Czy fotografia żywności kłamie?

Czy fotografia żywności kłamie?16.10.2010 09:48
Fot. D Sharon Pruitt / Flickr / CC 2.0
P F

Nie oszukujmy, niemal każde dobrze sfotografowane jedzenie sprawia, że patrząc na nie, stajemy się nagle głodni. Dzięki świetnie wykonanej reklamie będziemy spragnieni nawet najgorszego piwa i ze smakiem zjemy kolejne bezwartościowe i drogie jedzenie. Poznajcie kilka aspektów tej dziedziny fotografii oraz kulisy pewnego koleżeńskiego zakładu z frytkami i hamburgerem w roli głównej.

Fotografia żywności rządzi się swoimi prawami i często dajemy się jej ponieść nie tylko ze względu na dobrze ustawione oświetlenie czy kompozycje. Najważniejsza jest stylizacja produktów żywnościowych, a rewelacyjny wygląd często osiąga się dzięki zastosowaniu kilku sprytnych trików. Czasem do uzyskania odpowiedniej konsystencji mleka stosuje się klej, dla pulchnego wyglądu hamburgery wypełnione są gąbkami, a za złocisty kolor ciasteczek odpowiada smar WD-40.

Te i inne techniki możecie poznać, oglądając wideo z serii poradników Adorama How They Do That? O tej dziedzinie fotografii opowiadają stylista jedzenia Kim Krejca oraz fotograf Rick Gayle.

Food and Prop Stylist, Kim Krejca: How'd They Do That?

Zakład

Teraz może o fotografii żywności tylko z troszkę innej strony.

Pewna nowojorska fotografka Sally Davies założyła się ze swoim kolegą o pewien zestaw Happy Meal w popularnej sieci McDonald's. Chodziło o wygląd tego posiłku i jego zdatność do spożycia po kilku dniach. Fotografka - w przeciwieństwie do kolegi - twierdziła, że wszystko będzie zjadliwe. Przez kilka dni fotografowała hamburgera i frytki, a wyniki pracy publikowała na swoim koncie Flickr.

happy meal after
happy meal after

Po kilku dniach jedzenie w nawet najmniejszym stopniu nie zmieniło swojego wyglądu i mimo że nie grzeszyło świeżością, to jednak było zjadliwie. Sally wygrała zakład, ale nie przestała fotografować głównego przedmiotu sporu. Raz w tygodniu przez ponad 180 dni robiła po jednym zdjęciu. Wynik tego małego eksperymentu był przerażający - zestaw Happy Meal cały czas wyglądał równie smakowicie jak pół roku wcześniej, choć jego wartość spożywcza była co najmniej wątpliwa.

mc donald
mc donald

Ten eksperyment daje dużo do myślenia na temat produktów, które spożywamy, i jaki to może mieć skutek dla naszego zdrowia. Warto się czasem zastanowić nad składem danego posiłku i uzmysłowić sobie, że jego smakowity wygląd jest po prostu fotograficzną iluzją.

Źródło: POPphoto.com

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.