Dzięki fotografii wzbił się w przestworza. Sławek hesja Krajniewski dokumentował 100-lecie Polskich Sił Powietrznych

Dzięki fotografii wzbił się w przestworza. Sławek hesja Krajniewski dokumentował 100‑lecie Polskich Sił Powietrznych

Marcin Watemborski: Dlaczego zainteresowałeś się lotnictwem?
Marcin Watemborski: Dlaczego zainteresowałeś się lotnictwem?
Źródło zdjęć: © © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)
Marcin Watemborski
01.12.2017 11:46, aktualizacja: 05.12.2017 11:54

Sławek hesja Krajniewski lubi bujać w obłokach. I to dosłownie! Ten fotograf dokumentuje przeróżne wydarzenia lotnicze. Jego pasja pozwala mu być bardzo blisko potężnych maszyn - wojskowych i cywilnych.

Sławek hesja Krajniewski: To było bardzo dawno temu - gdzieś na początku podstawówki moja ciocia kupiła mi zestaw takich małych modeli do sklejania. Oczywiście skleiłem wszystkie pięć z zestawu i zacząłem się bawić w lotnisko. Przy okazji przeczytałem „Dywizjon 303”. No i wpadłem po uszy...

Jak jest ze zgodą na fotografowanie samolotów w bazach wojskowych? Chyba nie każdy może tak sobie pójść i robić zdjęcia?
Jak jest ze zgodą na fotografowanie samolotów w bazach wojskowych? Chyba nie każdy może tak sobie pójść i robić zdjęcia?© © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)

Sprawa jest dość prosta - piszemy oficjalne pisma z ramienia Stowarzyszenia Polskich Fotografów Lotniczych do dowódców baz z prośbą o umożliwienie wejścia na teren lotniska. W bazach znają nas doskonale i wiedzą, że każde nasze takie wejście to zestaw nowych zdjęć, które oczywiście bazom udostępniamy do ich dowolnego wykorzystania. Jest to bardzo dobry układ zarówno dla nas, jak i dla baz lotniczych.

Robiłeś ostatnio zdjęcia w projekcie z okazji 100-lecia Polskich Sił Powietrznych. Jak zostałeś wybrany do jego realizacji?
Robiłeś ostatnio zdjęcia w projekcie z okazji 100-lecia Polskich Sił Powietrznych. Jak zostałeś wybrany do jego realizacji?© © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)

O to trzeba pytać ludzi na górze - w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych. Wydaje mi się, że to efekt naszej długoletniej i owocnej współpracy i jakaś gwarancja tego, że powstanie materiał dobrej jakości oraz będzie rozpropagowany tu i ówdzie ku chwale naszych Sił Powietrznych. Ten projekt w temacie samego fotografowania w zasadzie dobiegł do końca. Teraz trwa mozolne przygotowywanie materiału do szeregu publikacji sławiących 100 lat Polskich Sił Powietrznych.

Czy są gdzieś na świecie podobne podobne do tego projekty?
Czy są gdzieś na świecie podobne podobne do tego projekty?© © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)

Czy są tak potężne projekty jak ten nasz - nie wiem. Widuje się tu i ówdzie serie ciekawych zdjęć wykonywanych z reguły przez fotografów albo związanych z poważnymi magazynami lotniczymi, albo działających w ramach danych sił powietrznych. Na pewno jest cała masa komercyjnych projektów Air-to-Air, w których udział może wziąć w zasadzie każdy, kto zapłaci okrągłą sumę pieniędzy.

Fotografowanie samolotów to niebezpieczna sprawa. Jak to wygląda w praktyce?
Fotografowanie samolotów to niebezpieczna sprawa. Jak to wygląda w praktyce?© © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)

Liczy się bezpieczeństwo przede wszystkim fotografów, pilotów, ale także sprzętu lotniczego. Tyle lat obcowania z lotnictwem wojskowym wytworzyło w nas pewne nawyki, które sprawiają, że jak do tej pory nie było żadnego, nawet najmniejszego, incydentu. Podczas fotografowania Air-to-Air z rampy nikt ani nic nie może wypaść. Zarówno my, jak i nasz sprzęt, jesteśmy porządnie zabezpieczeni przed taką możliwością.

Będąc w bazie lotniczej trzeba przede wszystkim pamiętać, że fotograf na na jej terenie to ktoś, kto może przeszkodzić w jej normalnym życiu. Dlatego trzeba unikać takich sytuacji, by nawet w minimalnym stopniu nie utrudniać komukolwiek funkcjonowania.

Co dokładnie jest przedmiotem twojej twórczości? Wydarzenia lotnicze? Konkretne samoloty?
Co dokładnie jest przedmiotem twojej twórczości? Wydarzenia lotnicze? Konkretne samoloty?© © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)

Moja fotografia lotnicza nie jest wymierzona w to, by sfotografować konkretny samolot w konkretnej sytuacji, miejscu i czasie. Ja nie zajmuję się dokumentacją wydarzeń. Moim celem jest stworzenie obrazów lotniczych, które pokażą piękno i potęgę lotnictwa, jak również oddadzą klimat danej sytuacji.

Skąd fotografujesz? Częściej z ziemi czy powietrza?
Skąd fotografujesz? Częściej z ziemi czy powietrza?© © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)

Najczęściej oczywiście z ziemi. Ja uwielbiam wszystkie rodzaje i fotografii i samego fotografowania. W każdym miejscu i z każdego miejsca można zrobić wyjątkowe, albo nieudane zdjęcia.

Jak pracuje się na wysokościach?
Jak pracuje się na wysokościach?© © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)

Przebywanie tam, jakby w totalnie innym świecie, jest niesamowite. To świat lotników, do którego rzadko tacy śmiertelnicy jak ja mają dostęp. Inna sprawa, że nierzadko sami piloci nas podziwiają. Oni są szczelnie pozamykani w swoich kabinach, a tuż przed nimi na rampie grupa fotografów, chciałoby się powiedzieć z wiatrem we włosach. Za każdym razem fascynuje mnie panujący tam totalny trójwymiar.

Co najbardziej w tym kochasz?
Co najbardziej w tym kochasz?© © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)

Najbardziej uwielbiam huk dopalaczy, prędkość i dynamikę. Największe wrażenia są wtedy, kiedy jestem najbliżej!

**Jak się czujesz po takich zdjęciach? To niezły zastrzyk adrenaliny! **
**Jak się czujesz po takich zdjęciach? To niezły zastrzyk adrenaliny! **© © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)

Oj tak. Zawsze czuję się tak samo: obolały, bo czasem to jest konkretny wysiłek fizyczny, i mega szczęśliwy z racji takich ekstremalnych przeżyć i niesamowitych widoków.

Jak ze sprzętem?
Jak ze sprzętem?© © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)

Sprzęt do fotografii lotniczej jest bardzo istotny. To dzięki niemu możemy zrobić dobrej jakości zdjęcia. Ja używam sprzętu firmy Nikon - staram się być na czasie w temacie aparatów. Używam takich, które mają jak największą matrycę. Jeżeli chodzi o obiektywy to najczęściej używam obiektywu 500 mm.

Podczas fotografowania Air-to-Air zawsze mam dwa aparaty i dwa obiektywy. W prawej ręce aparat Nikon D500 z obiektywem 70-200 mm, w lewej pełna klatka – Nikon D810, a ostatnio Nikon D850 - i obiektyw 24-120 mm. Wszystko po to, by mieć zakres ogniskowych od 24 do 300 mm. Nierzadko przydałoby się ten zakres rozszerzyć zarówno w jedną jak i w drugą stronę.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.
Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.© © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)
Obraz
© © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)
Obraz
© © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)
Obraz
© © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)
Obraz
© © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)
Obraz
© © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)
Obraz
© © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)
Obraz
© © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)
Obraz
© © Sławek hesja Krajniewski / [www.hesja.pl](http://www.hesja.pl/)
Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)