6 prostych kroków do udanego portretu [poradnik]

6 prostych kroków do udanego portretu [poradnik]28.03.2014 14:31
Źródło zdjęć: © ©Jakub Kaźmierczyk
Jakub Kaźmierczyk

Portrety to dziedzina fotografii, z którą każdy prędzej czy później się zetknie. Fotografowanie ludzi to nie lada wyzwanie, ale trzeba robić to z głową.

Przede wszystkim trzeba podzielić portrety na dwie podstawowe kategorie. Można zrobić portret naturalny, bez większych przygotowań i nie poddawać go retuszowi. Można też przygotować odpowiednią stylizację, makijaż, a potem takie zdjęcia poddać obróbce. Przygotowałem dla Was 6 punktów, dzięki którym w prosty sposób poprawicie swoje zdjęcia.

1.Rozmowa!

Bez rozmowy z fotografowaną osobą szanse na udany portret maleją. Dzięki rozmowie przed sesją rozluźnimy atmosferę (dla mnie nie ma nic gorszego niż napięcie podczas zdjęć). Poza tym jeśli umawiamy się z kimś, kogo nie znamy, podczas rozmowy będziemy mogli dokładnie obejrzeć modelkę.

Może to głupio zabrzmieć, ale trzeba zobaczyć, który profil ma lepszy, jak wygląda uśmiech itd. Dzięki temu będziemy wiedzieli, że np. nie warto sugerować uśmiechu i że lepiej będzie, jeśli skupimy się na prawej stronie twarzy. Oczywiście trzeba uważać, żeby oglądanie modelki nie przerodziło się w niezręczne gapienie się, ale zdecydowanie pomoże nam to w późniejszych zdjęciach. Równie głupio może zabrzmieć to, że przed sesją szukam w Internecie różnych dowcipów, ale wierzcie mi, działają one dużo lepiej niż standardowe „uśmiechnij się”.

  1. Sprzęt

Wiele osób zaczynających przygodę z portretem używa bardzo długich obiektywów o ogniskowych 200 czy 400 mm. W specyficznych sytuacjach zastosowanie takich ogniskowych jak najbardziej ma sens, jednak w przypadku początkujących nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem. Przede wszystkim decydując się na tak dużą ogniskową, zwiększamy dystans między modelką a fotografem, tracimy kontakt i liczymy na to, że całą pracę wykona za nas fotografowana osoba.

Ja do zrobienia zdjęć do poradnika wykorzystałem aparat Olympus E-P5 z obiektywami 25/1.8 i 45/1.8, będącymi odpowiednikami 50 i 90 mm (dla małego obrazka). Takie ogniskowe nie przerysowują fotografowanej osoby, ale nie pozwalają też odejść za daleko.

  1. Akcesoria

O akcesoriach wspominałem już w poradniku jesiennym. Pamiętajcie przede wszystkim o niewielkiej blendzie, którą trzeba mieć zawsze przy sobie.

Ja zawsze wożę ze sobą prostą blendę 5 w 1 w rozmiarze 60 x 90, dzięki czemu mogę ją przytrzymać nawet jedną ręką. Polecam również blendy trójkątne z uchwytem - są śmiesznie tanie, a gwarantuję, że przydadzą się w niejednej sytuacji.

  1. Miejsca

Kiedy rozmawiam ze znajomymi o miejscach na zdjęcia, zawsze słyszę: Pergola, Park Południowy, Ogród Japoński, Ostrów Tumski. Nie da się ukryć, że to jedne z najładniejszych miejsc we Wrocławiu, ale chyba nie ma w tym mieście fotografa, który nie sfotografowałby każdego z nich. Warto poszukać bardziej nietuzinkowych miejsc.

Co prawda przedstawiony na moich zdjęciach przystanek Wrocław Stadion nie należy do najbardziej oryginalnych, ale z pewnością było to jedno z niewielu zadaszonych miejsc tego deszczowego dnia, na który zaplanowaliśmy sesję.

Nie bójmy się również wnętrz czy studia. W tym wypadku również warto pohamować zapędy do rozstawiania 5 lamp, szczególnie jeśli nie mamy odpowiedniego doświadczenia. Ja zdjęcia studyjne zrobiłem za pomocą jednej lampy ze standardową czaszą.

Idąc z modelką we wcześniej zaplanowane miejsce, trzeba mieć oczy dookoła głowy. Ja wykorzystałem moment, kiedy Patrycja wsiadała do samochodu. Wystarczyła chwila i udało mi się zrobić kolejne niezłe ujęcie.

  1. Obróbka

Wszystko zależy od tego, czy portrety mają być zupełnie naturalne, przy których pomogą nam jedynie podstawowe suwaki w Lightroomie, czy też może podczas postprodukcji będziemy nadawać zdjęciom jakiś spójny z miejscem i pogodą charakter. Gdy robiłem plenerowe zdjęcia do poradnika, pogoda była paskudna, a z nieba lały się strugi deszczu. Monochromatyczny beton w połączeniu z czarnymi ciuchami Patrycji przesądził o konwersji wszystkich zdjęć do czerni i bieli. Jeśli pogoda byłaby ładna, z pewnością nie zrezygnowałbym z koloru. Zastosowałem też delikatny retusz, który ograniczył się do usunięcia drobnych niedoskonałości cery i użycia narzędzi dodge&burn. Do tego wspomniana konwersja do czerni i bieli, dodanie delikatnego szumu i na tym koniec.

  1. Na koniec

Pamiętajcie, że podstawą dobrego portretu jest kontakt fotografa z modelką. Nie bierzcie ze sobą tony sprzętu, ponieważ to kwestia drugorzędna! Aparat ustawcie już przed wyjściem z domu, żeby nie okazało się potem, że modelka zacznie pozować, a Wy dopiero będziecie wyłączać tryb „kota” czy samowyzwalacz. Do roboty :)!

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.