Zaskakujące wyniki badania wykazują, że już selfie może stać się przydatnym narzędziem dla każdego

Zaskakujące wyniki badania wykazują, że już selfie może stać się przydatnym narzędziem dla każdego27.01.2017 13:22
Źródło zdjęć: © © Sony

Dla wielu osób robienie selfie to pamiątka albo sposób na wyrażenie własnego „ja”. Inny uważają, że to irytujący zwyczaj XXI wieku. Firma Sony zleciła przeprowadzenie badań, które dowiodły tego, że w selfie najczęściej wykorzystywaną opcją w smartfonach jest robienie autoportretów. Niedługo może stać się to przydatne przy wielu działaniach.

Selfie to autoportret wykonywany obecnie przeważnie za pomocą smartfona i przedniego aparatu. Oprócz bycia pamiątkowym zdjęciem może okazać się przydatnym narzędziem identyfikacji użytkownika na takich polach, jak: bankowość, zakupy, służba zdrowia oraz randkowanie.

Przeprowadzona ankieta dowiodła, że ponad 1/3 konsumentów czułaby się bezpieczniej, gdyby banki wykorzystywały hasła oparte na selfie, natomiast ¼ badanych chciałaby mieć kontakt ze swoim lekarzem pierwszego kontaktu za pośrednictwem selfie lub wideokonferencji.

Badania przeprowadziła organizacja futurologiczna Futurizon oraz firma OnePoll na grupie 6500 osób z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji oraz Hiszpanii. Podsumowanie ukazuje interesujące podejście do kwestii selfie.

Źródło zdjęć: © © Materiały prasowe Sony
Źródło zdjęć: © © Materiały prasowe Sony

[h4]Ankietowani uważają, że selfie sprawdziłyby się na poniższych płaszczyznach:[/h4]

[olist][][b]Randki[/b]: Dzięki zrobieniu wspólnego selfie dowiemy się, co nasz partner naprawdę o nas sądzi.[][b]Służba zdrowia[/b]: Ponad ¼ ankietowanych woli mieć kontakt z lekarzem pierwszego kontaktu widząc jego selfie lub odbywając wideokonferencję.[][b]Rozrywka[/b]: Około połowy ankietowanych poszukiwaczy przygód chciałoby spróbować „selfiecoastera” – kolejki górskiej, która rejestruje reakcję podczas przejazdu.[][b]Siłownia/ Fitness[/b]: Selfie połączone by było ze sztuczną inteligencją by monitorować parametry życiowe podczas ćwiczeń oraz kontrolować poprawne wykonywanie ćwiczeń i poprawiać technikę.[][b]Mierzenie ubrań[/b]: Stworzenie trójwymiarowego modelu ciała pozwoliłoby na wirtualne mierzenie ubrań.[][b]Zakupy[/b]: Dzięki selfie można by zmieniać wirtualnie stroje, by dopasować je do sylwetki za pomocą jednego przycisku.[][b]Życie społeczne[/b]: Płacenie za wejście do kina lub za atrakcje turystyczne za pomocą selfie.[][b]Robotyka[/b]: Wykorzystanie smartfona do kontrolowania drona tak, by ten wykonywał selfie z różnych ekstremalnych kątów.[*][b]Dom[/b]: Wykorzystanie selfie do zabezpieczenia samochodu oraz mieszkania.[/olist]

Dr Ian Pearson, futurolog i twórca raportu „Przyszłość Selfie”, zwraca uwagę na to, że wyniki badań pokazują interesującą zmianę postrzegania autoportretów. Ludzie przestają myśleć o selfie, jako o głupich fotkach, a zaczynają zauważać w nich potencjał do wykorzystania w różnych dziedzinach życia. Pearson uważa, że w przeciągu kilku najbliższych lat selfie mogą zacząć być wykorzystywane w poważny sposób. Jakie są podstawy do takiego twierdzenia?

Wykorzystywanie rozpoznawania twarzy do identyfikacji nie jest nowym pomysłem, firmy rozważają to od dawna. Ważnym trendem jest też biometria - ludzie ją lubią, bo nie muszą zapamiętywać PIN-ów ani skomplikowanych haseł. A rozpoznawanie twarzy jest jednym ze sposobów identyfikacji biometrycznej. Rozpoznawanie np. tęczówki jest trudniejsze technologicznie, a zrobienie selfie jest proste i znajome.
Źródło zdjęć: © © Materiały prasowe Sony
Źródło zdjęć: © © Materiały prasowe Sony

Zastanawiam się jednak, jak dokładne musiałoby być selfie i czy byłby to jedyny sposób weryfikacji tożsamości. O ten i wiele innych aspektów zapytała Doktora Pearsona redaktor naczelna WP Tech Joanna Sosnowska.

(...) ktoś mógłby wykorzystać zdjęcie, które już opublikowałaś w internecie. Tu musiałyby być zastosowane jeszcze inne środki bezpieczeństwa - np. telefon, którym robisz selfie rozpoznaje cię i w ten sposób mamy już pierwszy etap za sobą. Chodzi o to, żeby telefon rozpoznał osobę ze zdjęcia, jeszcze zanim zacznie wysyłać zaszyfrowane dane. Takie systemy muszą być wprowadzone przez banki. dodatkowym poziomem zabezpieczenia może być konkretny grymas albo wyraz twarzy.Technologia jest już gotowa, teraz to kwestia decyzji i wprowadzenia jej w życie. Czyli prawdopodobnie najbliższych kilku lat.

Pełną rozmowę z autorem raportu o przyszłości selfie przeczytacie już niebawem na WP Tech. Tymczasem więcej informacji na temat badań znajdziecie na blogu Sony.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.