Czy Hasselblad wejdzie na rynek prosumentów?

Czy Hasselblad wejdzie na rynek prosumentów?14.04.2016 09:52
Marcin Falana

Hasselblad to legenda fotografii średnioformatowej, która przetrwała transformację cyfrową i różne perypetie. Wszystko wygląda na to, że po nieudanej współpracy z Sony, ta nietuzinkowa marka zmierza w dobrym kierunku.

Nie jest tajemnicą, że Hasselblad w ciągu ostatnich kilku lat był w ciągłym stanie niepewności. Szwedzka firma, która była synonimem profesjonalnych aparatów średnioformatowych dość ciekawie weszła w rynek cyfrowy - najpierw będąc bazą do przystawek cyfrowych, a następnie wprowadzając swoje rozwiązania systemowe. W tym czasie firma kilkakrotnie zmieniała właściciela i swoją strategię, jednak marka przetrwała.

Hasselblad Lunar na Photokinie 2012, Źródło zdjęć: © © KB
Hasselblad Lunar na Photokinie 2012
Źródło zdjęć: © © KB

Mimo częstych zmian i nowego zarządu co kilka miesięcy, Hasselblad był wciąż obecny na rynku i wprowadzał nowe aparaty i obiektywy, które obok Phase One były podstawą większych studiów fotograficznych. Oczywiście zdarzały się dziwne koncepcje jak współpraca z Sony przy aparatach Hasselblad Lunar, które zostały odebrane przez fotografów jak skok na ich kasę. Za dużo większe pieniądze Hasselblad oferował aparaty Sony w swojej wersji wykończenia, jednak ta koncepcja się nie przyjęła.

Konsekwencje tego mezaliansu były bezlitosne dla finansów firmy, CEO firmy Lerry Hansen został później pozwany przez Hasselblada właśnie za umowy podpisane z Sony. Hasselblad oskarżał go o zaniedbania finansowe, które spowodowały problemy z płynnością finansową.

Wstrząsy zakończyły się w listopadzie zeszłego roku, kiedy chińska firma produkująca bardzo udane drony DJI Phantom kupiła pakiet mniejszościowy w Hasselbladzie. Co swoją drogą pokazuje jak zmienia się ciężar fotografii krajobrazowej - ze średniego formatu do fotografujących dronów. Może Hasselblad był pionierem w 1961, gdy dotarł z misją Apollo 11 na Księżyc, jednak dziś Phantom jest urządzeniem innowacyjnym, które daje nam możliwość podglądania tego, co było dotąd nieosiągalne.

Mimo udziałów mniejszościowych DJI w Hasselbladzie, strategia firmy pozostaje bez większych zmian. W wywiadzie dla ePhotozine CEO Hasselblada Perry Oosting potwierdza, że jest potencjał na tym polu, jednak obie firmy są bardzo zajęte bieżącymi sprawami. Poza współpracą na imprezach, nie na planów na wspólne produkty.

Profesjonaliści nadal często używają Hasselbladów, chociaż konkurencja w postaci lustrzanek pełnoklatkowych typu Canon EOS 5Ds daje się odczuć. Po prostu nie jesteśmy skazani na średni format, który nadal jest bardzo drogi, a z funkcjonalnością jest daleko w tyle w porównaniu z profesjonalnymi lustrzankami małoobrazkowymi.

W wywiadzie dla Amateur Photographer z ostatniego czasu Oosting informuje, że firmie udało się sprzedać ostatnie aparaty Lunar i są gotowi na nowe rozdanie. Nowy CEO nawet częściowo bronił aparaty Lunar i Stellar jako dobry pomysł. Zasugerował także, że Hasselblad powinien produkować tańsze, bardziej przystępne aparaty. Nie wiadomo czy we współpracy z innymi partnerami czy samemu, jednak Oosting wspominał, że nie będą to aparaty Sony z inną plakietką, nie wyklucza jednak ścisłej współpracy. Jednocześnie podkreślił, że nie widzi Hasselblada jako marki wyłącznie luksusowej.

Czy oznacza to, że Hasselblad chce wejść na rynek prosumentów - świadomych użytkowników, którzy nie tylko używają aparatów, ale także uczestniczą w ich doskonaleniu, dając firmom tzw. feed back, czyli informację zwrotną, co i jak należy dopracować? Całkiem nieżle działa to w Sony i Fujifilm, które co i rusz samym oprogramowaniem są w stanie poprawić osiągi swoich aparatów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.