5 kroków do zbudowania własnego portfolio [poradnik]

5 kroków do zbudowania własnego portfolio [poradnik]07.06.2011 13:35
Fot. Michał Massa Mąsior
Michał Massa Mąsior

Zawsze kiedy miałem okazję oglądać prace fotografów starających się dobrze wypaść przed swoim potencjalnym pracodawcą, zastanawiało mnie, co tak naprawdę powoduje, że ktoś się podoba lub nie. Wielokrotnie też wystawiałem pod taką ocenę samego siebie. Zebrałem trochę doświadczenia i chętnie się nim podzielę.

Co to jest portfolio?

Portfolio to zbiór przykładowych prac artysty. Niegdyś kojarzona przede wszystkim z teczką, w której trzymało się swoje dzieła - teraz coraz częściej tworzone jest online. Portfolio może być doskonałą podstawą do oceny umiejętności artysty - jego stylu, warsztatu oraz pomysłów.

Zapewne nikt nie zaprzeczy, że aby zaprezentować umiejętności, artysta musi publikować swoje prace. Większość z Was ma po kilka galerii zawieszonych w różnych miejscach w Internecie. Jestem też pewien, że niektórzy doskonale poznali mechanizmy pozycjonowania obowiązujące na portalach społecznościowo-fotograficznych.

Niektóre wymagają częstych odwiedzin na stronie użytkownika, inne wielu obrazów, jeszcze inne stawiają na komentarze. Na niektórych wystarczy się często logować, żeby być widocznym. Mój nauczyciel mawiał, że jeśli nie masz strony internetowej, nie jesteś fotografem! W dużej mierze się z nim zgadzam. Aby zostać dostrzeżonym, trzeba mieć reprezentację swoich prac, a im łatwiej do nich dotrzeć, tym lepiej.

Co z artystami, którzy zostali już wypromowani? Peter Lindbergh – kiedy wchodziłem na jego stronę jeszcze 2 lata temu, mogłem przeczytać, że jest znany i lubiany, a zdjęć zobaczyć się nie dało. Na stronie widniały jedynie adresy galerii wystawiających jego prace. Teraz? www.peterlindbergh.com - jednak się ugiął! Wpisanie w Google'a niektórych nazwisk powoduje, że na liście wyników wyświetlają się jedynie odnośniki do tego, co zamieszczają inni. Takich jest jednak niewiele, coraz mniej, a liczących się prawie wcale!

Czym tak naprawdę jest portfolio?

W Wikipedii znajduje się następująca definicja:

Portfolio – to teczka (także w sensie dosłownym lub np. segregator) z przykładowymi pracami artysty, a w szerszym znaczeniu prezentacja dokonań danej osoby lub firmy, np. plik zawierający próbki, przykłady i wizerunki wykonanych, kompletnych prac, mogących być podstawą do oceny jej umiejętności, zdolności do pracy na danym stanowisku lub wykonania danego zadania.

Tak, właśnie – teczka. Chcąc dostać się na ASP, trzeba złożyć teczkę, czyli portfolio. Jeśli chce się dostać pracę albo zlecenie fotograficzne, często pada pytanie o portfolio.

WWW czy druk?

Jak się prezentować: wybrać wydruki ułożone w teczce czy publikować prace w Internecie?

Załóżmy, że ubiegacie się o zlecenie u Pana X. Jeśli chcecie go sobą zainteresować, wyślijcie e-mail. Ale pamiętajcie: nigdy nie załączajcie zapakowanych zdjęć! Wklejcie do wiadomości prezentującej Waszą sylwetkę kilka przykładowych fotografii, do reszty możecie zamieścić link. Jeśli uda się zainteresować X, zapewne będzie chciał zobaczyć więcej.

Jeśli zadacie mu na początku rozpakowanie katalogów, nawet nie podejmie trudu. Dlaczego? Bo takich maili dostaje 1500 dziennie. Waszym zadaniem jest zrobić wszystko, by nie zostać odrzuconym na samym początku.

Fot. Michał Massa Mąsior
Fot. Michał Massa Mąsior

Co się dzieje, kiedy pierwsze wrażenie jest pozytywne i X postanawia odwiedzić stronę albo galerię w Internecie? Podajcie mu odpowiednie linki,  żeby nie musiał oglądać zdjęć z Waszej wyprawy na grilla albo z wyjścia na imprezę mocno zakrapianą alkoholem. Pokażcie mu zdjęcia dotyczące takich tematów, które mogą go zainteresować. On chce znać Wasz styl, nie interesują go Wasze umizgi ani menu grillowe.

Drukowana teczka zdjęć - po co?

Nie zawsze pierwszy kontakt odbywa się drogą mailową. Czasami cała historia rozpoczyna się od umówionego spotkania. Wielokrotnie też mail jest jedynie wizytówką, dzięki której dochodzi do rozmów na żywo. Na takie spotkanie nigdy nie wybierajcie się bez wydrukowanego portfolio. Pan X, podobnie jak każdy inny fan fotografii, chce oglądać druk. Będzie się rozwodził nad jakością zdjęcia, papieru, wreszcie nad pięknem okładki, a jeśli wszystko mu się spodoba, dobra Wasza! Spodobało się, a zlecenie jest bliżej realizacji.

Klient cmoka z zachwytu, czyli jak stworzyć dobre portfolioZacznijcie od wybrania formatu oraz wyglądu teczkiPrzede wszystkim wybierzcie teczkę, która pasuje do Was, jest w stylu Waszych zdjęć - to będzie działało podobnie jak dress code. Dobrze wszyscy wiemy, że większość zdjęć najlepiej prezentuje się w dużych formatach, ale noszenie pełnej teczki o zbyt wybujałych gabarytach może być mało poręczne. Dobierzcie zatem taką wielkość segregatora, aby można go było wygodnie oglądać. Drugą sprawą jest sposób prezentacji. Wybranie pionu lub poziomu może zależeć od tego,  jakich zdjęć macie najwięcej.Ile zdjęć ma się znaleźć w środku?Szkół jest wiele, jedni mówią: lepiej mało, a dobrze. Inni są zdania, że trzeba pokazać przekrój swoich prac i ich różnorodność. Ja jestem zdania, że portfolio powinno zawierać nie mniej niż 20 i nie więcej niż 30 zdjęć. To liczba, która pozostawi niedosyt, a po to mamy w teczce wizytówki, aby X jedną wziął ze sobą i wpisał adres do swojej przeglądarki.Co ma być w teczce?

Dobrze jest poprosić o pomoc kilka niezależnych osób, które uważacie za fachowców. Zobaczcie, co one wybierają, i załączcie do portfolio te zdjęcia, po które najczęściej sięgają. Jeśli nie macie zaufania do nikogo, spróbujcie się postawić w roli klienta.

Jak ułożyć portfolio?

[block position="inside"]1342[/block]

Teczka musi mieć początek, rozwinięcie i koniec - podobnie jak książka. Ważne są początek, kulminacja i zakończenie. Trzeba pozostawić dobre wrażenie.

Jeśli macie zdjęcie, które zdecydowanie wybija się ponad resztę, nie pokazujcie go! Przy nim pozostałe fotografie wydadzą się niedobre. Pan X nie wie o tym, że je zrobiliście, i niech tak pozostanie. Odłóżcie to zdjęcie na lepsze czasy... Podobnie należy zrobić w przypadku zdjęcia niższej jakości. Lepiej mieć jedno mniej, niż dać powód do przemyśleń Panu X.

Kiedy układacie zdjęcia na rozkładówkach, pamiętajcie, żeby ze sobą grały. Traktujcie je jak całość. Jedno nie może przytłaczać drugiego, kompozycyjnie muszą ze sobą korespondować. Szczególnie częstym błędem jest układanie obok siebie portretów, w których linia wzroku ze sobą nie współgra. Czasem warto jedno ze zdjęć pomniejszyć, aby wzrok modela znajdował się na podobnej wysokości. Oczywiście, jak wszystko w fotografii, podobnie i ta podpowiedź sprawdza się nie we wszystkich przypadkach.

Kiedy zmienia się format zdjęcia z pionu na poziom, pamiętajcie, żeby fotoksiążka przekładana była tylko w jedną stronę, czyli jeśli na jednej rozkładówce prezentujecie piony, a na kolejnej poziomy, włóżcie je tak, by przekładać teczkę np. tylko w prawo. To ułatwi oglądającemu sprawę.

Jak podzielić obrazy?

Pogrupujcie fotografie w cykle. Najprostszy podział to np. kolor i czerń i biel. Lepiej i nowocześniej jest dzielić zdjęcia tematycznie. Aktualnie wiele albumów łączy ze sobą kolorowe i monochromatyczne zdjęcia.

Warto ułożyć zdjęcia np. wg typów: portret, glamour, street, studio, akt itd. Następnie wedle powyższego akapitu spróbujcie poukładać je w pary rozkładówkowe. Jeśli któraś fotografia nie ma pary, może warto zaprezentować ją samodzielnie? To częsty zabieg w fotoedycji albumów.

Fot. Michał Massa Mąsior
Fot. Michał Massa Mąsior

Widziałem wiele przeciętnych zdjęć poukładanych w bardzo dobre teczki. Zazwyczaj całość robiła bardzo dobre wrażenie, a aplikant uzyskiwał zamierzony efekt. Widziałem też mnogość genialnych zdjęć chaotycznie powkładanych do portfolio, które przez to traciło na wartości.

Świat idzie do przodu, doba ma 24 godz., a Pan X chce się uwolnić od pracy. Jeśli pomożecie mu w decyzji, na pewno łatwiej osiągniecie cel. Truizm? Ale jaki prawdziwy....


Zdjęcia: Michał Massa Mąsior

Sesja: *Japonia. Inspiracje *(zdj. 1, 2)

Modelki Joanna Auguściuk FASHION COLOR & Anna Nocoń D'VISION

Fryzury Tomasz Karcz

Makijaże Monika Kołodziej

Ubrania i dodatki Natasha Pavluchenko Fashion Studio, Coco Mayaki, TabooShop &Tom'sWardrobe

Stylizacja Tomek Gąsienica-Józkowy

pozostałe:

Modelka Agnieszka Szwarc - Fashion Color

Model: Tomasz Palasz

Stylizacje: Tomek Gąsienica-Józkowy



Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.