© Justyna Kocur

Jak kreować swój wizerunek profesjonalny w mediach społecznościowych?

XXI wiek to czas daleko idącej cyfryzacji oraz globalizacji, jak i również czas, w którym kultura daru silnie się rozwija. Każdy z nas promuje się za pomocą nowych mediów, w tym różnych portali społecznościowych. Podpowiem wam, jak to zrobić, by było to efektywne i pokazało was w dobrym świetle.

Dlaczego piszę ten tekst?

Przede wszystkim – cześć wszystkim! Zajmuję się prowadzeniem mediów społecznościowych (Facebook, Instagram, Snapchat – nie znoszę Twittera) oraz personal brandingiem. Kiedyś, gdzieś tam, coś tam studiowałem związanego z tym tematem.


Z moich obserwacji wynika, że większość z nas – fotografów, zupełnie nie radzi sobie z prowadzeniem kont na różnych platformach. Często przeglądam sposoby prezentacji własnej twórczości – i są one po prostu sztywne lub prezentowana treść (content) jest zupełnie pozbawiona jakiejkolwiek spójności i sensu. Postanowiłem zdradzić wam kilka ogólnych zasad prowadzenia kanałów social media, ale wybór narzędzi pozostawiam wam.

Moja mała dygresja po przejrzeniu kilku stron na Facebooku – żebrolajki w formie konkursu fotograficznego czy zniżek nie dają wam nic. Pokazują tylko desperację. Starajcie się tego unikać. Proszę…

Bogna Kociołowicz-Wiśniewska

Doktorantka na Instytutcie Socjologii UMK, modelka alternatywna

Budując swoją popularność online musimy pamiętać, że często rządzą nią mechanizmy zbliżone do tych, które warunkują więzi towarzyskie. Relacje przez nas nawiązywane tworzą sieć społeczną, której jakość zależeć będzie od liczby i wartości kontaktów, ich intensywności oraz częstotliwości.

Oznacza to, że opłaca się podtrzymywać internetową znajomość choćby poprzez wymianę komentarzy i polubień, starać się włączyć do istniejących już grup (np. plenerowych), a także nawiązywać znajomości z osobami dobrze "usieciowionymi", czyli dysponującymi wieloma kontaktami, a często i prestiżem.

Niestety, środowisko internetowe, którym rządzą algorytmy selekcjonujące treści nie jest sprawiedliwe i nawet potencjalnie wybitni twórcy nie zostaną docenieni, jeżeli nie będą widoczni oraz ważni dla innych.

Kim jesteśmy?


W pierwszej kolejności musimy się określić. Wszyscy jesteśmy fotografami, czyli posługujemy się obrazem jako formą wypowiedzi. XXI wiek to czas, kiedy wszelakie formy wizualne zyskały na wartości i popularności. W społeczeństwie możemy zaobserwować wtórną hieroglifizację języka („Idiokracja”?) za pomocą emotikon oraz przesyłania zdjęć, zamiast krótkich wiadomości – jest to szybsze, bardziej dosadne oraz znosi bariery językowe. Warto wykorzystać medium, którym jest fotografia w mediach społecznościowych do kreowania naszego wizerunku.

Jak chcemy być postrzegani?

Oczywiście – każdy z nas jest fotografem. Ale pamiętajmy o tym, że nie każdy z nas traktuje fotografię zarobkowo. Część z nas robi to stricte dla przyjemności. Musimy skoncentrować się na tym – co chcemy pokazać i jak chcemy być postrzegani.

Marcin Jellinek

PR manager, Agencja Highlite PR

Warto przyjrzeć się temu, co wyróżnia Cię spośród innych artystów, skupić się na tym i postarać się to eksponować w mediach społecznościowych, zarówno na profilu prywatnym, jak i profesjonalnym.

Dobrze, jeśli to, co tworzysz w jakiś sposób wynika z Ciebie, więc znalezienie tego łącznika między Tobą, a Twoją pracą nada wszystkiemu autentyczności. Nie musisz chwalić się każdą realizacją. Chwal się tym, z czym czujesz się związany i co sprawia Ci radość. Dzięki temu inni będą kojarzyli Cię z tym, z czym chcesz być kojarzony.

Zobacz również: Zdjęcia ze smakiem, czyli fotografia kulinarna - sprzęt, światło, dodatki i sztuczki

W dzisiejszych czasach wizerunek fotografa, jako sztywnego profesjonalisty z aparatem w ręce, zupełnie się nie sprzedaje. Czas, kiedy wystarczyło wrzucić kilka świetnych zdjęć, już dawno minął. Obecnie nie tylko nasze zdjęcia są oceniane, ale również my jako ludzie. Logiczne wydaje się, że jeśli ktoś chce z nami nawiązać współpracę lub po prostu pogadać – będzie zastanawiał się, jakimi ludźmi jesteśmy. Znam sytuację, kiedy zdolni, uznani fotografowie tracili zlecenia ze względu na poglądy polityczne lub wartości, które reprezentowali.


Do naszego profesjonalnego, zimnego wizerunku warto dodać trochę ciepła. Nie mówię wam od razu, żebyście wrzucali zdjęcia z urodzin waszej pociechy, ani nic tego typu. Treści publikowane w mediach społecznościowych na oficjalnych profilach powinny być starannie selekcjonowane. Spróbujcie pokazać trochę waszego stylu życia, zainteresowań. Potencjalny odbiorca chce was poznać. Chce wiedzieć, co lubicie, co robicie i jakie wartości reprezentujecie, przez co dokonuje oceny według swoich wytycznych.

Do kogo kierujemy nasz przekaz?


Kiedy już określicie, kim jesteście i jak chcecie być postrzegani, pomyślcie o innych. Targetowanie, czyli ukierunkowanie przekazu, określenie grupy docelowej, to jedna z najbardziej istotnych kwestii podczas prowadzenia mediów społecznościowych.

Karolina Mazurkiewicz

kuratorka fotograficzna, galeria 13

Fotografowie dojrzewają do faktu, iż nazwisko jest marką. Jest to niezwykle odświeżający trend, który zarówno samym fotografom jak i całemu środowisku zapewni łyk zdroworozsądkowej świeżości, niezbędnej po dusznych czasach zachłyśnięcia się obcobrzmiącymi pseudonimami.

Jednak nadal wśród licznych błędów PR-owych nagminnym jest brak szacunku do odbiorcy. Wynika to zazwyczaj z faktu iż najaktywniejsze wśród osób lajkujących fanpage są te, z którymi fotograf zna się osobiście — takie osoby traktowane są w sposób nieco mniej formalny. Jednak przy  liczbie fanów sięgającej niekiedy dziesiątek tysięcy większość to osoby obce.

Facebook, Twitter, Snapchat czy nawet YouTube znacznie zmniejszyły dystans artysta — odbiorca sztuki, ale nie na tyle by pozwalać sobie na obce traktowanie. Nie wolno nigdy zapominać o tym, że fanpage jest wizytówką, w tej chwili najłatwiej dostępną dla potencjalnego nabywcy, sponsora, kuratora czy agenta artystycznego i to, co się na nim znajdzie jest jednoznacznie kojarzone z nazwiskiem – marką.

Bez względu na to czy fotografujecie zarobkowo, czy też nie. Musicie wiedzieć, dla kogo fotografujecie, kto ma was podziwiać, wspierać i ewentualnie zatrudnić. To logiczne, że do sesji dziecka nikt nie weźmie fotografa aktowego, a do ślubu mistrza fotografii produktowej. Najlepiej określić swoje działania na podstawie płci, wieku, miejsca zamieszkania oraz predyspozycji (potrzeb) grupy docelowej.

Dokąd zmierzamy?


Właśnie – co jest naszym celem? To proste – musimy pokazać, że po prostu jesteśmy super pod każdym względem. Robimy fajne zdjęcia, żyjemy fotografią i to jest bardzo dobra kwestia! Nie bójmy się pokazać, kim jesteśmy.

Julia Siewak

Specjalista ds. Content Marketingu, TIM SA.

Głównym celem działań fotografów w social media oprócz efektu sprzedażowego, jest budowanie swojego wizerunku. Publikacja zdjęć np. na Facebooku odbywa się nie tylko po to, aby zdobyć uwagę potencjalnego klienta, ale też w celu zachęcenia go do dzielenia się nimi ze swoimi znajomymi.

Cały mechanizm powoduje większą wiarygodność, bo pochodzi z zaufanego źródła, a tym samym zwiększa szanse na kolejne zlecenia. Należy pamiętać, że spójna tematyka prezentowana przez fotografa to nieodzowny element rozwoju i podtrzymywania profesjonalnego wizerunku w sieci.

Bądź systematyczny, publikuj zdjęcia, którymi możesz się pochwalić, zaskakuj, myśl nad nowymi rozwiązaniami, nie bądź sztampowy. Pamiętaj, że wartościowe posty są coraz bardziej w cenie, szczególnie, jeśli angażują ludzi.

Naszym głównym zadaniem podczas prowadzenia mediów społecznościowych jest stworzenie właśnie tej społeczności. Musimy zrobić wszystko, żeby wokół naszej twórczości zrobił się szum. Najważniejsze dla nas powinno być sprzężenie zwrotne (feedback), czyli sposób, w jaki odbiorcy reagują na prezentowaną im treść. Bez względu na to czy będzie pozytywny, czy nie – każdy jest wartościowy, ponieważ pomoże nam wygenerować target oraz dostosować content do naszej grupy docelowej. Szanujcie hejterów!

Vademecum social media

  • Bądź sobą, przecież nikt nie lubi fałszywych ludzi. Musisz zdobyć zaufanie swoich odbiorców.
  • Bądź pewny siebie, ale nie arogancki. Musisz pokazać, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie.
  • Pokaż, że żyjesz. Zrób sobie selfie na wystawie, albo sfotografuj zabawną minę modelki. Nie bój się zdradzić kilku sekretów zawodowych. Pokaż kulisy sesji. Ludzie lubią takie smaczki.
  • Nie bądź nudziarzem. Serio – odrobina humoru jeszcze nikomu nie zaszkodziła. A jeśli będzie to anegdotka związana z Twoją pracą tym lepiej.
  • Myśl, co robisz. Twórz dobrą treść, dostosuj ją do odbiorców. Nie ma sensu non stop pokazywać samych artystycznych zdjęć.
  • Nie żebrz. Lajki przyjdą ze społecznością i dobrą treścią. Konkursy na darmową sesję lub zniżki to totalna wiocha!
  • Uspokój się. To, że ktoś ma więcej lajków od Ciebie jeszcze nic nie znaczy.
  • Zadbaj o jakość. No właśnie – nie ilość, a jakość. Lepiej wrzucić coś rzadziej, ale na wysokim poziomie.
  • Rób swoje. Nie oglądaj się na treść innych – generuj swoją i nie kopiuj nikogo.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Popularne miejsca na świecie, w których nie można fotografować Tryby P, A, S, M - czym są i kiedy ich używać w praktyce? [poradnik] Jak fotografować Perseidy, czyli spadające gwiazdy? [poradnik] Jak fotografować burze i pioruny? [poradnik] 7 powodów, dla których warto być fotografem Fotografia makro - praktyczne porady dla początkujących [poradnik] Jak fotografować koty, aby nie dostać przy tym kota [poradnik] Czy liczba megapikseli w aparatach ma rzeczywiście duże znaczenie? [poradnik] Zaczynasz swoją przygodę z fotografią? Po tych kilku radach Twoje zdjęcia mogą być dużo lepsze Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] Inspirujące pomysły na ciekawe zdjęcia zimą Dostałem swój pierwszy aparat. Co warto wiedzieć na początku? [poradnik] Fotografowanie w zimie - praktyczne rady, jak dbać o sprzęt i swoje zdjęcia Jak uzyskać na zdjęciach piękny bokeh? Wystarczy 5 minut [poradnik] Nowa lustrzanka do 2000 zł - na które aparaty warto zwrócić uwagę? 10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik] Czy naprawdę potrzebujemy sprzętu z najwyższej półki, by robić dobre zdjęcia? Color Efex Pro 4 - zestawienie najciekawszych filtrów, które urozmaicą Twoje zdjęcia Nie można żyć samą fotografią. Jak poradzić sobie z kryzysem twórczym? Capture One 9 - jakość przede wszystkim Prosty sposób, aby zrobić adapter na filtr o większej średnicy niż nasz obiektyw Szybsza selekcja serii zdjęć dzięki układaniu w stosy w Adobe Lightroom [wideoporadnik] 5 najlepszych filmujących aparatów dla początkujących 3 utwory bez lampy, czyli jak zabrać się za fotografię koncertową