Jakie aparaty sprzedawały się najlepiej w 2013 roku?

Jakie aparaty sprzedawały się najlepiej w 2013 roku?23.12.2013 14:07
Piotr Kała

Ile wyprodukowano lustrzanek, a ile kompaktów? Który segment aparatów rośnie, a który maleje? Jaki jest udział poszczególnych rynków globalnych? Co z tego wynika?

Zrzeszenie Producentów Sprzętu Fotograficznego (CIPA) publikuje na swojej stronie miesięczne raporty wyników produkcji kilkunastu największych producentów fotograficznych, takich jak Canon, Nikon, Fuji, Sony, Sigma, Ricoh, Olympus. Obecnie dane te są sporządzane na podstawie sprzedaży kompaktów, bezlusterkowców i lustrzanek z podziałem na regiony świata, do których sprzęt jest wysyłany. W tej chwili dysponujemy danymi do października bieżącego roku. Zobaczmy, co mówią one o trendach w fotografii.

Kompakt wciąż żywy

Telefony komórkowe z wbudowanymi aparatami o dobrej jakości zdjęć są naturalnym rywalem kompaktów. Po co inwestować dodatkowe kilkaset złotych w osobne urządzenie, skoro i tak zawsze mamy przy sobie telefon, a producenci coraz częściej potrafią sprostać wymaganiom nawet zawodowców (mowa oczywiście o jakości zdjęć).

Wciąż około 75 procent aparatów produkowanych (do października br.) na świecie to kompakty. Ale było to zaledwie około 60 procent tego, co wyprodukowano i wysłano do klientów na świecie (wartość wyprodukowanych i wysłanych produktów nieznacznie się różni) rok wcześniej!

Liczba lustrzanek i liczba ogółem wysłanych aparatów fotograficznych z fabryk producentów na przestrzeni lat., Źródło zdjęć: © © Petapixel
Liczba lustrzanek i liczba ogółem wysłanych aparatów fotograficznych z fabryk producentów na przestrzeni lat.
Źródło zdjęć: © © Petapixel

Lustrzanki górą?

Wszyscy producenci odnotowują spadki. Szczytowy był rok 2010 roku, kiedy to wyprodukowano ponad 120 milionów aparatów ogółem, a w 2012 już tylko 100 milionów.

Z kolei rynek lustrzanek rośnie, jeśli weźmiemy pod uwagę roczne zestawienia. W 2010 roku wyprodukowano prawie 13 milionów tego typu aparatów, a w 2012 ponad 16 milionów. Jednak z ostatnich danych, wynika, że od stycznia do końca października wyprodukowano ponad 11 milionów sztuk lustrzanek, co stanowi zaledwie około 80 procent produkcji w tym samym czasie roku ubiegłego.

Co z bezlusterkowcami?

Bezlusterkowce pojawiły się w pełnym rocznym zestawieniu dopiero w 2012 roku z liczbą ponad 4 milionów wyprodukowanych sztuk . Do końca października bieżącego roku powstało ich prawie 2,5 miliona, więc szanse na osiągnięcie zeszłorocznych wyników są nikłe.

Udział rynków lokalnych w wysyłce aparatów fotograficznych z fabryk producentów na świecie w latach 2003 i 2012., Źródło zdjęć: © © Petapixel
Udział rynków lokalnych w wysyłce aparatów fotograficznych z fabryk producentów na świecie w latach 2003 i 2012.
Źródło zdjęć: © © Petapixel

Rynki

W ciągu ostatniej dekady rozkład wysłanych gotowych produktów do sklepów w poszczególnych regionach świata się zmienił. Najbardziej w Azji. Dla przykładu, w 2003 roku aż 20% światowej produkcji trafiało tylko do Japonii. Reszta Azji to zaledwie 11% tortu, a Europa i Ameryka Północna miały po około 30% udziału w zamówieniach na sprzęt.

Dziś najbardziej rosnącym rynkiem jest rynek azjatycki (24%), zaś japoński spadł do 9%. Europa zachowała 33%, a rynek w Ameryce Północnej skurczył się z 32 do 30%.

Co z tego wynika?

Chociaż rynek aparatów kurczy się w sensie ilościowym, najbardziej w liczbie wyprodukowanych kompaktów, to jego wartość utrzymuje się na zbliżonym poziomie (w 2012 roku i do końca października bieżącego roku). A najbardziej rośnie wartość rynku lustrzanek. To oznacza, że choć globalnie wyprodukowano mniej aparatów, ich wartość jest zbliżona w ostatnich latach, a wręcz rośnie wartość produkowanych lustrzanek. Zatem taka jest strategia marek: sprzedawać mniej, ale droższego sprzętu.

Firmy w swoich głównych światowych siedzibach z pewnością zamierzają skupić swoje wysiłki na sprzedaży i dostosowaniu sprzętu do wymagań rynku azjatyckiego, spoza Japonii, ponieważ siła nabywcza tamtejszych konsumentów rośnie, a rynek nie jest jeszcze tak nasycony jak rynki zachodnie i japoński.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.