"Fragmenty" Alberta A. Pereira, czyli inne podejście do fotografii ulicznej

Jednym z głównych filarów, na których opiera się fotografia uliczna, jest obserwacja zachowań ludzi, zwłaszcza w przestrzeniach miejskich. Jak na siebie oddziałują, jak się łączą. Alberte Pereira tworzy fotografie uliczne oddzielone od decydującego momentu i niezwykłości.

”Fragments” to próbka drobnych gestów ludzi, pochłoniętych chwilą, pozbawionych kontekstu. Seria ukazuje jedynie część otaczającej ich przestrzeni. Jest też połączeniem elementów miejskiej przestrzeni bez obecności ludzi.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

”Fragments” to próbka drobnych gestów ludzi, pochłoniętych chwilą, pozbawionych kontekstu. Seria ukazuje jedynie część otaczającej ich przestrzeni. Jest też połączeniem elementów miejskiej przestrzeni bez obecności ludzi.

- Szukam prostego, podstawowego światła, przedstawiając portrety "anonimowych" ludzi bez twarzy. Mały gestów, które znaczą więcej niż spojrzenie. Istotne są dla mnie szczegóły na ziemi, a nie miejski krajobraz. Cisza i samotność kontrastują ze zwykłym miejskim hałasem - mówi o projekcie Alberte.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

- Szukam prostego, podstawowego światła, przedstawiając portrety "anonimowych" ludzi bez twarzy. Mały gestów, które znaczą więcej niż spojrzenie. Istotne są dla mnie szczegóły na ziemi, a nie miejski krajobraz. Cisza i samotność kontrastują ze zwykłym miejskim hałasem - mówi o projekcie Alberte.

Projekt "Fregments" otrzymał drugą nagrodę w konkursie LensCulture Street Photography Awards 2017, był finalistą w StreetFoto San Francisco 2017 oraz w Alghero Street Photography Awards 2018.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

Projekt "Fregments" otrzymał drugą nagrodę w konkursie LensCulture Street Photography Awards 2017, był finalistą w StreetFoto San Francisco 2017 oraz w Alghero Street Photography Awards 2018.

Alberte Alonso Pereira pochodzi z Galicji w Hiszpanii. Jego zainteresowanie fotografią sięga lat osiemdziesiątych, jednak od 2012 roku zdecydował się zaangażować w fotografię uliczną.  Jego nieodłącznym kompanem i jednocześnie narzędziem jest mały aparat, z którym chodzi po ulicach i obserwuje, co się na nich dzieje.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

Alberte Alonso Pereira pochodzi z Galicji w Hiszpanii. Jego zainteresowanie fotografią sięga lat osiemdziesiątych, jednak od 2012 roku zdecydował się zaangażować w fotografię uliczną. Jego nieodłącznym kompanem i jednocześnie narzędziem jest mały aparat, z którym chodzi po ulicach i obserwuje, co się na nich dzieje.

Poprzez fotografię, Alberte próbuje zrozumieć otaczający go świat. Kiedy obserwuje przepływ życia w przestrzeni publicznej, czuje się niewidoczny. Aby pokazać swój sposób widzenia świata fotograf musi być sam w środku miejskiego zgiełku. To coś, co Periera nazywa uspołeczniona samotnością.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

Poprzez fotografię, Alberte próbuje zrozumieć otaczający go świat. Kiedy obserwuje przepływ życia w przestrzeni publicznej, czuje się niewidoczny. Aby pokazać swój sposób widzenia świata fotograf musi być sam w środku miejskiego zgiełku. To coś, co Periera nazywa uspołeczniona samotnością.

Te zdjęcia, choć proste w swojej kompozycji każą się zatrzymać. Gra kształtem, kolorem i światłem zmusza do namysłu. Choć jest to fotografia uliczna w czystej postaci, ze względu na brak kontekstu, wcale takiej nie przypomina. Forma zbliżona jest bardziej do sztuki nowoczesnej niż znanego nam ulicznego dokumentu. Kompletna anonimowość postaci dodaje zdjęciom tajemniczości, co sprawia, że cały projekt nabiera konceptualnej otoczki. Okazuje się, że zdjęcia, choć proste w formie, wcale nie są takie w odbiorze.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

Te zdjęcia, choć proste w swojej kompozycji każą się zatrzymać. Gra kształtem, kolorem i światłem zmusza do namysłu. Choć jest to fotografia uliczna w czystej postaci, ze względu na brak kontekstu, wcale takiej nie przypomina. Forma zbliżona jest bardziej do sztuki nowoczesnej niż znanego nam ulicznego dokumentu. Kompletna anonimowość postaci dodaje zdjęciom tajemniczości, co sprawia, że cały projekt nabiera konceptualnej otoczki. Okazuje się, że zdjęcia, choć proste w formie, wcale nie są takie w odbiorze.

Zobacz również: Podstawy fotografii: przysłona

W 2016 roku wraz z trzema fotografami Alberte stworzył Quitar Photos – przestrzeń do refleksji, dialogu i rozpowszechniania projektów fotograficznych.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

W 2016 roku wraz z trzema fotografami Alberte stworzył Quitar Photos – przestrzeń do refleksji, dialogu i rozpowszechniania projektów fotograficznych.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.

© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Inspiracje:

Fotografowie sportretowali... dostojne kurczaki! Uważa, że ich piękno jest niedoceniane Listopad "Miesiącem adopcji starszych zwierząt". Te zdjęcia zachęcaja do działania! Justine Tjallinks opowiada historię albinizmu w swoim projekcie „Jeweled” Niesamowite krajobrazy Szkocji uchwycone iPhone’m Jak łazik Curiosity zrobił selfie na Marsie? Grafika, Photoshop czy... obraz? [galeria] Sfotografował Gwiezdne Wojny na nowo. Wy też możecie Historyczna pełnia Księżyca w całej okazałości [galeria] Zobacz jak powstał widowiskowy poklatkowy film flow motion Nowy trend: kadry z kultowych filmów, na których broń zastąpiono aparatem z selfie oraz kciukiem do góry Festiwal Warsztaty Sztuki Fotografii - fotorelacja z Krakowa [galeria] Zobacz zdjęcia super rzadkich białych nietoperzy z Kostaryki

Popularne w tym tygodniu:

W jego ogrodzie zamieszkały myszy. Dał im dom i robi piękne zdjęcia Historia kontrowersyjnej fotografii Thomasa Hoepkera, która stała się symbolem 9/11 Marusia, czyli uśmiechnięty pies-ratownik. Zobacz ją w akcji Przejmujący obraz. Grupa gepardów przeprawia się przez rwącą rzekę 530 tys. złotych dla 77-letniego fotografa. To dopiero coś! Miłość nie wyklucza. Ta sesja kobiet z niepełnosprawnościami wzrusza Pasjonat ujął niesamowite zdarzenie kosmiczne. Wszystko widać jak na dłoni Nie chce się wierzyć, że ktoś opuścił te domy. W Skandynawii jest ich pełno Najlepsze zdjęcia astronomiczne minionego roku. Pierwsze miejsce jest zaskoczeniem Jak zmieniło się World Trade Center przez ostatnie 20 lat? Widać to na tym filmie Zamki, które musisz odwiedzić. Ich zdjęcia nie pozwalają zwlekać Wygrał ważny konkurs fotograficzny, ale się ukrywa. Wszystko ze strachu