Facebook blokuje zdjęcie "przeseksualizowanych cebul". Naprawdę…?
Pewna kanadyjska firma ogrodnicza doświadczyła dziwnego zachowania algorytmów Facebooka, który uznał ich produkty za przeseksualizowane. Na pewno zdarzają się warzywa i owoce, które kojarzą się dwuznacznie, ale cebule…?
Gaze Seed Company to firma zajmująca się sprzedażą nasion różnych warzyw i owoców. Jak większość biznesów, ten również promuje się w mediach społecznościowych. Jeden z produktów o nazwie "Cebula, Walla Walla Sweet (nasiona)" zgorszył algorytmy Facebooka.
Zdjęcie, które firma wrzuciła na Facebooka, znajduje się na opakowaniu nasion. Przedstawione są na nim cebule w koszyczku oraz jedna przekrojona na pół z widocznym środkiem. W uwagach Facebooka była informacja o tym, że "produkty są ułożone w zbyt seksualny sposób". Ciekawe, co kierowało algorytmami w oznaczeniu tego zdjęcia. Przecież sztuczna inteligencja powinna działać lepiej.
Oczywiście Gaze Seed Company nie robiła problemów i po prostu zamieściła zrzut ekranu ze wspomnianą wyżej informacją w formie żartu na swoim fanpage’u. Meg Sinclar z kanadyjskiego oddziału Facebooka skomentowała jednak sytuację, informują o wykorzystywaniu algorytmów do oznaczania zdjęć, które mogą być potencjalnie gorszące i czasem po prostu działają nie aż tak dokładnie, jak powinny.
W pierwszej połowie 2020 roku z Facebooka zastało usunięte 75,2 miliona zdjęć, które miały zabarwienie erotyczne. Co ciekawe, ta liczba jest mniejsza niż zazwyczaj, co jest wpływem pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 i zmniejszonej ilości pracowników, którzy weryfikują wykryte przez algorytmy grafiki.
Wracając do Gaze Seed Company – przez całe zamieszanie i nagłośnienie sprawy, firma sprzedała więcej nasion wspomnianej cebuli w przeciągu ostatnich dni niż przez minione 5 lat. Jeden z managerów sklepu, Jackson McLean, nie kryje zadowolenia i przyznaje, że całe zajście nieźle go rozbawiło.