Adobe Lightroom mobile wreszcie na rynku! Jak sprawdza się w praktyce? [test]

Adobe Lightroom mobile wreszcie na rynku! Jak sprawdza się w praktyce? [test]09.04.2014 12:20
Jakub Kaźmierczyk

Na aplikację Adobe Lightroom mobile czekało wielu fotografów, a na forach fotograficznych huczało od plotek. Co przygotowali specjaliści z Adobe? Sprawdzamy!

Nie zaliczałem się do osób, które codziennie zaglądały do App Store w poszukiwaniu mobilnego Lightrooma, ale gdy dostałem informację prasową, od razu pobrałem go na mojego iPada. Po włączeniu komputera asystent Creative Cloud zasugerował aktualizację stacjonarnej aplikacji do wersji 5.4.

Po zainstalowaniu nowej wersji Lightrooma pojawiła się sugestia, aby połączyć go z aplikacją mobilną. Jest to banalnie proste: wystarczy podać dane Adobe id, tak samo jak w przypadku okna logowania aplikacji mobilnej.

Lightroom w wersji mobilnej nie jest w pełni samodzielną aplikacją, a możliwości obróbki zdjęć w porównaniu ze Snapseedem czy Photoshopem Touch są ograniczone. W zasadzie do dyspozycji są tylko narzędzia z zakładki "basic". Nie ma dostępu do korekt lokalnych czy chociażby narzędzi korekcji punktowej.

Ale czy można powiedzieć, że Lightroom mobile to z dużej chmury mały deszcz? Moim zdaniem nie, bo choć możliwości obróbki zdjęć są ograniczone, to inżynierowie Adobe skupili się na integracji wersji stacjonarnej z mobilną i typowej pracy w chmurze. Lightroom mobile pozwala na zgranie tzw. smart previews na iPada, dzięki czemu w bardzo prosty sposób można pokazać zdjęcia klientowi. On z kolei jednym ruchem palca może wybrać zdjęcia do dalszej obróbki lub zdecydować, że któreś należy usunąć.

Nie pracujemy przy tym na plikach RAW, tylko dużo mniej ważących JPG-ach, więc nie musimy martwić się o miejsce w pamięci tabletu. Wszystko to synchronizuje się z aplikacją komputerową. Podobnie wygląda sprawa z obróbką zdjęć. Wszystkie zmiany naniesione na iPadzie automatycznie synchronizowane są z dużym Lightroomem, co znacząco ułatwia dalszą pracę.

Myślę, że osoby, które oczekiwały przełożenia wersji stacjonarnej na tablety, mogą poczuć się zawiedzione. Z mojego punktu widzenia obecna forma pracy w chmurze to dobry krok. Jeśli tylko uda się dopracować szybkość synchronizacji kolekcji i dodane zostaną korekty lokalne, z pewnością częściej będę korzystał z tego rozwiązania.

Warto też wspomnieć, że kolekcje, które synchronizowane są z Lightroomem mobile, automatycznie trafiają do chmury, dzięki czemu możemy mieć do nich wgląd z poziomu strony lightroom.adobe.com.

Minusem jest sposób dystrybucji: Adobe po raz kolejny stygmatyzuje osoby, które nie są przekonane do rozwiązań w chmurze. Aby korzystać z mobilnego Lightrooma, trzeba mieć aktywną subskrypcję CC. Szkoda.

Więcej na temat działania aplikacji dowiecie się z poniższego filmu. Zapraszam!

Lightroom Mobile - test aplikacji

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.