Burger King przed sądem za zakłamane reklamy. Konsumenci są wściekli

Burger King przed sądem za zakłamane reklamy. Konsumenci są wściekli27.04.2022 12:13

Wszyscy wiemy, że oczekiwania znacznie różnią się od rzeczywistości praktycznie we wszystkich branżach. Jednak w przypadku gastronomii dobrze by było, gdyby jedzenie faktycznie wyglądało tak, jak na obrazku. Klienci sieci Burger King mocno się zdenerwowali, gdy dostali swoje danie, które nijak miało się do reklamy i złożyli pozew.

To nie pierwszy przypadek, w którym sieć restauracji typu fast food zostaje pozwana przez klientów przez niewłaściwe reklamy. Pisaliśmy już kiedyś o przypadku kobiety, która pozwała spółkę McDonald’s za zdjęcia, które nakłoniły ją do złamaniu postanowień religijnych. Tutaj będzie jednak inaczej – klienci poczuli się po prostu oszukani.

Prawnik Anthony Russo z południowej Florydy złożył pozew przeciwko sieci Burger King. Reprezentuje on grupę konsumentów, którzy utrzymują, że zostali oszukani, a jedzenie, które zamówili wygląda inaczej i jest znacznie mniejsze. Wystarczy zobaczyć na poniższe zestawienie zdjęć kanapki Big King – jest bardzo wymowne.

Po lewej prawdziwy Big King, po prawej reklama.
Po lewej prawdziwy Big King, po prawej reklama.

Zgodnie z pozwem, sieć Burger King na zdjęciu prezentuje kotlety znacznie większe niż rzeczywistości, a składniki wystają poza kanapkę. Ta jest również wyższa niż prawdziwa i to sporo, bo aż o 35 proc. Według pokrzywdzonych, na fotografii kanapka ma większą ilość mięsa niż na żywo. Dokumenty świadczą, że Burger King rozpoczął proceder powiększania bułek i ulepszania ich wyglądów na zdjęciach już w 2017 roku i dotyczy to kanapek: Impossible Burger, Big King, Bacon Double Cheeseburger oraz innych.

Prawnik zadbał o to, by w pozwie znalazła się rozbudowana dokumentacja fotograficzna, która pokazuje zestawienie zdjęć różnych produktów. W każdym przypadku widać nie tylko różnicę w rozmiarze, ale jakości całego produktu – kolory są zdecydowanie inne, a półprodukty na zdjęciach reklamowych aż chcą być zjedzone. Fotografie otrzymanych kanapek pokazują zgoła coś innego – wyblakłe, rozmięknięte i niedopieczone burgery, nijak nie wyglądające apetycznie.

Po lewej prawdziwy Whopper, po prawej reklama.
Po lewej prawdziwy Whopper, po prawej reklama.

W przedłożonych sądowi dokumentach pojawił się bardzo istotny zapis, który zwraca uwagę na dodatkowy problem. Nie chodzi tylko o same różnice w wyglądzie. Najważniejsza jest różnica dotycząca rozmiaru, będąca znakiem inflacji. Pozew zakłada, że konsumenci widząc większą kanapkę za mniejsze pieniądze, bardziej chcą ją kupić, co sprawia, że takie zagranie zyskuje bardziej negatywnego moralnie wyrazu niż w czasach dobrobytu.

Poszkodowani domagają się wypłacenia zadośćuczynienia przez markę Burger King. Nie została podana informacja o kwocie roszczeń, ale na pewno będzie większa niż burger w prawdziwej kanapce.

Marcin Watemborski, redaktor prowadzący Fotoblogii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.