Badania pokazują, że profesjonalni fotografowie coraz częściej sięgają po smartfony

Badania pokazują, że profesjonalni fotografowie coraz częściej sięgają po smartfony03.08.2020 08:36

Nie da się ukryć, że smartfony fotograficzne i fotografia mobilna to prężnie rozwijające się dziedziny, które wypierają niektóre rozwiązania z rynku oraz ciągle przyciągają nowych użytkowników. Badania przeprowadzone prze Suite48Analytics pokazują ciekawą tendencję wśród profesjonalnych fotografów.

Fotografia mobilna coraz bardziej popularna

Gdy pojawia się temat fotografii mobilnej i smartfonów, w mojej głowie od razu głośno rozbrzmiewają słowa Chase’a Jarvisa: "Najlepszy aparat to ten, który masz przy sobie". Mówił wówczas o iPhone 3G, który jak na ówczesne standardy miał całkiem niezły aparat. Oczywiście nowe generacje smartfonów fotograficznych to kompletnie inny świat. Jakość obrazu coraz bardziej zbliża się do zaawansowanych aparatów kompaktowych, a przecież smartfona zawsze mamy w kieszeni.

Miłośnicy fotografii mobilnej często inwestują w dodatkowe akcesoria, by jeszcze poprawić jakość swoich prac. Są to różne obiektywy, statywy, gimbale oraz zaawansowane aplikacje mobilne na iOS czy Androida, które pozwalają nie tylko na robienie zdjęć, nagrywanie wideo ale również na rozbudowany retusz. Wystarczy spojrzeć na Photoshopa na iPada lub program Adobe Lightroom w wersji lightroom mobile.

Profesjonaliści używają w pracy smartfonów

W związku z rosnącą popularnością smartfonów, firma Suite48Analytics przeprowadziła sondę wśród 881 profesjonalnych fotografów w Ameryce Północnej oraz Europie na temat sprzętu. Wyniki badania "Profesjonalni fotografowie i ich wykorzystanie aparatów" pokazują interesujący trend.

Sonda dotyczyła generalnie używania sprzętu fotograficznego, ale kilka podpunktów odnosi się do walki między profesjonalnymi lustrzankami lub bezlusterkowcami, a aparatami w smartfonach. Można powiedzieć, że wyniki nie są zaskakujące, ale pokazują, że "przyszłość dzieje się teraz", parafrazując angielskie powiedzenie.

Zawodowi fotografowie wciąż do realizacji większości zleceń korzystają z zaawansowanego sprzętu, jednak 11 proc. profesjonalistów przyznaje się, że wykorzystuje smartfona podczas robienia aż połowy swoich zdjęć! 31 proc. ankietowanych odpowiedziało, że obecnie korzystają ze smartfona do fotografowania częściej niż robili to rok temu.

Jeśli chodzi o zdjęcia na własny użytek, to aż 29 proc. zawodowców deklaruje, że smartfony towarzyszą im w co najmniej połowie. Co ciekawe – 36 proc. ankietowanych mówi, że robi smartfonami zdecydowaną większość, a nawet wszystkie pamiątkowe zdjęcia.

Nie zabrakło pytania na temat odwiecznej walki: Który system jest lepszy iOS czy Android? W przypadku fotografów nie ma tu zaskoczenia – 86 proc. woli iPhony, a 14 proc. urządzenia działające na systemie Android. Trend umiłowania sprzętu Apple wśród fotografów jest znany od wielu, wielu lat.

Z badania wynika również, że smartfony są wykorzystywane głównie przez fotografów, którzy nie pracują bezpośrednio z klientem, a 58 proc. wszystkich przepytanych używa urządzeń mobilnych do wspierania swojego fotograficznego biznesu (zdjęcia do mediów społecznościowych, zdjęcia na strony internetowe etc.).

Ci fotografowie, którzy w poprzednich pytaniach określili się jako używający głównie profesjonalnych aparatów, są w większości osobami używającymi lustrzanek cyfrowych. W opozycji stoi 30 proc. fotografów korzystających z bezlusterkowców, którzy chętnie sięgają po smartfony. W obu przypadkach ankietowani są zwolennikami aparatów z sensorami w rozmiarze Full Frame. Nikt z przepytanych fotografów nie korzysta z aparatów na film ani aparatów kompaktowych.

Wniosek jest prosty – fotografia mobilna rośnie w siłę, a smartfony zaczęły spełniać oczekiwania profesjonalnych fotografów. Do czego to prowadzi, pokaże przyszłość. Pełny raport znajdziecie na stronie internetowej Suite48Analytics.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.