Matryca APS‑C, pełna klatka i wielki format. Zobacz, jak rozkłada się głębia ostrości
Fotograf Bill Lawson sprawdził, jak wygląda kwestia głębi ostrości w zależności od wielkości materiału światłoczułego. Przetestował matrycę APS-C, pełną klatkę oraz wielki format, a wyniki przedstawił w filmie na swoim kanale.
30.05.2018 | aktual.: 26.07.2022 18:01
Bill Lawson przygotował film, w którym pokazuje różnice pomiędzy bokehem, uzyskanym z matrycy APS-C, pełnej klatki oraz wielkiego formatu.
Ultimate Portrait Bokeh Shootout - Crop vs Full vs Large Format
W swoim filmie Lawson porównuje Nikona D7000 z Nikonem D700 oraz aparatem wielkoformatowym Calumet 4x5 cala. Użył obiektywów o ogniskowej 50 mm, 85 mm oraz 300 mm, aby uzyskać podobne pole widzenia w każdym aparacie.
Fotograf testuje aparaty w dwóch ustawieniach. Pierwsze ma dopasować głębię ostrości do wszystkich trzech aparatów. Ponieważ każdy z nich ma inną wielkość materiału światłoczułego i obiektyw o innej ogniskowej, wymaga to ustawienia innej wartości przysłony. Chcąc uzyskać głębię ostrości w zakresie 42-45 cm, Lawson musiał ustawić przysłonę na: f/1.8 dla APS-C, f/3.3 dla pełnej klatki i f/12.7 dla wielkiego formatu.Do wyliczania pola ostrości świetnie sprawdza się symulator online.
Jak widać, wartości przysłony znacznie się różnią, ale ostrość zachowana jest na zbliżonym obszarze. Możecie zauważyć różnicę w bokeh dla tych trzech aparatów. Wynika ona z różnic w konstrukcji obiektywów i oczywiście wielkości materiałów.
Drugi test zakładał ustawienie takich samych wartości przysłony - f/4.5. Oczywiście zmienną w tym przypadku była głębia ostrości. Wyniosła ona kolejno: 116 cm dla APSC, 59 cm dla pełnej klatki i 15 cm dla wielkiego formatu. Jak widzicie różnice wcale nie są subtelne i jasno dowodzą temu, że wielkość matrycy ma znaczenie. Zwłaszcza jeśli chodzi o głębie ostrości.