Dowiedz się, którymi obiektywami najlepiej fotografować krajobrazy
Jeśli chcesz zacząć fotografować krajobrazy i zastanawiasz się nad wyborem obiektywu, ten artykuł powinien ułatwić ci decyzję.
22.06.2018 | aktual.: 22.06.2018 15:27
Obiektywy do fotografii krajobrazowej zwykle kojarzone są z szerokim kątem. Choć najczęściej pejzażyści takich właśnie używają, nie jest to regułą. Można zrobić świetne zdjęcie krajobrazowe za pomocą standardowych stałek - na przykład 50 mm, albo wykorzystać teleobiektyw.
Mówi o tym Nigel Danson w swoim filmie na YouTube. Wymienia on 3 różne obiektywy, które możecie z powodzeniem wykorzystać, kiedy fotografujecie krajobrazy.
3 ESSENTIAL lenses for landscape photography (and how to use them)
Zaczyna on od szerokiego kąta: Nikon AF-S 16-35 mm f/4 i Fuji XF 10-24 mm f/4. Zoomy o krótkich zakresach ogniskowych są najczęstszym wyborem wśród pejzażystów. Duże pole widzenia pozwoli wam ująć w kadrze duże przestrzenie. Poza tym, obiektywy te maja jeszcze jedną spora zaletę. Kiedy przymkniemy nieco przysłonę, głębia ostrości jest bardzo duża. O ile unikamy tego w portrecie, tak w fotografii krajobrazowej w polu ostrości powinny znaleźć się wszystkie elementy.
Świetne zdjęcie pejzażowe wcale nie musi być wykonane szerokim kątem. Jeśli nie macie takiego obiektywu - nie martwcie się. Standardowe stałki mogą sprawdzić się równie dobrze. Nigel wymienia Sigmę A 50 mm f/1.4 oraz Fuji XF 35 mm f/2. Zaleta obiektywów stałoogniskowych jest taka, że wymagają one większego zaangażowania w komponowanie kadru. Poza tym, dobre stałki są świetne pod względem optyki i dają doskonałą jakość obrazu. Nie musi to być koniecznie 50-tka. W zależności od tego jak skomponujemy kadr, sprawdzą się też dłuższe ogniskowe.
Teleobiektywy raczej nie są kojarzone z fotografia krajobrazową, ale wielu fotografów z nich korzysta. Tak jak obiektywy szerokokątne pozawalają nam nieco inaczej spojrzeć na widok, który nas otacza. Długa ogniskowa nie pozwoli nam zawrzeć w kadrze zbyt wiele, dlatego możemy skupić się na szczegółach. Pozwoli nam za to przybliżyć odległe elementy i zbudować ciekawą kompozycję. W filmie Nigel wykorzystał Nikona EF 70-200 mm f/2.8 oraz Fuji XF 50-14 mm f/2.8.
Wybierając obiektyw do fotografii krajobrazowej musicie skupić się na tym, jakich efektów oczekujecie. Najlepiej wyposażyć się we wszystkie trzy opcje, ale wiem, że nie zawsze jest to możliwe. Jeśli stoicie przed wyborem, zacznijcie od szerokiego kąta - da wam najwięcej możliwości. Być może macie już na wyposażeniu standardową stałkę. Możecie zacząć fotografowanie krajobrazów właśnie od niej, a z czasem poszerzyć swój ekwipunek.
Problem z posiadaniem wielu obiektywów w przypadku tego typu fotografii jest jeden - trzeba to wszystko nosić. Fotografia krajobrazowa wiąże się często z długimi wędrówkami, a dobre teleobiektywy nie są ani małe, ani lekkie. Dlatego tak ważne jest zastanowienie się czego tak naprawdę potrzebujecie.
Podczas wyboru obiektywu zwróćcie też uwagę na przelicznik ogniskowej. 16 mm na pełnej klatce będzie bardzo szerokie, ale w przypadku APS-C da wam odpowiednik 24 mm, a dla matryc micro 4/3 - 32 mm. Nie zapominajcie o tym planując zakup szkła.
Ponieważ pejzażysta ze mnie żaden, a chciałam zobrazować nieco to, jak sprawdzają się różne ogniskowe w fotografii krajobrazu, poprosiłam Patryka o udostępnienie nam kilku zdjęć.