Co zrobić, by zdjęcia na Facebooku miały najlepszą jakość?

Co zrobić, by zdjęcia na Facebooku miały najlepszą jakość?13.04.2017 08:15

Wszyscy robimy zdjęcia, obrabiamy je i zapisujemy jako osobne pliki. Publikacja naszych prac przeważnie ma miejsce w Internecie, zwłaszcza na Facebooku. Na pewno niejednokrotnie narzekaliście na to, że kompresja fejsa zabija wasze zdjęcia. Oto sposób, jak sobie z tym poradzić.

Współcześnie media społecznościowe to platformy, przez które przewijają się miliony obrazów. Wielu fotografów rezygnuje z prowadzenia stron internetowych, ponieważ na łatwiejszy i szybszy odbiór mogą liczyć dzięki Facebookowi oraz Instagramowi. Jednak nie wszystko jest tak różowe, jakby mogło się wydawać.

Problemem, z którym często się spotykam, gdy przeglądam różne fora fotograficzne, jest stratna kompresja plików umieszczanych na Facebooku. Użytkownicy często zwracają uwagę na rozjechane kolory oraz zepsute przejścia tonalne. To normalna kwestia, ponieważ przeglądarki internetowe oraz serwisy mają swoje ograniczenia i standardy.

Jeśli zapiszecie plik w wysokiej rozdzielczości (300 ppi) oraz dużym fizycznym rozmiarze (np. 6000 x 4000 px), algorytm serwisu społecznościowego zmniejszy plik tak, by wczytywał się jak najszybciej, co skutkuje obniżeniem jego jakości. Po rozmowie z zaprzyjaźnionym grafikiem (również fotografem) dostałem informację, że pliki do Internetu powinny być zapisane w standardowej przestrzeni barwnej sRGB (dla utrzymania prawidłowego koloru) oraz mieć rozdzielczość 72 ppi. Zwróćcie uwagę na kolory podczas konwersji pliku, ponieważ przestrzeń AdobeRGB zmieniona na sRGB bez korekcji sprawi, że zdjęcie będzie sprane.

W przypadku Facebooka standardowymi rozmiarami są wielokrotności 2048 pikseli na szerokość, aczkolwiek to jest optymalny rozmiar. Nie należy przekraczać go, ponieważ wtedy wasze zdjęcia zostaną poddane kompresji, ale obrazy mające mniej, tj. 1024 (960, 720) piksele na szerokość, wciąż będą wyglądały dobrze.

Najważniejsze dla nas będzie zapisanie pliku tak, by ważył jak najmniej i spełniał standardy Facebooka. Pamiętajcie o tym, by zapisać plik jako JPEG, a nie PNG. Ten drugi format jest przeznaczony dla obrazów z naniesioną przezroczystością, co może niekorzystnie wpłynąć na jego przetworzenie przez serwis.

Eksportowanie plików z Lightrooma

Sprawa tutaj jest bardzo prosta. Zaznaczamy plik i przechodzimy do okna eksportu. W oknie eksportu należy wpisać odpowiednie wartości, które możecie zobaczyć zaznaczone na zrzucie ekranu poniżej.

Eksportowanie plików przy pomocy narzędzia ”Save for Web” w Photoshopie

Dla ułatwienia – narzędzie możecie uruchomić kombinacją klawiszy CTRL(CMD)+SHIFT+ALT+S lub wybierając z menu Plik opcję ”Zapisz dla sieci”.

Gdy otworzy się wam okienko zapisu pliku, należy również podać odpowiednie parametry, jak w poniższym zrzucie ekranu.

Co dalej?

Źródło zdjęć: © © MW
Źródło zdjęć: © © MW

Obecnie podczas wrzucania zdjęcia na Facebooka nie ma większego znaczenia czy plik zamieścicie bezpośrednio na osi czasu, czy wgracie go do folderu przy zaznaczeniu opcji ”Wysoka rozdzielczość”, ponieważ wasz plik już jest zoptymalizowany pod algorytm Facebooka i powinien wyglądać dobrze.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.