"Fragmenty" Alberta A. Pereira, czyli inne podejście do fotografii ulicznej

Jednym z głównych filarów, na których opiera się fotografia uliczna, jest obserwacja zachowań ludzi, zwłaszcza w przestrzeniach miejskich. Jak na siebie oddziałują, jak się łączą. Alberte Pereira tworzy fotografie uliczne oddzielone od decydującego momentu i niezwykłości.

”Fragments” to próbka drobnych gestów ludzi, pochłoniętych chwilą, pozbawionych kontekstu. Seria ukazuje jedynie część otaczającej ich przestrzeni. Jest też połączeniem elementów miejskiej przestrzeni bez obecności ludzi.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

”Fragments” to próbka drobnych gestów ludzi, pochłoniętych chwilą, pozbawionych kontekstu. Seria ukazuje jedynie część otaczającej ich przestrzeni. Jest też połączeniem elementów miejskiej przestrzeni bez obecności ludzi.

- Szukam prostego, podstawowego światła, przedstawiając portrety "anonimowych" ludzi bez twarzy. Mały gestów, które znaczą więcej niż spojrzenie. Istotne są dla mnie szczegóły na ziemi, a nie miejski krajobraz. Cisza i samotność kontrastują ze zwykłym miejskim hałasem - mówi o projekcie Alberte.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

- Szukam prostego, podstawowego światła, przedstawiając portrety "anonimowych" ludzi bez twarzy. Mały gestów, które znaczą więcej niż spojrzenie. Istotne są dla mnie szczegóły na ziemi, a nie miejski krajobraz. Cisza i samotność kontrastują ze zwykłym miejskim hałasem - mówi o projekcie Alberte.

Projekt "Fregments" otrzymał drugą nagrodę w konkursie LensCulture Street Photography Awards 2017, był finalistą w StreetFoto San Francisco 2017 oraz w Alghero Street Photography Awards 2018.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

Projekt "Fregments" otrzymał drugą nagrodę w konkursie LensCulture Street Photography Awards 2017, był finalistą w StreetFoto San Francisco 2017 oraz w Alghero Street Photography Awards 2018.

Alberte Alonso Pereira pochodzi z Galicji w Hiszpanii. Jego zainteresowanie fotografią sięga lat osiemdziesiątych, jednak od 2012 roku zdecydował się zaangażować w fotografię uliczną.  Jego nieodłącznym kompanem i jednocześnie narzędziem jest mały aparat, z którym chodzi po ulicach i obserwuje, co się na nich dzieje.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

Alberte Alonso Pereira pochodzi z Galicji w Hiszpanii. Jego zainteresowanie fotografią sięga lat osiemdziesiątych, jednak od 2012 roku zdecydował się zaangażować w fotografię uliczną. Jego nieodłącznym kompanem i jednocześnie narzędziem jest mały aparat, z którym chodzi po ulicach i obserwuje, co się na nich dzieje.

Poprzez fotografię, Alberte próbuje zrozumieć otaczający go świat. Kiedy obserwuje przepływ życia w przestrzeni publicznej, czuje się niewidoczny. Aby pokazać swój sposób widzenia świata fotograf musi być sam w środku miejskiego zgiełku. To coś, co Periera nazywa uspołeczniona samotnością.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

Poprzez fotografię, Alberte próbuje zrozumieć otaczający go świat. Kiedy obserwuje przepływ życia w przestrzeni publicznej, czuje się niewidoczny. Aby pokazać swój sposób widzenia świata fotograf musi być sam w środku miejskiego zgiełku. To coś, co Periera nazywa uspołeczniona samotnością.

Te zdjęcia, choć proste w swojej kompozycji każą się zatrzymać. Gra kształtem, kolorem i światłem zmusza do namysłu. Choć jest to fotografia uliczna w czystej postaci, ze względu na brak kontekstu, wcale takiej nie przypomina. Forma zbliżona jest bardziej do sztuki nowoczesnej niż znanego nam ulicznego dokumentu. Kompletna anonimowość postaci dodaje zdjęciom tajemniczości, co sprawia, że cały projekt nabiera konceptualnej otoczki. Okazuje się, że zdjęcia, choć proste w formie, wcale nie są takie w odbiorze.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

Te zdjęcia, choć proste w swojej kompozycji każą się zatrzymać. Gra kształtem, kolorem i światłem zmusza do namysłu. Choć jest to fotografia uliczna w czystej postaci, ze względu na brak kontekstu, wcale takiej nie przypomina. Forma zbliżona jest bardziej do sztuki nowoczesnej niż znanego nam ulicznego dokumentu. Kompletna anonimowość postaci dodaje zdjęciom tajemniczości, co sprawia, że cały projekt nabiera konceptualnej otoczki. Okazuje się, że zdjęcia, choć proste w formie, wcale nie są takie w odbiorze.

Zobacz również: Podstawy fotografii: przysłona

W 2016 roku wraz z trzema fotografami Alberte stworzył Quitar Photos – przestrzeń do refleksji, dialogu i rozpowszechniania projektów fotograficznych.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

W 2016 roku wraz z trzema fotografami Alberte stworzył Quitar Photos – przestrzeń do refleksji, dialogu i rozpowszechniania projektów fotograficznych.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.

© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com
© Alberte A. Pereira / www.alberteapereira.com

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Inspiracje:

Zdjęcie z lądowania na Księżycu to prawda czy wielka mistyfikacja? "Duchy Czarnobyla” widziane przez aparat otworkowy Grzegorza Sawy-Borysławskiego "Tank Man" - człowiek, który zatrzymał kolumnę czołgów dzień po masakrze na placu Tian’anmen Rząd Korei Północnej zakazał publikacji tych zdjęć. Pokazują jak wygląda rzeczywistość Wzruszająca sesja noworodków, wykonana tuż przed odejściem jednego z nich Zdjęcia, które pozwalają zrozumieć relacje między matkami, a córkami z całego świata Kolorowa jesień i dziesiątka dzieci sfotografowanych przez matkę Kim była ”Migrująca matka”? Historia najbardziej znanego zdjęcia Dorothei Lange Wielkie cmentarzysko rowerów miejskich to coś niesamowitego. Fotograf odwiedził to miejsce Ptasia fotobudka - ciekawy sposób na kreatywne zdjęcia przyrody Znane zdjęcie "Wschodu Ziemi" powstało 50 lat temu Historia kontrowersyjnej fotografii Thomasa Hoepkera, która stała się symbolem 9/11 Hiroszima i Nagasaki - historia zdjęć dokumentujących ataki atomowe z 1945 roku Powstanie, jego ludzie i Warszawa - o tym opowiada projekt "Teraz '44" Podkarpackie niebo z piorunami w twórczości Andrzeja Błońskiego Ranita Roy była świadkiem morderczej powodzi Tam, gdzie ogień spotyka się z wodą - zdjęcia Michaela Shainbluma Co naprawdę kryje Korea? Barwna opowieść z podróży dwojga fotografów Myszki polne w tulipanach - zdjęcia, które poprawią ci nastrój na cały dzień Ojcostwo to czyste szczęście! Portrety mężczyzn przed i po zostaniu tatą Pokazała, jak bardzo kocha fotografię. Zrobiła sesję noworodkową... obiektywu?! Boliwia, Argentyna i Peru - fotograficzna zima Kevina Faingnaerta Jedno zdjęcie z 1000 ujęć. Fotografia sportowa okiem Pelle Cassa "Moje serce jest zwierzęciem" – rozmowa z Katarzyną i Marcinem Owczarkami

Popularne w tym tygodniu:

Sekretne życie myszek na przeuroczych zdjęciach Niezwykłe miejsce pod Łodzią. Cmentarzysko i parking kiosków Ruchu Włączył aparat i zasnął. Gdy się obudził, nie mógł uwierzyć Algorytm pokoloruje i naprawi stare czarno-białe zdjęcia. I to naprawdę dobrze! Zaćmienie Księżyca 2019: Dziękujemy za wasze zdjęcia! Dzikie ptaki w obiektywie. Zwycięzcy Audubon Photography Contest 2019 ogłoszeni Fotograf umieścił człowieka na Księżycu z okazji 50-lecia lądowania Apollo 11 O tym, jak pracownik lotniska zobaczył spadający myśliwiec "Błyskawica" Uliczne rozmowy: Wojtek Ryziński Zdjęcie z lądowania na Księżycu to prawda czy wielka mistyfikacja?