedzenia historii o emocjach za sprawą fotografii lotniczej.

”OVER” to również artystyczna wizja Kacpra Kowalskiego na temat przyszłości – czasu, w którym ludzie mogą w ogóle nie istnieć, a natura ponownie zyskała siłę. Na żadnym ze zdjęć nie widać człowieka, lecz pozostałości po cywilizacji, zakopane głęboko w śniegu. Ta wizja kojarzy mi się trochę z post-apokaliptyczną koncepcją Rolanda Emmericha w filmie ”Pojutrze”. Wszelkie ślady na białym puchu sprawiają wrażenie porzuconych lata temu elementów ludzkiej kultury – fragmenty budynków, ślady opon, powalone drzewa. Wszystko to wprawia odbiorcę w kontrolowaną przez artystę melancholię.
© Kacper Kowalski / www.kacperkowalski.pl

”OVER” to również artystyczna wizja Kacpra Kowalskiego na temat przyszłości – czasu, w którym ludzie mogą w ogóle nie istnieć, a natura ponownie zyskała siłę. Na żadnym ze zdjęć nie widać człowieka, lecz pozostałości po cywilizacji, zakopane głęboko w śniegu. Ta wizja kojarzy mi się trochę z post-apokaliptyczną koncepcją Rolanda Emmericha w filmie ”Pojutrze”. Wszelkie ślady na białym puchu sprawiają wrażenie porzuconych lata temu elementów ludzkiej kultury – fragmenty budynków, ślady opon, powalone drzewa. Wszystko to wprawia odbiorcę w kontrolowaną przez artystę melancholię.

W książce znalazło się 48 zdjęć będących esencją twórczości Kowalskiego. Za oprawę odpowiada Ania Nałęcka-Milach, znana z publikacji Sputnik Photos, która ma na swoim koncie wiele nagród. Cała estetyka opiera się na minimalizmie i czarnobieli. Śnieg oraz zawarte na nim faktury są silnie zaznaczone w każdej fotografii. Książka została gustownie zaserwowana w czarnej teczce. 

Premiera książki odbędzie się 10 listopada w paryskiej Polycopies, natomiast 16 listopada zostanie otwarta wystawa w Anzenberger Gallery w Wiedniu.
© Kacper Kowalski / www.kacperkowalski.pl

W książce znalazło się 48 zdjęć będących esencją twórczości Kowalskiego. Za oprawę odpowiada Ania Nałęcka-Milach, znana z publikacji Sputnik Photos, która ma na swoim koncie wiele nagród. Cała estetyka opiera się na minimalizmie i czarnobieli. Śnieg oraz zawarte na nim faktury są silnie zaznaczone w każdej fotografii. Książka została gustownie zaserwowana w czarnej teczce.

Premiera książki odbędzie się 10 listopada w paryskiej Polycopies, natomiast 16 listopada zostanie otwarta wystawa w Anzenberger Gallery w Wiedniu.

© Kacper Kowalski / www.kacperkowalski.pl
© Kacper Kowalski / www.kacperkowalski.pl

Zobacz również: Jak korzystać z narzędzia wypaczania perspektywy?

© Kacper Kowalski / www.kacperkowalski.pl
Kacper Kowalski

Kacper Kowalski – z wykształcenia architekt, od ponad 20 lat specjalizuje się w fotografii lotniczej i lata sportowo na paralotni. Projekty dokumentalne, w większości tworzone w Polsce, przyniosły mu nagrody World Press Photo (2009, 2014, 2015), Picture of the Year International (2012, 2014, 2015, 2016 )i wiele innych.. Motywem przewodnim jego twórczości jest obserwowanie – często niedostępnej z poziomu ziemi — natury i jej modyfikacji przez działalność człowieka. Temu poświęcony był największy dotąd projekt wystawienniczy i książka fotograficzna „Efekty uboczne” – prezentowane m.in. w Curator Gallery w Nowym Jorku, Arte Giani we Frankfurcie, Photo 12 w Paryżu i Los Angeles, Leica Gallery Warszawa czy podczas Biennale Fotografii w Kolumbii.

Kowalski pracuje także z fotografią kreacyjną, tworząc wariacje na temat zaobserwowanej rzeczywistości, a ostatnie poszukiwania artystyczne zawiodły go do projektu „OVER”, w którym dokumentalna fotografia lotnicza wykorzystana zostaje do oddania emocji związanych z osobistymi przeżyciami artysty. Projekt wystawiony został już na festiwalu Landskrona w Szwecji oraz Photo12 Gallery w Paryżu, a książka fotograficzna została wydana przez artystę we współpracy z Anią Nałęcką-Milach/Tapir Book Design.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Jakub Kozioł o fotografii krajobrazowej: „Musisz liczyć na szczęście, na przychylność matki natury.” Zaleje nas fala hipsterskich filmów? Czyli nowy Instagram w pełnej krasie Charlie Davoli stworzył surrealistyczne obrazy używając tylko iPhone'a Time-lapse pokazuje fotosesję od kuchni [wideo] Kalifornia w podczerwieni oddaje klimat plakatów z lat 70. W drodze do pracy dokumentuje podróż przypadkowych osób. Jej zdjęcia są świetne David Yarrow tworzy czarno-białe opowieści o zwierzętach Pasy ratują życie. Zobacz genialne zdjęcia z kampanii społecznej Kim była ”Migrująca matka”? Historia najbardziej znanego zdjęcia Dorothei Lange Rozmawiałem z Januszem Jurkiem - twórcą grafiki do Adobe Photoshop CC 2018 Ocean plastiku – gdyby śmieci zastąpiły ryby [inspiracje] Ferrari California T w niecodziennej sesji z farbami UV w tunelu aerodynamicznym

Popularne w tym tygodniu:

Wyczucie chwili i dobry humor. Na tym polega fotografia uliczna Anthimosa Ntagasa Znamy nazwiska nominowanych do World Press Photo 2020. Jest wśród nich Tomek Kaczor Filmowiec ukazał ruch gwiazd w zapierającym dech w piersi filmie poklatkowym Znalazł szklane negatywy z kotami sprzed 120 lat i zrobił piękne cyjanotypy Kuba Konwent podbija Jordanię. Były spadochrony, zdjęcia i… pociski! Najlepsze zdjęcia krajobrazowe w konkursie Landscape Photo of the Year 2019 International Landscape Photographer of the Year 2019 – wyniki konkursu Underwater Photogrpher of the Year 2020 – najlepsze zdjęcia podwodne Jak robić dobre zdjęcia na Instagrama? Chris Hernandez zna się na tym doskonale WPO ściągnęło materiał o protestujacych z Hongkongu ze strony SWPA 2020 Genialne iluzje optyczne stworzone bez użycia Photoshopa Świetna gra świateł przeniesie cię w świat hollywoodzkich filmów