7 świetnych obiektywów Nikona, które trzeba mieć

7 świetnych obiektywów Nikona, które trzeba mieć25.07.2011 14:11
Fot. KB
Krzysztof Basel

Nawet jeśli nie jesteś fotograficznym sprzętowym maniakiem, to są obiektywy, na widok których serce bije Ci mocniej. Prezentujemy subiektywne zestawienie siedmiu najciekawszych szkieł marki Nikon, którymi trzeba, chociaż przez chwilę, fotografować.

Nawet jeśli nie jesteś fotograficznym sprzętowym maniakiem, to są obiektywy, na widok których serce bije Ci mocniej. Prezentujemy subiektywne zestawienie siedmiu najciekawszych szkieł marki Nikon, którymi trzeba, chociaż przez chwilę, fotografować.

Nikkor 14-24 mm f/2.8 to jeden z tych obiektywów, których zazdroszczą nam posiadacze lustrzanek Canona. Niektórzy tak bardzo, że kupują sobie specjalne przejściówki, aby móc podpiąć Nikkora do korpusu Canona.

Nic dziwnego, ultraszerokokątny obiektyw jest tego wart. Nikkor jest przede wszystkim bardzo ostry, nawet przy wysokich przysłonach. Świetnie sprawdza się jako uniwersalne szkło do fotoreportażu z korpusem z matrycą DX (np. D300s czy D90). Uzyskujemy wtedy ekwiwalent ogniskowej 21-36 mm. Pełne skrzydła rozwija natomiast dopiero przy matrycach pełnoklatkowych FX. Oferuje lepszą ostrość niż Nikkor 12-24 f/4 i o wiele lepszą niż stałoogniskowy maluch 24 mm f/2.8. Niezastąpione szkło szerokokątne dla ceniących wysoką jakość bez kompromisów.

Produkowany od 2010 roku szerokokątny, stałoogniskowy obiektyw Nikona to obecnie jedno z najlepszych i najbardziej ostrych szkieł japońskiego producenta. Według testów to najbardziej ostry obiektyw o ogniskowej 24 mm na rynku, który wypada nawet lepiej niż droga LEICA 24 mm f/1.4 SUMMILUX-M ASPH.

Świetnie sprawdza się nie tylko przy słabym świetle, ale także kiedy potrzebujemy skorzystać z mniejszej przysłony. Nikkor 24 mm f/1.4 jest też solidnie zbudowany – zarówno zewnątrz, jak i wewnątrz. Konstrukcja obiektywu składa się z 12 elementów ułożonych w 10 grupach. Dwie soczewki są wykonane z niskodyspersyjnego szkła ED, a dwie inne mają kształt asferyczny. Wewnątrz znajdują się też powierzchnie pokryte powłoką Nano Crystal Coat.

Niestety, Nikkor 24 mm f.1.4 swoje kosztuje. To typowo profesjonalny obiektyw, który jest produkowany w organicznej liczbie, zatem nawet jeśli uda nam się go zobaczyć w sklepie, to będzie słono kosztować. W Polsce cena Nikkora 24 mm f/1.4 wynosi ok. 7000 zł.

Amerykanie ładnie mówią na ten obiektyw „must have”, czyli w wolnym tłumaczeniu „musisz go mieć”. To pozycja obowiązkowa dla każdego użytkownika lustrzanek typu DX. Szkło zapewnia bardzo dobrą jakość optyczną, niezłą jasność, ma uniwersalną ogniskową (ok 50 mm dla matrycy DX), jest lekkie, małe, solidnie wykonane i … przede wszystkim bardzo tanie. W sklepach możecie je kupić już za ok. 750 zł. To rzadkie połączenie dobrej jakości i niskiej ceny. Nic zatem dziwnego, że Nikkor 35 mm f/1.8 stał się bardzo popularny.

W tym zestawieniu nie mogło zabraknąć klasycznej pięćdziesiątki, która w testach plasuje się na samym szczycie wśród  obiektywów o ogniskowej 50 mm. Szkło gwarantuje świetną jakość i ostrość zdjęć, piękną plastykę, cichy i szybki autofocus z silnikiem SWM oraz bardzo dobrą jasność. Świetnie nadaje się do portretów z pięknym rozmyciem tła czy pracy w kiepskich warunkach oświetleniowych - zjada na śniadanie większość konkurentów. Do tego jest mały, lekki i tani, bo kosztuje tylko ok. 1300 zł.

24–70 mm f/2.8 ujrzał światło dzienne w 2007 roku wraz z obiektywem 14-24 mm f/2.8 czy lustrzankami Nikon D300 i D3.

Ten uniwersalny zoom ma wszystko, czego potrzebuje fotograf. Przede wszystkim trzeba go pochwalić za genialną jakość oferowanych zdjęć, wysoką ostrość prawie na wszystkich możliwych przysłonach oraz szybki, celny i cichy autofocus. Szkło zostało bardzo solidnie wykonane, chociaż jest dosyć duże i ciężkie.

To idealny kandydat, jeśli mielibyście wybrać tylko jeden jedyny obiektyw. Nikkor 24 – 70 f/2.8 świetnie nadaje się do reportażu, ale także do portretów czy zdjęć krajobrazowych. Wraz z pełnoklatkowymi korpusami Nikona stanowi podstawowe narzędzie pracy wielu fotoreporterów na całym świecie. To po prostu jeden z najlepszych zoomów na rynku. I jak na tak dobry sprzęt przystało, swoje kosztuje – ok. 6000 zł.

Większość obiektywów Nikona o ogniskowej 85 mm to udane konstrukcje, ale najnowsza ich wersja jest jeszcze lepsza. To jeden z najlepszych obiektywów do portretów. Przez większość jest chwalony za świetną plastykę zdjęć, nawet przy maksymalnych przysłonach, oraz piękne rozmycie tła (bokeh). Ze względu na jasność dobrze sprawuje się także w słabych warunkach oświetleniowych. W testach obiektyw najsłabiej wypada pod względem aberracji chromatycznej oraz winietowania. Jego cena wynosi ok. 5800 zł.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.