5 trudnych słów dla początkującego fotografa
Jak każda związana z techniką dziedzina, fotografia dla początkującego ma kilka terminologicznych niespodzianek. Żeby ułatwić Wam porozumiewanie się na np. forach dyskusyjnych, warto znać kilka podstawowych pojęć. Oto pięć wybranych.
08.02.2009 | aktual.: 02.08.2022 10:33
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ogniskowa. Jest to odległość od punktu w którym tworzy się obraz po przejściu przez obiektyw (ognisko) a układem optycznym w obiektywie. Generalnie, im większa ogniskowa, tym większe możemy uzyskać przybliżenie. Im mniejsza wartość ogniskowej, tym obiektyw będzie więcej widział, a sam obiektyw nazywać będzie można szerokokątnym (takie obiektywy zaczynają się od ok. 28 mm). W opisie aparatu możecie znaleźć ten parametr jako np. 28-132 mm. Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że praw fizyki nie przeskoczymy (na razie) i im większy obiektyw będzie miał zakres ogniskowych, tym z nieco gorszą jakością obrazu trzeba się liczyć, szczególnie w skrajnych przypadkach (maksymalnie szerokokątny lub maksymalne tele). Najczęstszym problemem jest aberracja chromatyczna.
Przysłona. W wielkim skrócie przysłona odpowiada za to, ile światła zostanie wpuszczone do obiektywu. Warto zwrócić uwagę na liczbę przysłony przy obiektywach, najczęściej podawana jest jako f/2,8 czy f/22. Mała liczna przysłony - duża dziura. Duża liczba przysłony - mała dziura. Od liczby przysłony zależy też głębia ostrości.
Głębia ostrości. Duża głębia ostrości oznacza, że zarówno obiekt na pierwszym planie jest ostry, jak i te w drugim planie jak i w tle będą ostre. Mała głębia ostrości oznacza, że tylko w niewielkim zakresie odległości nasze fotografowane obiekty będą ostre - można to wykorzystać w fotografii portretowej, kiedy osoba będzie ostra ale już tło rozmyte (tzw. bokeh). Im większa liczna przysłony, tym większa będzie głębia ostrości.
Bokeh. Bardzo popularne ostatnio określenie na rozmycie tła. Generalnie wierzcie lub nie ale wygląd rozmycia może się różnić w zależności od obiektywu i jego konstrukcji - różne rodzaje obiektywów potrafią ?wyprodukować" różnej jakości plamki, plamy i rozmycia.
Zakres tonalny. Ta skromna nazwa określa ilość pośrednich wartości pomiędzy najciemniejszym, a najjaśniejszym punktem na zdjęciu. Żeby być bardziej ?po angielsku" możemy też nazywać to dynamiką barwną (ang. dynamic range). Im aparat (czy matryca) będzie miał większą dynamikę barwną, tym więcej subtelnych przejść tonalnych zarejestruje. Pamiętajcie, że im większe szumy na zdjęciu (wyższa wartość ISO), tym zakres tonalny będzie mniejszy.