Co jest uliczną fotografią, a co nią nie jest?

Co jest uliczną fotografią, a co nią nie jest?17.08.2013 07:30
© Wojtek Gadomski
Wojciech Gadomski

Co mieści się w definicji fotografii ulicznej? Czy tego typu fotografia musi być niepozowana? Czy muszą być na niej ludzie, których nie znamy?

Łatwiej zdefiniować, czym nie jest fotografia uliczna, niż to, czym rzeczywiście jest. Na pewno nie jest to fotografia zrobiona w studiu, w mieszkaniu ani na łonie natury. Krajobrazy przedstawiające przyrodę odpadają, ponieważ - jak sama nazwa wskazuje - na ulicznej fotografii musi być ulica. Studio i mieszkanie również odpadają, ponieważ zdjęcia muszą być zrobione na zewnątrz, najlepiej w przestrzeni publicznej.

© Wojtek Gadomski
© Wojtek Gadomski

Miejsce publiczne - to tu mieszka fotografia uliczna. Nie jest to jednak miejsce publiczne w rozumieniu prawa, ponieważ miejscami publicznymi są na przykład urząd czy szkoła. Wnętrza odpadają. Centra handlowe też są czymś w rodzaju miejsc publicznych, a jednocześnie znajdują się pod dachem. Ja zaliczam zdjęcia zrobione w ich wnętrzach do fotografii ulicznej, ponieważ te budynki są po prostu zadaszonymi deptakami i gdyby nie strop, byłyby ulicą. Do tego aktywność ludzi we wnętrzu takich obiektów jest zbliżona do tych na ulicy.

[solr id="fotoblogia-pl-66531" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1702,ludzie-w-fotografii-ulicznej-pytac-o-zgode-czy-fotografowac-znienacka" _mphoto="8359602400-91bee38e23-b--5d84b74.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3068[/block]

Niektórzy twierdzą, że na zdjęciu ulicznym musi być człowiek. Ja tak nie uważam. Na fotografii, na której nie ma ludzi, powinien znaleźć się ślad aktywności człowieka, np. graffiti, reklamy, hałda śmieci porzuconych w zaułku, auto z rozbitą szybą. Jakiś element życia, coś, co świadczy o tym, że człowiek tu był i stworzył jakąś interesującą sytuację dla oka fotografa.

Kolejna kwestia to pozowanie do zdjęć. Często na zdjęciach ulicznych widzimy ludzi patrzących w obiektyw, pozujących. Nawiązują oni rozmowę z fotografem albo pozują do zdjęcia, widząc wycelowany w siebie obiektyw. Powstają wtedy ciekawe historie, ktoś się śmieje, ktoś ukrywa się przed aparatem, ktoś inny reaguje agresywnie. Takie momenty moim zdaniem jak najbardziej mieszczą się w ramach definicji streetu. Inaczej jest, kiedy fotograf podchodzi do swoich bohaterów i prosi ich o pozowanie - tak jest w przypadku mody ulicznej. Takie sytuacje odpadają, ponieważ jest to właśnie fotografia modowa albo dokument.

© Wojtek Gadomski
© Wojtek Gadomski

Wiele razy zastanawiałem się, czy na zdjęciu ulicznym mogą być moi znajomi. To kwestia wyczucia, szczerości. Na ulicy, jak to na ulicy, czasem ktoś do nas podchodzi, czegoś chce, jest ciekawe światło. Nieraz się zdarzy, że są z nami bliscy, robimy zdjęcie, a oni są częścią tej pięknej ulicznej foty. Póki zdjęcie nie jest pozowane, inaczej - upozowane przeze mnie, uważam, że jest szansa na uliczne zdjęcie.

Na koniec muszę się wytłumaczyć. Nie uzurpuję sobie wszechwiedzy i nie należy powyższych słów traktować jako ostateczności. To luźne rozważania, próba uporządkowania wewnętrznych rozmów i przemyśleń na temat specjalizacji fotografii, którą lubię oglądać i uprawiać. Zachęcam do własnych poszukiwań, a najlepiej zacząć je od ulicy.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.