"Fragmenty" Alberta A. Pereira, czyli inne podejście do fotografii ulicznej

Jednym z głównych filarów, na których opiera się fotografia uliczna, jest obserwacja zachowań ludzi, zwłaszcza w przestrzeniach miejskich. Jak na siebie oddziałują, jak się łączą. Alberte Pereira tworzy fotografie uliczne oddzielone od decydującego momentu i niezwykłości.

”Fragments” to próbka drobnych gestów ludzi, pochłoniętych chwilą, pozbawionych kontekstu. Seria ukazuje jedynie część otaczającej ich przestrzeni. Jest też połączeniem elementów miejskiej przestrzeni bez obecności ludzi.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

”Fragments” to próbka drobnych gestów ludzi, pochłoniętych chwilą, pozbawionych kontekstu. Seria ukazuje jedynie część otaczającej ich przestrzeni. Jest też połączeniem elementów miejskiej przestrzeni bez obecności ludzi.

- Szukam prostego, podstawowego światła, przedstawiając portrety "anonimowych" ludzi bez twarzy. Mały gestów, które znaczą więcej niż spojrzenie. Istotne są dla mnie szczegóły na ziemi, a nie miejski krajobraz. Cisza i samotność kontrastują ze zwykłym miejskim hałasem - mówi o projekcie Alberte.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

- Szukam prostego, podstawowego światła, przedstawiając portrety "anonimowych" ludzi bez twarzy. Mały gestów, które znaczą więcej niż spojrzenie. Istotne są dla mnie szczegóły na ziemi, a nie miejski krajobraz. Cisza i samotność kontrastują ze zwykłym miejskim hałasem - mówi o projekcie Alberte.

Projekt "Fregments" otrzymał drugą nagrodę w konkursie LensCulture Street Photography Awards 2017, był finalistą w StreetFoto San Francisco 2017 oraz w Alghero Street Photography Awards 2018.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

Projekt "Fregments" otrzymał drugą nagrodę w konkursie LensCulture Street Photography Awards 2017, był finalistą w StreetFoto San Francisco 2017 oraz w Alghero Street Photography Awards 2018.

Alberte Alonso Pereira pochodzi z Galicji w Hiszpanii. Jego zainteresowanie fotografią sięga lat osiemdziesiątych, jednak od 2012 roku zdecydował się zaangażować w fotografię uliczną.  Jego nieodłącznym kompanem i jednocześnie narzędziem jest mały aparat, z którym chodzi po ulicach i obserwuje, co się na nich dzieje.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

Alberte Alonso Pereira pochodzi z Galicji w Hiszpanii. Jego zainteresowanie fotografią sięga lat osiemdziesiątych, jednak od 2012 roku zdecydował się zaangażować w fotografię uliczną. Jego nieodłącznym kompanem i jednocześnie narzędziem jest mały aparat, z którym chodzi po ulicach i obserwuje, co się na nich dzieje.

Poprzez fotografię, Alberte próbuje zrozumieć otaczający go świat. Kiedy obserwuje przepływ życia w przestrzeni publicznej, czuje się niewidoczny. Aby pokazać swój sposób widzenia świata fotograf musi być sam w środku miejskiego zgiełku. To coś, co Periera nazywa uspołeczniona samotnością.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

Poprzez fotografię, Alberte próbuje zrozumieć otaczający go świat. Kiedy obserwuje przepływ życia w przestrzeni publicznej, czuje się niewidoczny. Aby pokazać swój sposób widzenia świata fotograf musi być sam w środku miejskiego zgiełku. To coś, co Periera nazywa uspołeczniona samotnością.

Te zdjęcia, choć proste w swojej kompozycji każą się zatrzymać. Gra kształtem, kolorem i światłem zmusza do namysłu. Choć jest to fotografia uliczna w czystej postaci, ze względu na brak kontekstu, wcale takiej nie przypomina. Forma zbliżona jest bardziej do sztuki nowoczesnej niż znanego nam ulicznego dokumentu. Kompletna anonimowość postaci dodaje zdjęciom tajemniczości, co sprawia, że cały projekt nabiera konceptualnej otoczki. Okazuje się, że zdjęcia, choć proste w formie, wcale nie są takie w odbiorze.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

Te zdjęcia, choć proste w swojej kompozycji każą się zatrzymać. Gra kształtem, kolorem i światłem zmusza do namysłu. Choć jest to fotografia uliczna w czystej postaci, ze względu na brak kontekstu, wcale takiej nie przypomina. Forma zbliżona jest bardziej do sztuki nowoczesnej niż znanego nam ulicznego dokumentu. Kompletna anonimowość postaci dodaje zdjęciom tajemniczości, co sprawia, że cały projekt nabiera konceptualnej otoczki. Okazuje się, że zdjęcia, choć proste w formie, wcale nie są takie w odbiorze.

Zobacz również: Polska z drona jest nie do poznania

W 2016 roku wraz z trzema fotografami Alberte stworzył Quitar Photos – przestrzeń do refleksji, dialogu i rozpowszechniania projektów fotograficznych.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

W 2016 roku wraz z trzema fotografami Alberte stworzył Quitar Photos – przestrzeń do refleksji, dialogu i rozpowszechniania projektów fotograficznych.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.

© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Inspiracje:

Zobacz zwycięzców URBAN Photo Awards 2018. Polacy w finale Jak wyglądają ludzie wypadający z wodnej zjeżdżalni Kalendarz Pirelli 2016 jakiego nikt się nie spodziewał Adrian Mueller sfotografował abstrakcyjne wzory, które powstają podczas gotowania Fotografia uliczna pozbawiona twarzy w projekcie Diego Bardone Uliczne rozmowy: Monika Krzyszkowska Nadav Kander otrzyma nagrodę za wybitny wkład w fotografię na SWPA 2019 Najodleglejsze zakątki wszechświata na zdjęciach Adama Jesionkiewicza Zmrożone ręce, marchewka i dużo śmiechu [galeria 960 px] Polacy zdominowali konkurs Fine Art Photography Awards Urocze portrety psiaków pokazują, że nasze czworonogi mają osobowość Dobry przykład na to, jak bardzo światło może zmienić nasze portrety

Popularne w tym tygodniu:

Arek Podniesiński sfotografował radziecką tarczę antyrakietową Duga Comedy Wildlife Photography Awards 2019. Najśmieszniejsze zdjęcie roku wybrane! Bajkowy świat dzieciństwa na zdjęciach Iwony Podlasińskiej Urocze zdjęcia psa i fretki. Są najlepszymi przyjaciółmi Jak wyglądałyby miasta, gdyby natura przejęła nad nimi kontrolę? Kolaże Charliego Davoli Fotografka podróżuje z suknią i robi przepiękne autoportrety Od 10 lat szuka porzuconych fortepianów i fotografuje ich piękno Nature Photographer of the Year 2019: Najpiękniejsze zdjęcia przyrody wybrane Nic tu nie jest takie, jak się wydaje. Poznaj świat abstrakcji Aditya Aryanto Cyberpunk 2077 na żywo. Japonia wygląda jak futurystyczna gra Zobacz, jak inne kraje świętowały z nami 100-lecie niepodległości Jak wyglądałyby gwiazdy, gdyby były puszyste?