2013 – wyzwania i nadzieje fotografów

2013 – wyzwania i nadzieje fotografów07.02.2013 13:00
Największe wyzwania na nadchodzący rok
Największe wyzwania na nadchodzący rok
Olga Drenda

Znaleźć nowych klientów, wybić się w Sieci – oto największe wyzwania fotografów w bieżącym roku. Serwis PhotoShelter zapytał ponad 5000 fotografów z całego świata o ich oczekiwania na rok 2013, a także o organizację pracy, sposoby zdobywania zleceń i źródła zarobków.

Rynek fotograficzny, o czym pisaliśmy już kilkakrotnie, zmienia się błyskawicznie. Dwa wpływowe narzędzia: wszechobecne cyfrówki i Internet sprawiły, że dziś dzięki umiejętnej promocji i odrobinie szczęścia łatwiej o 15 minut sławy, ale jednocześnie trudniej jest przełożyć rozpoznawalność na konkretne pieniądze. Wzrosła tolerancja na amatorszczyznę (na co skarżył się cytowany przez nas niedawno Norman Jean Roy), a co za tym idzie – spadły stawki i zawód fotografa stał się mniej dochodowy. Jak radzą sobie z tym sami zainteresowani?

[solr id="fotoblogia-pl-64017" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1843,zdjecia-za-akredytacje-na-koncert-wyludzenie-czy-sprawiedliwosc" _mphoto="5886243344-7b38de8dab-b--a902d6d.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2633[/block]

Serwis Photoshelter.com przeprowadził ankietę wśród swoich użytkowników. Przepytano ponad 5000 fotografów z całego świata (z przewagą USA - 65%). Znaleźli się wśród nich zarówno zawodowcy, początkujący, jak i ci, którzy fotografowanie traktują jako dodatkowe zajęcie.

Na pytanie o największe wyzwania związane z rozpoczętym niedawno rokiem zgodnie odpowiedzieli, że zdecydowanie będzie to – tu nie ma chyba zaskoczenia - znalezienie nowych klientów i zleceń. Kolejna kwestia niepokojąca ankietowanych to promowanie swoich prac w Internecie. To również nie jest niespodzianką. Serwisy do prezentacji portfolio coraz bardziej puchną i nietrudno zrozumieć obawy przez zginięciem w tłumie. Kiedy czyjeś prace spotkają się z zainteresowaniem i zostaną wyłowione, jest już z górki – próbki szybko trafiają do różnych popularnych serwisów, z Fotoblogią włącznie, a to już prostsza droga do zdobywania zleceń. Nie każdy ma jednak wystarczająco dużo szczęścia, aby zostać zauważonym.

[solr id="fotoblogia-pl-64044" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1840,nikon-nikkor-af-s-18-35mm-f3-5-4-5g-ed-do-pary-z-d600-i-d800-oraz-supergigant-nikkor-af-s-800mm-f5-6e-el-ed-vr" _mphoto="94338-afs-800e-fl-large--f6be18e.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2634[/block]

Wyzwania marketingowe: gdzie i jak się ogłaszać i promować?
Wyzwania marketingowe: gdzie i jak się ogłaszać i promować?

Sposoby radzenia sobie z tymi wyzwaniami są różne: bardziej intensywna promocja, więcej pracy, a czasem urozmaicenie oferty o film lub inną odmianę fotografii. Wśród fotografów, którzy decydują się na drugą specjalizację, przeważają: portret wśród fotografów ślubnych i specjalistów od fotografii artystycznej, fotografia ślubna u portrecistów oraz dokument wśród reporterów prasowych. O ostatniej z tendencji – wędrówce z prasy do galerii - już wspominaliśmy już. Daje ona bardzo interesujące rezultaty. Fotografia prasowa jest dziś w niełasce, więc jej przedstawiciele często decydują się na osobiste projekty. Wielu z nich wychodzi z kryzysu obronną ręką: świetnych albumów czy wystaw dokumentalnych jest dziś chyba więcej niż kiedykolwiek.

[solr id="fotoblogia-pl-64275" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1828,panasonic-pracuje-nad-innowacyjna-prawie-dwa-razy-czulsza-matryca" _mphoto="79950-color-splitter-642-573404c.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2635[/block]

Najpopularniejsze drugie specjalizacje
Najpopularniejsze drugie specjalizacje

Ankieterzy Photoshelter zapytali również o najskuteczniejsze sposoby na promocję i zdobywanie zleceń. Na pierwszym miejscu znalazła się stara dobra poczta pantoflowa, za nią – promocja w mediach społecznościowych i blogowanie. Facebook, Twitter i LinkedIn pozostają ulubionymi platformami do networkingu w Sieci.

[solr id="fotoblogia-pl-64233" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1829,zobacz-prace-finalistow-sony-world-photography-awards-galeria" _mphoto="swpa-makowski-64233-226x-5e52f4d.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2636[/block]

Jeśli chodzi o zarobki, największe dochody przynosi ankietowanym praca przy konkretnych zleceniach. Na drugim miejscu znalazła się sprzedaż odbitek przez Internet, nieco dalej fotografia stockowa. Dobre wiadomości? 73% respondentów wierzy, że uzbrojeni w dobrą strategię biznesową dadzą sobie radę. Ta spora grupa optymistów spodziewa się w tym roku wyższych zarobków niż w 2012.

Pełny raport Photoshelter w formacie PDF można znaleźć pod tym linkiem (warunkiem jest udostępnienie swojego adresu e-mail).

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)