Dlaczego aż 20 % finałowych zdjęć World Press Photo 2015 zostało zdyskwalifikowanych?

Dlaczego aż 20 % finałowych zdjęć World Press Photo 2015 zostało zdyskwalifikowanych?
17.02.2015 10:06
Pierwsze miejsce w kategorii - sport. Argentyński zawodnik Lionel Messi przechodzi przed pucharem świata w piłce nożnej na stadionie Marakana. Jego zespół przegrał finał z drużyną Niemiec.
Pierwsze miejsce w kategorii - sport. Argentyński zawodnik Lionel Messi przechodzi przed pucharem świata w piłce nożnej na stadionie Marakana. Jego zespół przegrał finał z drużyną Niemiec.
Źródło zdjęć: © © Bao Tailiang, China / [www.worldpressphoto.org](www.worldpressphoto.org/awards/2015)
Piotr Kała
Piotr Kała

Aż 20 procent zdjęć, które zostały zakwalifikowane do przedostatniego etapu konkursu World Press Photo, zdyskwalifikowano za złamanie regulaminu. Co więcej, z tego powodu przyznano w tym roku tylko dwie, zamiast trzech nagród w kategorii SPORT.

Drugie miejsce w kategorii - sport otrzymało zdjęcie amerykańskiego zawodnika Odella Beckhama z New York Giants, który złapał piłkę i wykonał przyłożenie jedną ręką w meczu z Dallas Cowboys.
Źródło zdjęć: © © Al Bello, USA, Getty Images / [www.worldpressphoto.org](www.worldpressphoto.org/awards/2015)
Drugie miejsce w kategorii - sport otrzymało zdjęcie amerykańskiego zawodnika Odella Beckhama z New York Giants, który złapał piłkę i wykonał przyłożenie jedną ręką w meczu z Dallas Cowboys.
Zdjęcie Roku World Press Photo 2015. Zdjęcie przedstawia parę gejów w intymnej chwili w Petersburgu w Rosji, gdzie życie ludzi o odmiennej orientacji seksualnej staje się coraz trudniejsze. Mniejszości seksualne doświadczają w Rosji dyskryminacji prawnej i społecznej, a nawet są narażone na brutalne ataki ze strony konserwatywnych grup nacjonalistycznych i religijnych.
Źródło zdjęć: © © Mads Nissen, Denmark, Panos Pictures / [www.worldpressphoto.org](www.worldpressphoto.org/awards/2015)
Zdjęcie Roku World Press Photo 2015. Zdjęcie przedstawia parę gejów w intymnej chwili w Petersburgu w Rosji, gdzie życie ludzi o odmiennej orientacji seksualnej staje się coraz trudniejsze. Mniejszości seksualne doświadczają w Rosji dyskryminacji prawnej i społecznej, a nawet są narażone na brutalne ataki ze strony konserwatywnych grup nacjonalistycznych i religijnych.
Pierwsze miejsce w kategorii - ogólne newsy, historia zdobyło zdjęcie przedstawiające personel medyczny eskortujący mężczyznę chorego na ebolę, który w amoku uciekł z izolatki. Mężczyzna na zdjęciu zmarł wkrótce po wykonaniu zdjęcia.
Źródło zdjęć: © © Pete Muller, USA / [www.worldpressphoto.org](www.worldpressphoto.org/awards/2015)
Pierwsze miejsce w kategorii - ogólne newsy, historia zdobyło zdjęcie przedstawiające personel medyczny eskortujący mężczyznę chorego na ebolę, który w amoku uciekł z izolatki. Mężczyzna na zdjęciu zmarł wkrótce po wykonaniu zdjęcia.
Pierwsze miejsce w kategorii - natura przedstawia małpkę, która chowa się widząc nadchodzącego trenera, który szkoli małpkę do pracy w cyrku.
Źródło zdjęć: © © Yongzhi Chu, China / [www.worldpressphoto.org](www.worldpressphoto.org/awards/2015)
Pierwsze miejsce w kategorii - natura przedstawia małpkę, która chowa się widząc nadchodzącego trenera, który szkoli małpkę do pracy w cyrku.
Pierwsze miejsce w kategorii - natura, historie (stories) otrzymało zdjęcie mrówki zarażonej zarodnikami grzyba. Gdy przenikną one do mózgu zmuszają gospodarza do opuszczenia swojego siedliska i udania się na najbliższe drzewo, gdzie mrówka umiera, a grzyb rozsadza ją wypuszczając deszcz zarodników, aby rozpocząć proces na nowo.
Źródło zdjęć: © © Anand Varma, USA / [www.worldpressphoto.org](www.worldpressphoto.org/awards/2015)
Pierwsze miejsce w kategorii - natura, historie (stories) otrzymało zdjęcie mrówki zarażonej zarodnikami grzyba. Gdy przenikną one do mózgu zmuszają gospodarza do opuszczenia swojego siedliska i udania się na najbliższe drzewo, gdzie mrówka umiera, a grzyb rozsadza ją wypuszczając deszcz zarodników, aby rozpocząć proces na nowo.
Drugie miejsce w kategorii - natura, zdjęcie pojedyncze zostało przyznane za zdjęcie grupy wojowników Samburu, którzy po raz pierwszy w życiu spotkali nosorożca. Większość ludzi mieszkających w Kenii nigdy nie będzie miała okazji na takie spotkanie, ze względu na kłusownictwo, które dewastuje dziką przyrodę. Nikt nie zwraca też uwagi na rdzennych mieszkańców, którzy są kluczem do ocalenia wspaniałych afrykańskich zwierząt.
Źródło zdjęć: © © Ami Vitale, USA, Panos Pictures / [www.worldpressphoto.org](www.worldpressphoto.org/awards/2015)
Drugie miejsce w kategorii - natura, zdjęcie pojedyncze zostało przyznane za zdjęcie grupy wojowników Samburu, którzy po raz pierwszy w życiu spotkali nosorożca. Większość ludzi mieszkających w Kenii nigdy nie będzie miała okazji na takie spotkanie, ze względu na kłusownictwo, które dewastuje dziką przyrodę. Nikt nie zwraca też uwagi na rdzennych mieszkańców, którzy są kluczem do ocalenia wspaniałych afrykańskich zwierząt.
Pierwsze miejsce w kategorii - projekt długofalowy zdobyła Darcy Padilla za zdjęcie pt. “Family love 1994-2014”. Seria zdjęć przedstawia 21 lat trudnego życia Julie Baird i jej rodziny, Aids, narkotyki, relacje rodzinne, narodziny i śmierć. Julie urodziła szóstkę dzieci, mieszkała w strasznej okolicy, jej pierwsze wspomnie o matce to jak upiła ją w wieku 6 lat, a następnie wykorzystał ją jej ojczym. Z domu uciekła w wieku 14 lat, jak miała 15 stała się narkomanką.
Źródło zdjęć: © © Darcy Padilla / [www.worldpressphoto.org](www.worldpressphoto.org/awards/2015)
Pierwsze miejsce w kategorii - projekt długofalowy zdobyła Darcy Padilla za zdjęcie pt. “Family love 1994-2014”. Seria zdjęć przedstawia 21 lat trudnego życia Julie Baird i jej rodziny, Aids, narkotyki, relacje rodzinne, narodziny i śmierć. Julie urodziła szóstkę dzieci, mieszkała w strasznej okolicy, jej pierwsze wspomnie o matce to jak upiła ją w wieku 6 lat, a następnie wykorzystał ją jej ojczym. Z domu uciekła w wieku 14 lat, jak miała 15 stała się narkomanką.

Powód jest dobrze znany: zdjęcia zostały poddane zbyt dużej obróbce graficznej w postprodukcji. Wszystkie prace zakwalifikowane do finału, są poddawane weryfikacji pod kątem ingerencji w obraz. Autor zdjęcia ma obowiązek przesłać oryginalny plik RAW. Na tej podstawie od razu widać, które zdjęcia zostały zmienione.

Lars Boering, dyrektor WPP :

Wygląda na to, że niektórzy fotografowie nie mogą oprzeć się pokusie, aby ulepszyć swoje zdjęcia w postprodukcji - usuwając szczegóły albo nadmiernie zmieniając tonację. Oba rodzaje retuszu naruszają integralność obrazu.

Właśnie z tego powodu przyznano w tym roku tylko dwie, zamiast trzech nagród w kategorii Sport. Mark Baker, juror World Press Photo w kategorii Sport zaznaczył, że jest to bardzo demotywujące dla jurorów, jeśli muszą obejrzeć i ocenić kilka tysięcy zdjęć, wybierając do finału kilka, po czym okazuje się, że wiele z nich nie spełnia zasad konkursu.

Mark Baker, juror WPP Sport:

To smutne, że fotografowie nadal nie rozumieją, jak ścisłe są reguły World Press Photo, jeśli chodzi o obróbkę zdjęć

Jednocześnie dyrektor Boering zakomunikował, że WPP jako organizacja ma na celu wejście w dialog ze społecznością fotoreporterów, aby wypracować wspólne zasady dopuszczalnej postprodukcji obrazu reporterskiego.

Lars Boering, dyrektor WPP:

W najbliższych miesiącach będziemy dalej angażować się w dialog ze społecznością fotoreporterów z całego świata. Musimy wypracować wspólne standardy

Dlaczego tak duży odsetek zdjęć jest dyskwalifikowanych przez WPP? Pewnie jest kilka powodów. Jednym z nich jest chęć ulepszenia swojej pracy, w czym pewną winę, według mnie, ponosi samo WPP.

Zdjęcie Roku World Press Photo 2013
Źródło zdjęć: © © Paul Hansen
Zdjęcie Roku World Press Photo 2013

Jeśli prześledzimy nagrodzone zdjęcia na tym konkursie z ostatnich lat, możemy zwrócić uwagę na wiele prac, które zdają się (nie twierdzę, że są) być wygładzone, nasycone, wręcz odrealnione. Pierwszym z brzegu przykładem jest fotografia Paula Hansena, która otrzymała tytuł Zdjęcia Roku 2013 w tym konkursie. Zdjęcie do dzisiaj budzi pewne kontrowersje, ponieważ w tak „piękny" wizualnie sposób pokazuje śmierci. Jeśli takie zdjęcie zdobywa główną nagrodę, nie można się dziwić fotografom, że próbują podszkolić się w obróbce graficznej, aby nadążyć za pojawiającymi się trendami w fotografii reporterskiej. Teraz jury konkursu wysyłają sygnał, że nie będą tolerować nawet „nadmiernej zmiany tonacji". Rozumiem usuwanie elementów lub ich dodawanie, ale zmiana tonacji powodem do dyskwalifikacji? Szkoda, że nie pokazano nam przykładowych zdjęć, które zostały w ten sposób potraktowane. To mogłoby się stać swego rodzaju wyznacznikiem na przyszłość. A póki co mamy tylko te nagrodzone zdjęcia, które są tak piękne, że zdają się być nierealne.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)